Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar og jazz


Faktor

Anbefalte innlegg

Bare lurte på om det var noen her på forumet som spiller jazzgitar? jeg har blitt litt interressert i jazz i det siste, og tar i mot tips med takk.

Jeg har begynt å se på septimakkordene, ii V I progresjonen... øver stadig på durskalen i alle posisjoner, er kommet til Cdur og Gdur, prøver å lære meg alle notene på gripebrettet... har lyst til å få en link eller litt tips om "jazzrytmer"...

Noen som har noe bra jazzmusikk å anbefale? (norsk eller utenlands samme det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Leste litt om modal jazz på den linken du ga muthin (kjempebra side :) ). Er det riktig at man kan lage akkordprogresjoner i modaletonearter?

C jonisk:

C D E F G A H C

II: Dm7

V : G7

I : Cmaj7

D Dorisk:

D E F G A H C D

II: Em7

V : Am7

I : Dm7

E Frygisk:

E F G A H C D E

II: Fmaj7

V : Hm7b5

I : Em7

F Lydisk:

F G A H C D E F

II: G7

V : Cmaj7

I : Fmaj7

G Mixolydisk:

G A H C D E F G

II: Am7

V : Dm7

I : G7

A Eolisk:

A H C D E F G A

II: Hm7b5

V : Em7

I : Am7

H Lokrisk:

H C D E F G A H

II: Cmaj7

V : Fmaj7

I : Hm7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mixolydisk er jo morsomt... og mye brukt i jazz... spiller jo mest showoff metall selv... og da ender jeg som regel på eolisk(eller mollskalaen)... holder vel meg der i 80% av tiden.. menmen... du burde forresten sjekke ut Marty Friedman - Melodic Approch... jazzteori i rock og metall... vel nesten ihvertfall.. hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du liker jazzgitar Faktor bør du sjekke ut artister som Wes Montgomery, Pat Metheny, Jimmy Rosenberg/ Rosenberg trio og min store helt Django Reinhardt (sigøynerjazzens far.

P.S Anbefaler sistnevnte på det sterkeste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Prøver meg litt på jazz innimellom og, men jeg syntes det er så slitsomt, og generelt sett lite givende (joda, selvsagt får jeg igjen i lengden, men virker så håpløst til tider.. :oops: ) å jobbe med teoretisk materiale. Jeg skulle vært mindre lat, og mer disiplinert.

Har lite jazz-skiver. Kommer meg liksom aldri så langt, mye grunnet lite bakgrunnskunskap.

Har prøvd å kikke i endel platesjapper etter bl.a. holdsworth, men finner aldri. Uansett ikke råd å kjøpe plater for tiden så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Real Thing syns jeg er veldig bra. Staffan var gitarlærer for bror min i ett års tid, og jeg har også hatt en time hos ham. Dette var på tiden før Real Thing ble til. Så ham spille med Mezzoforte for en liten stund siden, og hadde planer om å få med meg Real Thing på Cosmopolite, men hadde ikke anledning. Vet de skal spille på 'flekken i Sandvika, og prøver nok da.  Ellers får jeg kose meg med CD-ene jeg har.

Noen som har hørt den nye de har?  Hørte den var mer bluespreget, stemmer det?

Staffan er en av de absolutt beste gitaristene i landet, uavhengig av sjanger. Han var innom for noen dager siden og testet noen Suhr gitarer, og vi lånte en Demeter forsterker til han ifm en jobb han gjorde med et lokalt storband. Mange som kan lære mye av han, han kjører et veldig enkelt oppsett og har forstått at lyd og tone først og fremst skapes av gitaristen, ikke av utstyret. Alle ambisiøse gitarister bør sjekke ut albumene han deltar på. Pop med SWO Trio er ypperlig materiale!

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.