Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Celestion G12-Vintage, G12T-75


Anbefalte innlegg

Har du sjekket celestion sine sider ?

Ellers så driver man jo vanligvis ikke å regner så mye på kabinettvolum o.l. på gitarelementer da, de monteres jo som oftest i kabinetter med ganske vilkårlig volum basert på "hva som har vært vanlig"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som sto på Celestion sine sider var bare at men skulle bare ta det på øyemål.

Stor kasse=mere bass, Liten kasse=mindre bass

Men det er noe man vet, men jeg ville regne ut slik at jeg fikk et 2x12 kabinett på toppen med mere linjær lydgjenngivelse(liten kasse med som har en Qtc rundt 0,7) og et 2x12 bunnkabinett med mere bånn(Qtc rundt 0,95-1,0)

Da hadde lydmann hatt flere valg om man hadde mikket opp begge på live spillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner.. Mange "vintage" gitarelementer har ganske høy Qts, faktisk er den så høy på enkelte modeller at du egentlig ikke får laget et kabinett med noe særlig lav Q og f.eks en dobling av kabinettvolumet trenger ikke å utgjøre så mye i praksis. så å ta utgangspunkt i Q verdiene vi kjenner fra Hi-Fi og PA verdenen er ikke nødvendigvis så fornuftig som man skulle tro alltid.

Du kan jo selvsagt måle ut elementene da, T/S målinger krever ikke all verdens til utstyr, men det er klart har du det ikke, eller ikke kjenner noen som har det er det jo verre.

Hva med om du heller bruker to ulike element-typer ? som har litt ulik lydkarakter ? En moderne type med stort motorsystem i en romslig kasse som gir en tight og definert bunn i kombinasjon med en mere nøytral mellomtone og diskant + en vintage type med litt mer krutt/særpreg i mid/topp og en litt beskjeden bunn ?

Vel det er mine 2C i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare tatt målene til et vanlig 1960A kabinett, kuttet målene i to og bygd et vinklet 2x12 kabinett som har ganske lite volum og skal bygge et 2x12 rett kabinett som blir noe større...til sammen så vil det utgjøre like mye volum som et 4x12 kabinett.

Og så har jeg mulighet til å fjerne 2/3 av bakplaten på det vinklede 2x12 kabinettet for å få en openback løsning, dette for å få en fullere lyd på øvingene og man kan mikke det opp som en vanlig kombo (en fasevendt mikk bak) for å få mere fylde i lyden under innspilling.

Men må få bygd det rette kabinettet før jeg kan si noe om hvordan lyden ble, men er fornøyd med det vinklede kabinettet. Har en behagelig fylde som openback og det skifter ganske mye karakter når man setter på bakplaten, så det lover bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett kabinett med hengsler på bakplata. Veldig kjekt når du skal skifte mellom åpen og lukka bakplate. Dette kabinettet var hengsla nede, og var festet innvendig med noe tau i toppen, slik at når man åpnet noen låseanordninger på toppen slapp bakplata seg ut ca 30 cm. Det gjorde stor forskjell på lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.