Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefaling - enkle studiohøyttalere?


kensol

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan anbefale noen enkle studiohøyttalere til en overkommelig pris som kan brukes sammen med min iMac når jeg sitter og koser meg med gitaren min og Logic om kveldene? Har brukt hodetelefoner, men kunne tenke meg et par høyttalere, helst ikke noe særlig over kr 1000,-.

Takk for alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har "prøvekjørt" omtrent alle studiomonitorene til Behringer, fra en tusenlapp og oppover til de jeg har. Liker passive høyttalere, så det er det jeg har testet.

Vi har sikkert individuelle krav, men jeg synes ikke det begynte å orden på sakene før jeg rundet tre tusen.

Det kan tenkes du klarer deg med rimeligere høyttalere, men jeg tror rett og slett du skal glemme studiomonitorer i den prisklassen.

Trolig får du like bra lyd ved å kjøpe et 2.1- sett fra for eksempel Logitech. Nøytralt blir det ikke, men det er da ikke billige studiomonitorer, heller.

Funnet på komplett:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=336719

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=341740

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=303910

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=315502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En billig men god integrert forsterker kombinert med ett sett 2-veis hifi høyttalere fra f.eks B&W, Dali eller System Audio gruser alt av pc høyttalere, billige studiomonitorer o.l. Gode hi-fi høyttalere er rimelig frekvenslineære, har en grei faserespons og gjengir bassområdet ganske lang ned i frekvens (innenfor rimelighetens og fysikkens grenser selvsagt)

Jeg skjønner at det kan være praktisk med aktive høyttalere, men skal du ha noe som låter noenlunde og er egnet til "studio" arbeide koster det fort langt mer enn en løsning med seperat forsterker. 1000 kroner er veldig for lite hvis du vil ha noe som duger..

Og for all del - ikke kjøp pc høyttalere ! spesielt ikke Logitech o.l. og ikke en løsning med seperat "subwoofer". Jeg har testet og målt litt på slikt.. Det er elendige konstruksjoner og de måler/presterer dårligere enn gamle bredbåndshøyttalere med et enkelt høyttaler element fra like etter krigen :)

Det selges mye billig og bra hi-fi brukt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm- hvorfor synes jeg at de 2.1 settene til Logitech låter helt greit i forhold til prisen da?

Ellers er jeg enig i at et par høyttalere fra loppemarkedet sammen med en effektforsterker fra åttitallet er mye mer lyd for pengene.

Nå har det seg slik at det blant annet blir for vanskelig for mange. For mange ledninger, overganger, plugger og knotter..

OT-

Husker jeg for mange år siden, på en skole, fikk mast meg til å kjøpe to kassettdecks for å kopiere lydkassetter til engelskundervisningen. Lagde bruksanvisning, koblet opp, slik at alt var klart.

Så var det selvsagt noen som ikke fikk det til å fungere, ikke skjønte det at den ene spilleren var merket "original" og den andre "kopi" og koblet om, rattet vilt osv for å "reparer feilen".

Ble bare tull. Lapper med "IKKE flytt på ledningene", og forsøk å tape over input- potmeteret ble glatt oversett av "teknisk kompetente" kolleger. My ass..

Løsningen var en kassettdeck med "Turbo copy- funksjon". Kvaliteten var elendig, men det var det bare jeg som gremmet meg over. Alle andre var så fornøyde med den flotte kopimaskinen, og syntes at jeg var en idiot som ikke hadde kommet opp med den glimrende løsningen i første runde.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre med kartongbass enn ikke noe bass i det hele tatt,

Jeg er ikke helt enig her da dårlig bass lett kan maskere andre og mer viktige toneområder.

Selv mener jeg det er bedre at en rimelig høytaler gjør bra det lille den kan gjøre bare man lærer seg å forstå dens mangler.

På et så lavt budskjett kan man muligens vurdere et par fultoneelementer i hjemmesnekrede kasser (eller gjenbruke noen gamle pc/hi-fi høytalerkasser)

Sammen med en rimelig TA2024 amp av noe slag kan man få et bra monitorsett.

Ellers er jo bruktprisene på gode hi-fi høytalere meget behagelig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er muligens offtopic, men min erfaring er at hvis mine forsøk på innspillinger skal høres greit ut andre steder enn på DAW-en med tilhørende utstyr, så må jeg "glore til" lyden med mer diskant og bass før jeg lager den ferdige miksen, en klassisk "bilstereohengekøye".

Gjør jeg ikke det, låter det flatt, klinisk og kjedelig andre steder enn i monitorene, og i mine beskjedne Sennheiser HD 595- klokker.

Jeg ser for meg at jeg for min del godt kunne ha brukt høyttalere som farger lyden mer enn det mine ganske rimelige monitorer gjør.

Har noen et tips eller to hvordan jeg løser dette, så er jeg glad for det.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigserien til KRK som heter Rokit har jeg god erfaring med!

Låter ikke like bra som de "ordentlige" KRK`ne selvsagt, men til prisene er de meget bra.

Billig brukt på ebay(de kan brukes med både USA og Europeisk strøm uten mods)

Har et oppsett med Rokit 5 +subben og jeg kjenner igjen lyden når jeg er pro studioer med hiend KRK :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er muligens offtopic, men min erfaring er at hvis mine forsøk på innspillinger skal høres greit ut andre steder enn på DAW-en med tilhørende utstyr, så må jeg "glore til" lyden med mer diskant og bass før jeg lager den ferdige miksen, en klassisk "bilstereohengekøye".

Gjør jeg ikke det, låter det flatt, klinisk og kjedelig andre steder enn i monitorene, og i mine beskjedne Sennheiser HD 595- klokker.

Jeg ser for meg at jeg for min del godt kunne ha brukt høyttalere som farger lyden mer enn det mine ganske rimelige monitorer gjør.

Har noen et tips eller to hvordan jeg løser dette, så er jeg glad for det.

For meg høres det ut som om de høyttalerne du bruker farger lyden litt for mye.. Men jeg vil tro det finnes flere kilder til problemet ditt.

1. Plassering og valg av høyttalere i forhold til rommet. Hvis du plasserer en høyttaler nærme en bakvegg vil spesielt mellombassen forsterkes kraftig og du fratar en i utgangspunktet nøytral og frekvenslineær høyttaler sine gode egenskaper. Jo nærmere bakvegg jo mer svulstig midbass men også en manglende dypbass !

Forsøk å trekke høyttaleren noe ut i rommet, vinkle høyttaleren inn mot deg selv slik at du lytter mest til direktelyden og ikke refleksjonene fra rommet. Prøv å bevege stolen din nærmere og lengre fra høyttalerne - nå vil du forhåpentligvis oppleve at bassen vil variere merkbart ikke sant ? det du må prøve å unngå er å sitte i en posisjon hvor stående bølger oppstår da de skaper en boost i ett bestemt område av bassen som også maskerer informasjon i mellomtoneområdet. Det som virker som den "kjedelige" posisjonen med lite bass er faktisk den riktige :) Her vil du også legge merke til at mellomtone området blir ryddigere og at musikken får mer "luft" eller klang om du vil.

Hvis du sitter i et "kott" eller et avlangt rom med høyttalerne plassert tett på den lengste veggen får du fort noen nesten uløselige problemer i denne sammenheng..

I et lydstudio brukes ofte en nærfelts monitor som er plassert opp konsollet (og dermed langt fra bakvegg) som gir deg verdifull detalj informasjon om mellomtone og diskant området, men dette kombineres også med en tilpasset full-range høyttaler som er plassert i selve bakveggen (noe som eliminerer en rekke problemer i et lite rom) Dette er med andre ord ingen tilfeldighet :) og du vil se at en god produsent/lydmixer/redigerer stadig bytter mellom disse høyttalerne.

Tidligere var Yamaha NS-10 en veldig vanlig nærfelt monitor (de små sorte med hvit bassmembran alle hadde) disse hadde en seriøs konstruksjonfeil (derav dopapirlaget de fleste tapet fast over diskantelementet) men brukt riktig ga denne monitoren et godt overblikk over de midlere/høye frekvensene og ble dermed en slags fast standard merkelig nok. Den største fordelen slik jeg ser var vel at hvis du greide å skru noe slik at det faktisk låt "lyttbart" på disse monitorene så var du et godt stykke på vei :)

Det du egentlig ønsker deg er en nøytral høyttaler som ikke pynter noe på lydbildet ditt eller gir deg noen "boost" i noe frekvensområde - nettopp fordi du da ikke vil greie å skru riktig lyd i sluttmixen. Altså hvis dine studiohøyttalere har en kraftig midbass boost vil du ikke gi mixen nok midbass fordi det høres bra ut i studio, eller hvis diskantgjengivelsen din er for kraftig dempet grunnet overdreven romdemping f.eks vil du konsekvent skru for mye diskant inn i sluttmiksen osv osv.

2. Mastering .. På populær musikk blir det i mastering prosessen (etter sluttmiks/prep før pressing) som oftes brukt ganske massiv såkalt "dynamisk kompresjon" og EQ. Problemet er at EQ alene ikke gjør samme nytten og låter bare som et "hjemmeopptak" med for mye bass. Forsk litt på disse begrepene : Dynamic expansion, Dynamic compression, Added ambience.

Kompresjon er selve hovednøkkelen til å oppnå et sound som låter bra på alt fra en ghettoblaster til dårlig bilstereo, men det er også den enkleste måten å fullstendig ruinere et godt opptak og å gjøre det nesten uspillelig og "fargeløst" avspilt på godt utstyr.

Vel.. det var mine 2c i alle fall. Nå må det legges til at jeg ikke driver med lydproduksjon i det daglige - altså ikke en pro og jeg har ikke tatt i en mixer på årevis. Men jeg har konstruert en del høyttaler systemer og jobbet ganske mye med lyd i ulike sammenhenger. Er du ute etter gode og mere konkrete råd (spesielt angående mastering) så spør en profesjonell eller sjekk de ulike site'ne som omhandler studioarbeid på nettet.

Edit :

En grei test for å anslå god mastering er forøvrig å teste i bilen, på stua, mp3 spiller osv. Dessuten å gjøre en gjennomlytting på bakgrunnsvolum og "full sluggers" i "studio" da høyttalerne mister mye av frekvensområdet dynamikken når de spiller lavt og endrer veldig dynamikk egenskaper når de spiller veldig høyt.

Edit2:

Dårlig studiolyd er forøvrig et velkjent problem da teknikkere og produsenter ikke alltid er så utdannet innenfor området, de blir som oftest reddet av mastering prosessen da denne blir utført et annet sted og av andre folk, men et klassisk eksempel er når Jimmy Page ble anbefalt et studio i California for å gjøre sluttmiksen til en av LZ platene - alt gikk fint helt til han kom hjem og hørte gjennom tapene bare for å konstantere at alt låt som om et ullteppe lå foran høyttalerne.. Overdreven diskant og en litt for levende klang i studioet i california med andre ord..

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjohei- har sett innlegget ditt først nå, jeg. Takk for tips. Skal svare, men for ikke å kuppe denne tråden helt, så lager jeg en ny. Med bilde og greier!

He-he, ja altså jeg krever ikke noen stor redegjørelse jeg altså, men som du jo selv vet er det greit å se at folk faktisk leser det man skriver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.