Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

The quest for distorted tone


Anbefalte innlegg

3SK er tilnærmet ferdig. Signalbanen er fra høyre mot venstre.

Alle disse effektene er regnet som 'gamle klassikere'

1: Dan Armstrong Orange Squeezer er en mild kompressor og kom originalt uten noen potensiometre. Volum og mengden kompresjon var fohåndsjustert på trimpotmetre inni pedalen.

På de aller fleste reissue har man lagt volumpoten fram til bruker. Jeg jobber fortsatt med å finne riktig justering for kompresjon....

2: Alembic Stratoblaster er en booster som originalt ble bygget for montering inni gitaren.

Jeg kjøpte denne som komplett kit med boks og tilbehør så jeg har noen deler til overs som sikkert kan bli til noe annet spennende.

3: Dallas Arbiter Rangemaster er en treble/signal booster.

Fordi den er bygget så enkelt som det er mulig å lage en elektrisk krets med forsterkning

vil enkelte klare å høre forskjell på alle komponentene den er bygget av. Dette gjelder for

såvidt også Stratoblasteren, men jeg har inntrykk av at Rangemasteren har fått litt flere

tilhengere og omtale i DIY miljøet.

Dette kan selvsagt også skyldes at orginalen var bygget med NPN transistor og motsatt

batteripolaritet. Noe som da har gjort ded mer klønete å implementere på et moderne

pedalbord med felles strømforsyning.

Den replikaen jeg har bygget er gjort på Tonepas sitt PCB (printkort) med PNP transistor

og kan derfor integreres sammen med andre vanlige pedaldesign.

Siden jeg valgte å kjøpe en transistor som allerede var biaskontrolert måtte jeg samordne

byggebeskrivelse fra Geofex og Tonepad mot skjema. Helt uproblematisk, men verd

å nevne om noen bestiller samme transistor/PCB.

Jeg har tenkt å kjøpe ett kit. Og bygge min første selvbygde boks. Valget nå står mellom Orange Squeezer eller Stratoblaster. Hvem ville du ha valgt å begynne med av de? Jeg har mer brukt for en kompressor enn en booster.

Hadde og tenkt å bestille fra General Guitar Gadgets. Kan de sende som gave?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har tenkt å kjøpe ett kit. Og bygge min første selvbygde boks. Valget nå står mellom Orange Squeezer eller Stratoblaster. Hvem ville du ha valgt å begynne med av de? Jeg har mer brukt for en kompressor enn en booster.

Hadde og tenkt å bestille fra General Guitar Gadgets. Kan de sende som gave?

Er ikke så lett å gi folk råd om hva dem skal velge. Men jeg kan skrive noen ord om hvordan jeg opplever lyden i dem.

Jeg har så langt primært testet med en Marshall 2204 / Celestion Vintage 30 / Singel Coil Seymour Duncan SSL-1 og her fremstår Rangemasteren som mest magisk.

Den fungerer også som (unødvendig) treble booster sammen med Marshall ampen.

Plus at den lager en utrolig deilig low-fi/old style 'farte' lyd når den overstyres med Stratoblasteren.

Stratoblasteren virker mer nøytral enn Rangemasteren. Muligens litt lukket i lyden til sammenligning.

Orange Squeezeren låter mest lukket av dem. Jeg er forstsatt ikke sikker på om jeg har

klart å justere den til best mulig lyd. Den er rett og slett uintresang lydmessig i dette oppsettet.

Men, - et viktig men. Jeg testet dem sammen med en annen 'clean' forterker jeg holder på å modde (mer info kommer håper jeg) :)

Og her er Stratoblaster'n suveren favoritt. Tight og fet boost som gir stratgitaren 'større kropp' uten å 'ødelegge' grunnlyden.

Rangemasteren som oppleves å gi diskant boost på Marshallforsterkeren gir rett og slett kraftig bass kutt på denne forsterkeren.

Igjen oppleves Squeezeren som litt lukket. Men også den gir god fet boost. Men i mine ører krever den at jeg skrur opp diskanten ett hakk også på denne forsterkeren.

For å sikre at jeg ikke hadde noen impedanse'konflikt' testet jeg også med en Bosspedal i mellom 3SK og forsterker.

Stratoblaster er veldig enkel å bygge med få komponenter.

Samt potensiometeret kan loddes direte til printet.

GGG er veldig proffe så jeg er usikker på om dem liker å underslå verdi på pakke.

Foruten å være straffbart for avsender er det dette tullet med forsikring om pakken skulle komme bort.

Men gi oss gjerne et ord om du får dem til å gjøre så ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakken kommer på 330kr. Så da trenger de ikke skrive annen verdi. Bare som gave.

Jeg er veldig usikker på om jeg vil ha Stratoblasteren eller Sqeezeren. Ampen min er pen Peavey Valveking. Og har lyst på en OD pedal til den.

Hvordan var det å bygge de da? Som sagt så blir det første gang jeg skal bygge en pedal. Annen erfaring jeg har er bare å skifte pickups i gitar. Men er litt sikker med loddebolten nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

multimeter er alltid fint å ha :) Men på slike ting som pedal bygging får man ikke såå mye bruk for det. Eneste å se om det er spenning der eller ei.

Måling på kretskort osv. krever at man lodder av komponent-bein stort sett.

Tips: multimeter kan ikke brukes til å "se" ut/inn signal. Oppdaterer seg ikke raskt nok. Med mindre det er et analogt et (god gammeldags VU meter evt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meeeeget bra arbeid :) Colour me impressed!

Hvor i verden holder du til huskerikke? Hadde jo vært rett så moro å møtes for en prat om elektronikk og presisjonsjigger ;)

Takker!

Foreldrene mine gjorde vestlendinger av seg, og jeg har nok grodd fast her like utenfor Bergen :)

Det hadde helt klart vært artig å diskurt noen av de siste Legobyggene :lol:

Nå bestilte jeg meg Marshall™ Guv'nor™ Kit´et. Blir veldig spennende å prøve. Går utifra at ett multimeter er ett must nå?

Kult, håper du holder oss oppdatert med prosjektet.

Castrofiber har lovet oss loddekurs så jeg skal ikke forkludre det til med min vranglære.

Men jeg vil absolutt anbefale at man ikke gjør sitt første loddpunkt i et slik byggesett.

Øv først på noen avklipte komponentbein, tynne ledninger etc.

Forsøk å lodde en isolert ledning uten at isolasjonen smelter.

Voltmeter er kult. Man må ikke ha det, men et duganes hobbymeter koster

i dag ikke mer enn et par hundrelapper og jeg har etter jeg begynte kontrollmåle

'alle' motstander og kondensatorer før jeg monterer dem oppnådd flere

sukksessbygg på første forsøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis andre føler seg kallet til å lage loddekurs, så gjerne for meg, jeg sitter ikke inne med noen fasit, men ser at mange tror det er noe i nærheten av alkymi, og det er det jo ikke. Man bruker jo tinn, og ikke bly :P

Tror ikke jeg skal påta meg det. Dette er et fagområde som sikkert kan utdypes på mange 'websider' :huh:

Men er er mange fuskere før oss som har prøvet seg om man ikke trenger norsk tekst. Mange med bra hell syns jeg.

http://www.youtube.com/results?search_query=soldering

Endret av huskerikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å lodde ledningene fast til kortet? Og hvor lang tid tok det før du fikk tingene fra GGG?

Neida, du ødelegger ikke tråden min. Jeg håper flere vil våge seg utpå et lite bygge :)

Jeg bruker å avisolere ledningen. Tvinne den og så dippe enden av ledningen

i loddepasta (fra Biltema) og forrtinne den (påfære tinn med varme) før jeg

lodder selve ledningen. Det hørtes ut som masse arbeid, men det går fort

etter noen titals øvelser. Og man sparer tid i lengden.

Dette gir rene loddepunkt uten flising av lederne i ledningen. Er det behov for

litt pynt, merking, forsterkning eller isolering setter jeg på en liten stump

med krympestrømpe før jeg lodder.

Min erfaring med GGG er at dem bruker 1-3 dager med å prosessere ordren.

Så 9-12 dager med posten. Jeg har alltid fått medling fra dem når varen sendes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.