Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Innspilling for noob


Palle

Anbefalte innlegg

Skal spille inn noen låter tenkte jeg. Løsrive meg fra bandet og lage noe solo fordi det er så mye stress ved å spille inn trommene etter hva jeg kan forstå.

Så hva slags trommemaskiner og programmer lager de mest autentiske trommelydene? Hører mye bra om Cubase. Gidder ikke noe sånn echodrumming.

Og hva annet trenger jeg? Lydkort og pad? Har tenkt å bare spille inn et instrument om gangen,så no need for expensive shit og doble utganger.

Lar det seg gjøre med en vanlig mic eller må det være PA ? Og går det an å koble effektbrettet inn i lydkortet and such? Er midi-utgang på det. Syns effektene på guitarrig er ganske crappy. Mulig jeg ikke bruker det rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du Mac, så kan du trygt spille inn gitar uten å bruke extern lydkort.

har du PC, så må du muligens bruke lydkort. På familie-PC'en hjemme, slipper jeg å bruke lydkort pga det integrerte i PC'en funker fint nok med lav latency og lite støynivå.

Mens på min bærbare, så er det håpløst å spille inn uten lydkort. Så jeg bruker Line6 Toneport UX-2. Koster vell 1200 på finn.no om du finner en.

Jobber fortsatt med å lære teknikker ol.. men det funker bra til enkle demoinspillinger.

Trommer så har man blant annet Ezdrummer som kommer som en plug-in til Cubase.

Toneport UX-2 kan du spille inn to gitarer samtidig. Du trenger ikke mixebord/PA fordi den har phantomspenning i to mikrofoninnganger.

Men du får mye annet som er bra på markedet. Søk etter lydkort på finn.no så finner du sikkert noe. Det lå blant annet en Alesis iO2 til 5-600kr her for litt siden.

EDIT: Du kan bruke effektbrett ja. Mange som bruker POD ol og kobler inn i lydkortet med gode resultater.

kjøper du en POD XT elle rnyere, så har jo de lydkort innebygget. OM det er bra, vet jeg ikke.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audacity og Kristal er gratis innspillingsprogrammer som du får for PC. Har du mac så er GarageBand en veldig godt og greit alternativt for å komme i gang. Programmet har veldig kort vei fra ide til innspilling selv om det ikke er det mest sofistikerte i forhold til postproduksjon.

Selv bruker jeg Pod XT koblet rett i mac'en min for å spille inn gitar og bass. Trommene bruker jeg den innebygde trommesynthen i GarageBand. For vokal bruker jeg en M-Audio MobilePre som lydkort og preamp og med en Studio Projects B1 kondensatormikrofon.

Når det gjelder innspilling med fult band for å få trommer så kommer du langt med en FireWire-mikser og fire (riktige) mikrofoner. Er sånn vi har spilt inn demoen som bandet mitt jobber på nå om dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.