Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar og jazz


Faktor

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte litt på Ron Thal da jeg skrev de greiene. Han har ikke så mye kromatikk, men i tillegg til de helt greie Am, C, og E akkordene spiller han en god del mer utspekulerte akkorder. (Og da ikke i den geniale Edge stilen "Edge er genial, han kan ingen akkorder, bare spiller det som låter bra!" "Ja du, det gjør han, det der er en e moll...")

Kromatikk og 7er arpeggioer. Skal ikke de gamle gutta med parykk få kredit for noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

The Euphor, hvis du vil høre en med bakgrunn i akustisk jazz prøve seg på andre ting, så kan du jo sjekke ut låten jeg har lagt ved, som er en improvisasjon innenfor det melodiøse rockeformatet. Beklager alle bendsa, for øvrig, men jeg brukte denne opptaksøkten til å utforske akkurat det, da det er noe jeg sjelden gjør. Har ellers inntrykk av at gitarlyden er temmelig sub-optimal, tips om dialing av lyd mottas derfor med takk.

Oppsettet var en Ibanez gr520, gjennom Amplitube software.

http://www.geocities.com/jeff_mopp/Ballad2.mp3

Må advare alle som misliker shredding, for øvrig! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI!

Ikke mange jeg sier dette til men her spiller du faktisk helt klart best når du spiller fort.

Helt fram til 00.35 synes jeg ikke noe om for å være ærlig.

Men når du begynner med sweepinga og shreddinga blir det liksom litt "jazzy" :D Liker fraseringa di, og som du kanskje hører selv så er bendinga di FORFERDELIG! Øv på den! Men du er absolutt talentfull du!

Hvor gammel er du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI!

Ikke mange jeg sier dette til men her spiller du faktisk helt klart best når du spiller fort.

Helt fram til 00.35 synes jeg ikke noe om for å være ærlig.

Men når du begynner med sweepinga og shreddinga blir det liksom litt "jazzy" :D Liker fraseringa di' date=' og som du kanskje hører selv så er bendinga di FORFERDELIG! Øv på den! Men du er absolutt talentfull du!

Hvor gammel er du da?[/quote']

Takk for kommentar! Jeg er gammel nok til å ha holdt på en stund, for å si det slik, men denne stilen har jeg bortimot null erfaring med. Det du hører er ikke sweeping, men alternerende plektring, det er liksom min sære måte å gjøre ting på :) Bending og vibrato er det jeg syns jeg selv behersker dårligst, men som du sier, så skulle vel litt øving kunne rette opp noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vet at noe var alt picking men synes jeg hørte litt sweeping også...vent litt..må høre........

AAhh..okei. Nei ikke no sweeping der nei.

Men jeg tror kanskje at noe av det decend greiene dine kunne funka bedre med sweeping. Du kan jo prøve å høre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott WoP!

Bendingen var... spesiell... ;)

Jeg merker ikke så veldig mange eksklusive jazzting i melodien' date=' men akkordene var mer jazzete enn mye shreddeting. Morsomt og høre! :D[/quote']

Takker... konkrete tips om ting å fokusere på når jeg øver bending?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Intonasjon er jo viktig. I tillegg ville jeg ha brukt litt tid på timing, enten bruke tid på å intonere eller bende rett opp til tonen. En liten liste over fokuseringsobjekter:

- intonasjon

- hastighet av bend

- bende opp eller ned? (mot bakke eller mot himmel, forutsatt at du ikke ligger)

- support, bruke flere fingre for å stabilisere bend

- mulig jazzere har fast stol, men å bende i kombinasjon med tremolo/vib kan gi meget fine lyder

Jeg bruker å anbefale følgende linje når det er snakk om øving av bending:

|-12-11-11b12r11-11-9-9b11r9-9-7-7b9r7-7-6-6b7r6-6-4-4b6r4-4-2-2b4r2-0

b = bend opp til påfølgende tone.

r = (release) slipp bend ned til påfølgende tone.

Alle strenger mønstre kan selvfølgelig brukes.

Et mål synes jeg må være at man over hele halsen kan prebende opp til en tone over hele halsen. Altså bende opp, slå an strengen, og helst treffe den tonen man ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda mye fint her . Men som det er nevnt så er det som mangler (og som er veldig essensielt for å spille bra:P) en god vibrato. Mangler vibrato på mange viktige steder.. Men ja , fint ! med bedre lyd også så ville det vært bedre ... mye fin frasering inni der.. noe sier meg egentlig at du låter bedre med en fin cleanlyd ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.