Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lage lapsteel-gitar?


Anbefalte innlegg

Har litt lyst til å lage en lapsteel gitar. Har aldri laget noe sånt før, men en gang må jo være den første :)

Men jeg har ikke så mye peiling, og veit ikke helt hvor man skal starte. Hva slags tre burde jeg bruke, hva slags bro, hva slags nut osv? Jeg har ikke tilgang til så mye gitar-verktøy, men har vel tilgang på båndsag, drill og loddebolt. For tunere kan jeg vel bare ta noen fra noe gammalt jeg ikke har bruk for, samme med pickupen.. Har lyst til å gjøre dette ganske enkelt som førstegangsprosjekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bro:

http://store.guitarfetish.com/topmohabrfit.html

Ville noe sånt fungert? Det hadde vel ikke vært så vanskelig å sette opp på en hjemmelagd lapsteel? evt. en slik:

http://store.guitarfetish.com/lespajuwrinb1.html

Med omtrendt samme kommentar...

Stemmeskruer:

http://store.guitarfetish.com/viklstnimafi.html

Bare noen slike

Pickup:

http://store.guitarfetish.com/gfsalviwodob.html

En slik gjør vel jobben bra?

Har fortsatt ikke peiling på hvordan jeg skal lage nut/hva slags nut jeg skal kjøpe (som krever minst mulig pirkearbeid) eller hva slags treverk jeg skal bruke, helst noe som ikke er svindyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo greit ut dette, men jeg hadde valgt 3+3 stemmeskruer, for eksempel disse: http://store.guitarfetish.com/wiezlotu3x3f.html

Og så hadde jeg valgt den Fenderstolen.

Av treverk som er overkommelig å skaffe i Norge hadde jeg valgt or eller ask. En møbelsnekker kan kanskje hjelpe deg med en bit, det er jo ikke stort du trenger, og jeg kan tenke meg at du ikke akkurat har tålmodighet til å vente i et par år på at treet skal tørke skikkelig.

Ellers finner du trolig et par tips her? http://buildyourguitar.com/resources/lapsteel/

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, har du noen korte ord om forskjellen i lyden på or og ask? Takk for lenken, skal sjekke den ut :)

Edit:

Som nut, om jeg forsto riktig, kan jeg bare bruke noe sånt:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=19181945 (Art.nr. 41-2692)

kappet i riktig lengde, lage et lite spor med stikksag for hver streng, også file lett med spessielle filer lagd for det?

Hvor burde jeg isåfall kjøpe filene?

Endret av kake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal konsentrere deg mest om å få tak i et brukbart trestykke uten for mye kvist, og ikke bry deg stort om treslaget.

Nå skal jeg da innrømme at du får råd av en som mener at gitaristen spiller aller mest rolle, så spiller pickup inn, jeg tror en P90 blir fint på lapsteel, så spiller broen en rolle, og så er det stort sett slutt for de fleste av oss. Det blir mye mojo, synsing og tåkeprat.

Grunnen til at jeg nevnte de to tresortene, er at de gror her i Norge, og du kan kanskje få ta i noe relativt enkelt. Ellers er både ask og or brukt av gitarmakere før, med til dels heldig resultat.

Ellers vil jeg tippe at nær sagt hva som helst duger på en lapsteel. Hvis du har tenkt på en heldekkende farge, trenger du da ikke bry deg om utseende. Skal du olje, for å slippe all jobb med lakkering, noe som er tidkrevende og vanskelig, kan også frukttre være flott hvis du kan få tak på det. Epletre og kirsebær, særlig hvis du får tak i stykker som har både lys og mørk farge, kan bli skikkelig lekkert. Furu og gran egner seg ikke så godt, rett og slett fordi det er veldig myke treslag. Nå skal det sies at gran er et ettertraktet materiale til topper på kassegitarer, så lyden er det ikke noe å si på, men å finne en kvistfri bit er oppunder umulig. Dessuten trenger du et materiale av et gammelt tre, og ikke sånn lausved som man får kjøpt i dag.

Det er faktisk utrolig stor forskjell på en granplanke fra 1950 og en fra i dag- vekten og hardheten er helt annerledes. Årsaken til forskjellen er rett og slett moderne skogsdrift, som gjør at trærne gror fortere, og hugges i yngre alder enn for seksti år siden.

Finner du noe bjørk, hadde jeg ikke vært redd for å prøve det også. Jeg tror du skal øve i vanvittig mange timer på lapsteelen din før forskjellen på treverket kommer til å begrense deg.

Til slutt- mener en nøbelsnekker postet noe om noen lekre trestykker han hadde liggende for en tid tilbake. Lete etter det? Finner du igjen den posten, så si ifra. Har tenkt å lage en elektrisk ukulele, og lurer på å handle noe tre til det, selv om jeg har både eple, ask og kirsebær liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nok et godt svar. :)

Regner med at jeg skal olje treverket, og min far kjenner en eller annen møbelsnekker, så han kan sikkert ordne meg noe bra.

Er i hovedsak nuten jeg lurer på nå, for å få det til riktig. Kan jeg bare gjøre det som jeg skrev i forrige posten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, siden ikke noen andre bruker det der, tror jeg kanskje ikke det er det beste forslaget jeg har sett. Jeg hadde heller brukt bein, eller noe hardt treverk. Jeg vet at noen med hell har laget nut av elghorn, men det avhenger helt av hvilken tilgang du har på det..

Bein er mye brukt , så kast deg over lammesteken du kanskje får på en eller annen søndag, og bruk lårbeinet på den. Jeg tuller ikke, slikt brukes, og er ganske greit å jobbe med.

Nå koster ikke en ferdig "nut" allverdens, men siden du skal ha lapsteel, trenger den å være høyere enn det man vanligvis får kjøpt. Derfor tror jeg faktisk du skal belage deg på å lage den selv.

Får du tak i hvaltann blir det en fin nut uten så masse jobb, og så er det skikkelig eksklusivt på samme tid, og det er jo ikke å forakte.

Jeg tror ikke det har noe effekt på lyden, men det er jo noe å nevne.. Kuhorn er også brukbart, og det samme kan sies om skikkelig hardt tre, sånn som kjerneved av kirsebær, eller pæretre.

Selv har jeg akkurat snekret en "nut" av bisonhorn, men jeg tviler litt på om det jeg har bli høyt nok til en lapsteel, hvis ikke kunne du fått en bit av det hornet.

Der tenker jeg du fikk flere valg enn det du hadde lyst på. :D

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://buildyourguitar.com/resources/lapsteel/mounting3.htm

Er ikke det der omtrendt samma som jeg foreslo? :P

Men takk for (nesten alt for mange) forslag!

Skal prøve å raide en eller annen lammestek, evt. bare kjøpe den nederste på siden que? lenket til. :)

Så også de hadde filer der, til å file hvert spor i nuten med... Fyfanken så dyrt :o Ca. 77kr... Per stykk!

Kan jeg komme unna med en billigere metode? Med tanke på at dette er en steel gitar, og strengene aldri skal bendes eller noe, kan det funke greit med å bare lage "sånn ca. spor" med en liten stikksag eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikksag er litt vanskelig å kontrollere. Jeg har brukt baufil og noen små nålefiler, litt plundrete å få et bra resultat i forhold til skikkelige filer, men det funker i nøden. Har kjøpt et sett skikkelige filer for å slippe det der.

Om sporene ikke passer til strengen kan du få problemer med klirring.

Om du har en musikkbutikk i nærheten eller gitarservice så kanskje du kan få filt nøtta der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode svar så langt :)

Hva slags elektronikk burde jeg kombinere med P90-pickupen? Jeg skal bare ha en, og tror ikke jeg vil ha tonepot, men volumpot vil jeg ha. Regner med at det ikke har noe å si hvilken jackplug jeg bruker, men har vel mer å si hva slags kondiser o.l det er på poten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare skal ha en volumkontroll, har du ikke bruk for noen kondensatorer. Et potmeter, og det er det hele.

Det som har vært mest vanlig å bruke sammen med P90, er 500k potmetre. Skulle du også få lyst på en "tonekontroll", eller et riktigere navn, "diskantfjerner", det er det det er, trenger du en .022uF kondensator, og et potmeter til.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Blir forresten mahogny som blir brukt - har fått tak i en stor fin bit med mahogny gratis :)

Da skal alt av deler bestilles så fort som mulig, og jeg kommer selvfølgelig med bilder når den er ferdig (så lenge det ikke ender med total katastrofe selvsagt) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.