Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Castor Fiber


CastorFiber

Anbefalte innlegg

Inspirert av flere gamle travere, hiver jeg meg også frampå med en liten presentasjon.

Personalia:

Jeg er nok av den desidert eldre garde på forumet, siden jeg er født i 1959. Ut over det driver jeg til vanlig med noe så kjedelig som å få en etter hvert stor neve med datamaskiner til å spille sammen. Jeg jobber i et firma som leverer e- læring og internettinnhold til en rekke aktører i det norske markedet. Vi jobber fortrinnsvis med relativt store kunder.

Jeg har tre barn, som etter hvert har blitt så gamle at de driver og flytter hjemmefra etter hvert. Alle spiller et eller annet instrument, men det er bare datteren som spiller noe med strenger på.

Av utdannelse har jeg en musikkutdannelse i grunn, sammen med en filologisk lærerutdannelse. Så har jeg fylt på med litt datastudier. Sluttet i skoleverket for snart ti år siden.

Hobbyer.

Hobbyene mine har variert, noen har jeg aldri lagt ned, andre har vart en periode. Som eksempel driver jeg lite med leirdueskyting, knivmaking, pil og bue-skyting, banekjøring med MC, Offroad med det samme og gulvlegging mer.

Derimot synes jeg det fortsatt er spennende med diverse gitarbyggeprosjekter, og er meget opptatt av brytere, ratt, ledninger, knotter og slikt. Og så liker jeg at ting lyser og blinker!

Derfor har jeg vært selvoppnevnt ansvarlig i diverse bandsammenhenger der det kreves litt teknisk innsikt, og kanskje også litt loddeferdigheter. Flink er jeg ikke, men synes det er både praktisk og morsomt å svinge en loddebolt.

Musikkutstyr

Der har jeg litt å velge i. "Furtebua" mi er relativt stappet med synther, ukuleler, basser, miksere, kabler, mikrofoner, effektbokser, bassforsterkere, gitarforsterkere, og annet skrot. Jeg har helt klart gått for kvantitet i forhold til kvalitet.

Jeg eier for eksempel ikke en eneste gitar som koster mer enn 7000 kroner.

De gangene jeg har fått for meg at jeg "trenger" en dyrere gitar for å være bedre, har jeg bedt noen som virkelig kan spille gitar på besøk, latt de låne gitarene mine, og stått fjetret tilbake når jeg ser hva de får ut av den gitaren jeg ga 700 kroner for. Det er en billig måte å kurere GAS på.

Det er nok slik at man må øve for å bli god. Man kan ikke kjøpe seg lyd.

Som sagt, ingen dyre "godsaker" hos meg, men til gjengjeld har jeg sustainer, gitarsynth, 12strengs akkustisk, resonator, tre kvartskala, halvskala, necktru, bolton, nylon, stålstrenger, jazzgitar, med Floyd, uten Floyd, firestrengs bass, femstrengs bass, bass med silikonstrenger, tohalset gitar og så videre. Til sammen er det vel for tiden rundt 25 stykker, med stort og smått. Kanskje over 30, hvis jeg tar med det som er i deler.

Jeg har også rasket sammen en komplett PA, litt lysutstyr med diverse effekter og så videre, så jeg er rimelig selvforsynt på den fronten.

Jeg er ikke noen dyktig instrumentalist, det jeg kanskje er mest oppgående på, er vel elbass, men det er da nyttig å kunne spille litt gitar, ukulele, mandolin, piano, orgel, trompet, tuba, klarinett, fløyte, trommer og annet også. Og så har jeg dirigert korps og kor.

Det er forresten ikke sant at dirigenten har et partitur foran seg, og der står det "Wave arms until music stops." Den historien er løgn.

Musikk

Musikksmak er så mangt, og den skifter faktisk litt i løpet av livet. Jeg er ikke fanatiker på noen måte, men har stor respekt for dyktige musikere. Det vil si musikere som har noe å formidle, og som har teknikken som trengs for å formidle det. Det gjelder vel egentlig nesten alle sjangre, jeg kan kose meg med å høre på en bra framføring i klassisk sjanger, og en av mine store opplevelser er de gangene jeg har vært med på å framføre Mozarts Requiem. Det er utrolig givende.

Skal jeg velge fritt, blir det nok litt tung rock som ligger mitt hjerte nærmest. Tungrocken har en tendens til å bli litt mindre tung når jeg skal framføre den selv, men det er en annen sak.

Et veldig godt eksempel på at "har man noe å formidle, spiller ikke rådyre gitarer eller annet flott utstyr noen rolle i det hele tatt", er for eksempel dette:

Det betyr ikke at jeg nødvendigvis er blodfan av verker sjanger eller artist. Det er bare en helt fantastisk framføring. Står på egne bein!

Spiller ikke fast i noe band for tiden, men driver litt "lekestudiojobbing" sammen med en kollega, vi har som mål å spille inn fire sanger før jul. Vi har holdt på et års tid, og vi satser på å få ferdig den siste låta, slik at vi kan bruke det som julegave.

Sånn ja, det var vel det grøvste.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan jeg da skrive litt om.

For noen år tilbake kom datteren min hjem og fortalte at hun ville begynne å spille fagott. Det syntes jeg var veldig stilig, og fikk lyst til å begynne med å spille et litt sært instrument jeg også.

Ukulele var snurrig nok på den tiden, dette var før Espen Lind sto fram med sin ukulelelast på TV i beste sendetid. Derfor ble noen ukuleler innkjøpt, og trålet nettet etter akkorder og slikt. Under en av disse "trålingene" fant jeg ut at svenskene skulle forsøke å sette ny rekord i antall ukulelespillere samtidig, i en park i Stockholm.

Vi trengte en liten ferietur, så flybilletter og hotellrom ble booket, og derfor var jeg altså med på å spille ukulele sammen med 401 andre på Långholmen.

Var rimelig lei av å spille to akkorder på ukulele i en halv time i strekk, men morsomt var det. Lyden av 400 ukulele samtidig var helt surrealistisk.

Rekorden er godkjent, men jeg aner ikke om den blir med i boken. Det settes, og godkjennes mange flere rekorder enn de som er med i boken, har jeg fått høre.

Et par linker til det som skjedde:

www. ukulelefestivalen.se

Elvira Bira- en slags grønsj på ukulele..

Ukulele er noe alle bør prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.