Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Akkordskalaer


Faktor

Anbefalte innlegg

De fleste her har sikkert hørt om skalaer.

For å kunne få fullt utbytte av øvelsen/tipset/trickset bør en ha tolmodighet, litt kjennskap til notene på gripebrettet og en viss kjennskap til hvordan treklanger er bygd opp.

Ideen er å spille en akkordskala. Det bygger på harmoniserte skaler (dvs bygge treklanger). Jeg skal forsøke å vise hva jeg mener...

Akkordskala i Cdur:



 C  Dm Em  F  G  Am  Hdim  C'

-----------------------------

---------------8--10--12---13

-----7--9--10--7--9---10---12

-10--7--9--10--9--10--12---14

-10--8--10-12----------------

-12--------------------------

Dette er god fingerferdighets øvelse samtidig som at en får en bedre feeling på omvendinger av treklangene på gripebrettet. Det øver en også i å finne notene på gripebrettet.

Samme øvelse kan med fordel gjøres først horisontalt (dvs ingen strengskifte).

Det ideelle er å gjøre akkordskalaen opp og ned og så modulere til neste toneart i kvintsirkelen (dvs pluss et fortegn)

Eksempelet ovenfor er i Cdur. Forsøk å gjøre det samme med G dur (F => F#)

Som alltid, kom gjerne med tilbakemeldinger og spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm blir litt rastløs, har gått 2-3 dager uten at noen har kommentert *grøss*...

Horisontal akkordskala:

* = forminsket



 G  Am Hm C  D  Em F#*  G

e--------------------------

H--------------------------

G-0--2--4--5--7--9---11--12

D-0--2--4--5--7--9---10--12

A-2--3--5--7--9--10--12--14

E--------------------------

Kanskje sært å være den første som poster i sin egen tråd men pytt pytt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jingles:

Det er dur skalaen. første eksempelet er C-dur, andre er G-dur. Dette er harmoniserte skalaer.

tHeMuTh|in:

Hva mener du? tersene er jo med... I første og siste eksempelet er tersen lavest i akkordene (G/H, Am/C, osv). Mulig jeg tar feil men jeg tror nå tersene er med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

In lack of something better to do:

For å ta akkordskalaer helt ut, Akkordskala i Cdur med Firklanger! :P

Fra mørk til lys, Grunntone, Kvint, Septim og Ters



Cmaj7 Dm7 Em7 Fmaj7 G7  Am7  Hm7b5 Cmaj7'



------------------------8----10-----12-  

-----------8---10---12--8----10-----12-

-9----10---7---9----10--9----10-----12-

-9----10---9---10---12--7----9------10-

-10---12---7---8----10-----------------

-8----10-------------------------------

Have fun!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tHeMuTh|in:Hva mener du? tersene er jo med... I første og siste eksempelet er tersen lavest i akkordene (G/H' date=' Am/C, osv). Mulig jeg tar feil men jeg tror nå tersene er med...[/quote']

Ja du har helt rett. Det er jeg som tydeligvis blingset litt...jeg så omvendt av hva det skulle være. Min feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ingenting av dette med skalaer.. Hvor kan jeg få tak i eller finnes stoff som lærer meg det grunnleggende? Syns det virker veldig omstendig og så sier folk så mye til og fra her på forumet og at det er bra el ikke bra.. Men jeg er hypp på å finne ut hva det er :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle Akkordene har vært med såkalt "Closed Voicing". Det vil si at det tonene ligger på strenger som er ved siden av hverandre.

Det er en fordel, har jeg lest, og selv erfart, å begynne å fokusere på disse "lukkede" akkordene, før en går over til det som på engelsk heter "Open Voicing". (Noen som har bedre norske ord for dette?)

Skal prøve å gjøre det litt generelt nå for engangs skyld.

Gt = grunntone

Xt = (Stor/Liten)ters

Yk = (ForMinsket/Perfekt/ForStørret)kvint

Xs = (Stor/Liten)Septim

(' benevner en oktavhøyere)

Vanlig akkord = Gt + Xt + Yk + (Xs)

Akkorder med Gt i bunn, det vil si alle tegnene forholder seg ned til nærmeste Gt.



|-Ls-|-Ss-|-Gt''|-----|----|----|

|----|FMk-|-Pk--|-FSk-|----|-Ls-|

|----|----|-Lt--|-St--|----|----|

|----|----|-Ls--|-Ss--|-Gt'|----|

|----|-St-|-----|-----|----|----|

|----|----|-Gt--|-----|----|-Lt-|

hehe oki, ehm kanskje det ble en smule overdrevet og for komplekst...

kanskje noen fikk utnytte av det?

Kan ta en for akkorder med Yk i bunn litt seinere på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har tydeligvis oversatt fra engels. Det norske ordet for perfect 5th, er ren kvint :) Dessuten, man pleier for enkelhets skyld å bare si "kvint" når man snakker om en ren kvint. I tillegg...å ha "grunntone i bunn" heter i grunnstilling, med tersen i bånn, 1.omvending og kvinten i bånn, 2.omvending

Men når det gjelder resten av posten din...jeg skjønte INGENTING av hva du ville formidle jeg. Dvs jeg har en anelse men...veldig dårlig forklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh ah takker for input tHeMuTh|n.

Ja jeg har fått altfor mye teoriuttrykk på engelsk, det er ulempen med nettet, er så lite tilgjengelig på norsk i forhold til på engelsk. (Kanskje burde vi ha en liten oversettelsestråd?)

Men du har forsåvidt rett, jeg hadde en mening med posten, men etter middag og to kopper kaffe, så ser den unektelig litt merkelig.

Mente vel at hvis en skal spille for eksempel en Amaj7, og ikke er så sikker på hvor notene er på gripebrettet, så kan en bruke denne formelene

Grunntone + Stor ters + Ren kvint ;) + Stor septim

og finne det på kartet.

Kanskje du har rett... litt nyttesløst, og den lille nytten forsvant i en dårlig forklaring :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Grunntone + Stor ters + Ren kvint ;) + Stor septim

Kunne du være så snill å bare enkelt forklart hva ters, kvint og septim er? Jeg skal ikke legger skjul på at jeg er amatør og ikke kan dette med oppbygnigen til akordene. Men hvis du bare kunne definert dem sånn rask og smertefritt så hadde jeg forstått mye mer av tråden din :)

edit; skal sjekke de linkene dine først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, kort forklart?

Har du tilgang til et piano? Det gjør det hele enklere...

Finn en C på pianoet.

Avstanden C til E (to hvite tangenter til høyre) er en storters. Ters har med 3 og gjøre, antar det er blitt slik fordi man også teller med den noten man starter på. Altså C (1) D (2) E (3).

Likeledes er avstanden (intervallet) mellom C og G en kvint.

Stor Septim er intervallet fra C til H, altså nesten en oktav.

Ehm veldig kort og sikkert helt unyttig uten piano.... men leit litt rundt på nettet, er masse bedre forklaringer der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.