Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag?


Anbefalte innlegg

Hei!

Har en Ibanez Jem 7V en Boss GT-6. Trenger ny forsterker, helst stack (eller noe lignende for skikkelig bruk, ikke bare øving på rommet, men også konsertspilling) av kvalitet. Vil gjerne ha bra kvalitet for en "billig" (ikke over 10.000) penge. Spiller classic rock / blues / rock. Vil gjerne ha Marshall, men er åpen for andre merker også.

Hva bør jeg styre unna av merker og modeller?

Hvorfor rør / hvorfor ikke? (vil gjerne ha andre råd på dette enn "fordi det høres fetest ut", hehe)

På forhånd, takk. :)

Endret av foxylady
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ditt bruk har Marshall noen tøffe amper. Sjekk bruktmarkedet, JCM800 er den optimale Marshall-ampen mener jeg :) Ellers er jo Orange veldig kult! Og ikke minst Laney. Har ingen fornuftige argumenter for rør, annet enn de du ikke vil høre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ditt bruk har Marshall noen tøffe amper. Sjekk bruktmarkedet, JCM800 er den optimale Marshall-ampen mener jeg :) Ellers er jo Orange veldig kult! Og ikke minst Laney. Har ingen fornuftige argumenter for rør, annet enn de du ikke vil høre :P

Allriight. :) Er JCM 800 så 'heavy' som den virker? Trenger en med bra clean også (vet ikke om Marshall da blir det ultimate?). Orange er ikke aktuelt (hovedsakelig fordi de er ballstygge (kall meg shallow om du vil)), Laney har jeg aldri testet men skal sjekke det ut! :)

Hehe, det er ikke at jeg ikke er enig i at det er sannhet i det, men det er liksom som oftest bare det argumentet jeg får.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JCM800 er ikke så veldig heavy nei. Den trenger et ballespark i form av en overdrive eller booster for å kunne brukes til metal etc. Den er glimrende til de tingene du nevner. De utgavene av JCM800 som er tøffest, har bare en kanal. Du kan få god cleanlyd i den, men da må du bytte input og skru om på gain og volum. Litt krøkkete kanskje :) Du kan alltids kjøre en vrengpedal, men man kjøper jo ikke en JCM800 for å IKKE bruke den superfete vrengen i den :)

SÅH, jeg vil nok anbefale Laney! Hadde en combo før, og den låt styggbra - både på clean og vreng. Føler at Laney er et ganske undervurdert merke, samtidig som mange store bruker det. Paul Gilbert, Opeth osv. Anbefales på det sterkeste! VH100R gir deg masse muligheter, denne bør være midt i blinken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må bytte input og skru om på gain og volum. Litt krøkkete kanskje :)

Ville det ikke gå an å bruke en A/B boks til dette?

FreNår det gjelder Opeth og Paul Gilbert - Åkerfeldt bruker fremdeles laney, men Åkesson har gått over til Marshall JVM og Paul Gilbert har gått over til å bruke Marshall VintageModern.

Apropos VintageModern tror jeg det er en amp som kan passe deg godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til ditt bruk har Marshall noen tøffe amper. Sjekk bruktmarkedet, JCM800 er den optimale Marshall-ampen mener jeg :) Ellers er jo Orange veldig kult! Og ikke minst Laney. Har ingen fornuftige argumenter for rør, annet enn de du ikke vil høre :P

En JCM 800 er nok det mest fornuftige kjøpet du kan gjøre. Da får du en forsterker som egner seg til det du spiller, og du får igjen pengene hvis du selger (du skal heller ikke se bort fra at den faktisk kan øke i pris). Jo eldre amp jo bedre lyd og kvalitet. Husker ikke helt årstallet, men litt ut på 80-tallet begynte Marshall å gjøre småforandringer på JCM for å kutte kostnader i produksjonen. MEN ....... den optimale Marshallen er ikke JCM 800. Det er jo Plexiene fra slutten av 60-tallet. Å kopiere lyd og konstuksjon fra dem holder en ganske stor del av forsterkerprodusentene på med fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VintageModern er enkanalsforsterker, ikke sant?

Bingo. Men den er konstruert med volumpoten på gitaren i tankene, så den skal visst være eksepsjonelt god til slik bruk. Har ikke testet selv, men kjenner en som har den, og han er veldig fornøyd!

Forresten så har den en slags «dynamic rance» footswitch-sak, så man kan få et par forskjellige lyder uten at den har to kanaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, trodde jeg fikk mail når noen svarte jeg. :P

Men takk til alle for svar! :) Helps a lot! Er ganske sikker på at jeg har bestemt meg for Marshall. Men tror dere Vox er brukbart til mitt bruk?

Hva med DSL50 og 1960A/B? Vet ikke om jeg skal ha rett eller vinklet. Noen som har noen synspunkt? (prisen blir da litt høyere)

50W holder til konsertbruk, ikke sant? Bør kunne bruke den hjemme også, og får vel problemer med å få bra lyd på 100W uten å skur opp for mye.

Er 1936 et brukbart kabinett?

Og vet dere om andre forretninger enn Sound1 som tilbyr betalingsutsettelse?

Endret av foxylady
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1936 er 2x12 elementer, mens 1960 er 4x12.

Dessuten finnes 1936 i forskjellige varianter. Vintage, lead osv..

Jeg har hatt forskjellige erfaringer med JCM2000 (det er vell det samme som DSL50?)

Enkelte ganger fikk jeg ikke presset ut nok gain av den til Metal. Det låt litt som JCM800 i gainnivået.

Mens andre ganger så låt den helt suverent. MEr enn nok gain til metal.

Til ditt bruk, blues og rock, vil jeg nok tro at det er et godt alternativ.

Jeg vil også kunne påstå at du lett greier å få tak i en JCM2000 topp + Marshall 1960 kabinett til under 10 000kr brukt på finn.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.