Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Samspill med meg selv på opptak


Grønn

Anbefalte innlegg

Sitter rimelig fast i stargropa, men sitter på en Mbox-2 mini og bass og elgitar av typen Squier.

Jeg tenker altså å gjøre noen opptak for øvingens skyld.

Kan det helt grunnleggende på begge instrumenter, men vet ikke helt hvordan jeg skal få det til å låte bra sammen, så håper noen kan hjelpe meg her!

Fortelle litt grunnleggende prinsipper og teori angående hvordan det blir og høres "musikalsk rett" ut.

Føler jeg vaser veldig i mørke her, og vet ikke en gang hva jeg skal spørre om, men håper det dukker opp noen her som kan gitt meg litt "knagger" å bygge kunnskapen på, samt forme nye spørsmål;)

På forhånd takk!

PS: Om noen har noen tips å komme med angående det rent lyd- og opptakksmessige så setter jeg pris på det også. Bruker ikke forsterker akkurat nå, men jack rett i Mboxen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det ikke passer inn i stilen din, men jeg tror det hadde vært lettere for deg hvis du skaffet deg en eller annen form for trommekomp. Det hjelper! Det å spille rytmisk og frasert riktig sammen med et opptak, er ganske vanskelig.

Det er når man prøver på det, mn oppdager hvor mye man påvirker hverandre ved vanlig samspill.

En trommerytme å følge gjør det lettere.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier noe der. Har kikket litt på EZDrummer, og kan vel bare investere i det først som sist?:P Er dette mye bedre enn en metronom?:P

Et kort oppsummert spørsmål av det jeg egentlig lurte på i første innlegg, men ikke hadde helt klart, kan vel være hvordan jeg finner ut hvordan gitaren klinger best sammen med basskompet. Gjerne teori til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er lett å gjør feil er at du kanskje skrur til ein feit gitarlyd, men når du legger til bass blir det plutselig masse rumling og veldig bassete. Husk at bassen skal stå for bassen, så gitarlyden bør vere så tynn og skral som mulig, før det virkelig begynner å gå utover lyden i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det bassmann og CF sier.

Når gitaren spiller alene, så låter det fett med mye bass. men når bass og gitar spiller, kan det bli grøtete om gitaren har mye bass i EQ'en.

Trommekomp eller metronom kan-være/er veldig lurt, da det å spille riktig og i samme takt er noe av det viktigeste i samspill.

Spiller du metal, så kan det og være lurt å ikke ha for mye Gain/Distortion/Vreng på gitaren. Jo mindre vreng, jo mer tight og ren blir lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.