Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lage lapsteel-gitar?


Anbefalte innlegg

Jeg får tak i reinhorn til nut :) Og har funnet ut at jeg skal (prøve) å lage bro selv.

Planen var å lage to stort sett identiske nuter... En i hver ende. Bak den ene der brodelen skal være, setter jeg en aliminiumsvinkel med 6 hull bak slipt til så den ikke skjærer i strengene... Så den funker på samme måte som Tune-O-Matic broer altså :P

Noen som har noen innvendinger? Og forresten, hvor stort mellomrom (i millimeter) burde jeg ha mellom strengene på nuten og brua?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer. Jeg vet ikke helt hvor "bredt" det er vanlig å sette opp strengene, men siden du ikke skal bruke en railpickup, bør du bruke samme bredde som en vanlig gitar, vil jeg tro. Det er da bare å måle på pickupen.

Forøvrig er det trolig noen tips på de sidene jeg sendte deg link til? Var det ikke "full pakke" der, med arbeidstegninger og greier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Har litt lyst til å lage en lapsteel gitar. Har aldri laget noe sånt før, men en gang må jo være den første :)

Men jeg har ikke så mye peiling, og veit ikke helt hvor man skal starte. Hva slags tre burde jeg bruke, hva slags bro, hva slags nut osv? Jeg har ikke tilgang til så mye gitar-verktøy, men har vel tilgang på båndsag, drill og loddebolt. For tunere kan jeg vel bare ta noen fra noe gammalt jeg ikke har bruk for, samme med pickupen.. Har lyst til å gjøre dette ganske enkelt som førstegangsprosjekt :)

Hei

Bygge Lapsteel? Jeg har bygd endel.

Jeg har alt du trenger inklusive selve kroppen i Svartor og Ask. 95% ferdigpusset. <_<

Mail meg! petter49@hotmail.com

Mvh Lapsteeljohnny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Har endelig begynt på dette prosjektet, og har skjært og rutet ut det meste i planken. Neste steg er Ã¥ montere alt for Ã¥ sjekke at alt blir som det skal, og sÃ¥ skal jeg fikse finishen. Noen som har noen sider med tips eller noe sÃ¥nt for det? Aldri gjort før. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg driver for tiden og lager en lap steel, og her er oppskrifta jeg bruker: http://buildyourguitar.com/resources/lapsteel/index.htm. Der finner du endel gode tips. :) Har allerede kommet godt på vei. Fikk et møbelsnekkeri til å hjelpe meg med å lage selve kroppen, siden jeg har smått med maskiner for sånt. Kroppen er laminert eik, så denne fjøla er vel ikke langt fra skuddsikker vil jeg tro. :P Nut er ganske enkelt en aluminiumsvinkel (rappet fra et gammelt stereoanlegg!), 10x15 cm. Ser ut til å fungere greit.

I går prøvde en kamerat å lodde pickupen, en bridge-pickup fra en Usa-strat. Av en eller annen grunn ville ikke dette fungere veldig bra. Veldig lite signal, og veldig mye støy. Jeg vil tro avstanden mellom pickup og strenger er for stor, så dette må jeg prøve å fikse. Muligens ved å lage et tykkere pickup-cover. Lurer også på om jeg skal prøve en eller annen humbucker istedet for single coil, for å prøve å minimere støy.

Det som er største utfordringen akkurat nå, er å skjære ut spor til båndene i gripebrettet. Noen som har erfaringer med dette? Hva slags verktøy fungerer best? Har prøvd på en testplanke med en løvsag, men denne saga er altfor fleksibel syns jeg.

Første bilde av prosjektet:

lapsteel_wip_01.jpg

Har endelig begynt på dette prosjektet, og har skjært og rutet ut det meste i planken. Neste steg er å montere alt for å sjekke at alt blir som det skal, og så skal jeg fikse finishen. Noen som har noen sider med tips eller noe sånt for det? Aldri gjort før. :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Håper ikke jeg kupper tråden helt her... Men her er tre bilder fra den ferdige lap steel-gitaren min, døpt Trønder Bartocaster.

ferdig_lap_steel-01.jpg

Det tok sin tid, men her er den. Ikke heeeelt umulig at jeg kommer til å pimpe den litt med noen gilde dekorasjoner, for eksempel "logoen". Tar gjerne imot tips!

ferdig_lap_steel-02.jpg

Pickupen er en P-90 dog ear uten toppdekselet på, om noen lurte på det.

ferdig_lap_steel-03.jpg

De lyse stripene på gripebrettet er faktisk fyrstikker. Skjærte spor med en tynn sag, deretter brukte jeg en hobbykniv og høvlet ekstra lange fyrstikker ned til passende tykkelse, og klemte de på plass med superlim. Så høvlet jeg og pusset med sandpapir slik at gripebrettet ble helt plant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.