Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

The quest for distorted tone


Anbefalte innlegg

Jeg spør her igjen jeg. Er en resistor en resistor? F.eks på kortet står det 2k2 og 2m2. Er det noen forskjell på de? For det står ingenting på resistorene. Det fulgte med 14 stk. Det er jo litt forskjellige striper på de. Har de noe å si?

Det er som Castrofiber sier. Motstandene kan skilles fra hverandre ved hjelp av fargekoder.

Dessverre er der ulike standarder med hvor mange fargeringer dem har.

Anbefaler at du bruker noen minutter på å sette deg inn i dette da effekten

neppe vil virke etter hensikten om man stokker om på komponenter.

http://www.google.no/search?q=resistor+color+code

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fant en litt fin side her: http://www.okaphone.nl/calc/resistor.shtml...=4700&tol=5

Hvis jeg tar og skriver inn 2k2 i Resistance feltet så får jeg opp fargekoden den skal være. Og det skal være Rød, rød, rød, lilla. Men det nærmeste jeg har den i posen min er rød, rød, blå, lilla, lilla. Og hvis jeg ser på bildet fra GGG sine sider av kortet ferdigloddet så ser det for meg ut som at det skal være RRBLL på den plassen på kortet. Men når jeg kjører inn den fargekombinasjonen får jeg 2.26 Giga.

Er det da en feil mellom den siden og de resistorene jeg har?

2m2 resistoren som jeg allerede har loddet inn fikk jeg til å stemme i kombinasjonen.

Men hvis jeg har skjønt det riktig nå. Når den første jeg loddet på var. Rød, Rød, Blå, Gull, Lilla.

Så er den. 2,2 000 000 = 2m2. Gull er toleransen. (har ikke helt skjønt hvor den kommer inn i regnestykket) mens lilla er Failiurerate på 7% på 1000 timer.

Men når man ser på 22k og 2k2 så er k´en på en måte ett komma også? At den er på 2,2 kohm mens 22k er 22 kohm.

Og når jeg nå skal finne 2k2 resistoren. Så må jeg da finne. 2 = Rød, 2=rød og så må jeg ha to nuller, 2= rød. som blir 2200.

Men hva er det tolerance båndet sier meg? Nå har jeg iallefall kommet frem til at resistoren skal være. Rød, rød, rød, tipper på gull og noe mer som sier noe om failiurerate.

Men problemet nå er at når jeg ser i posen etter den. Så finner jeg ikke den.

Er jeg helt på villspor? Og kunne noen sagt hvordan en 2k2 resistor skal se ut? Kanskje jeg skjønner mer da.

Endret av Vampyro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett den siden før. Den var jo genial, takker :)

Du ser ut til å ha fanget essensen av dette med å lese motstander.

k for kilo (1000) og M for Mega (million)

I Europa bruker vi ta bort kommategnet og skriver gjerne 2k2 som da er det samme som 2,2kohm eller 2200 ohm.

Vil anta at alle motstander du har mottat i byggesettet er 1% metallfilm. Hvilket gir deg en brun ring for tolleranse.

Den femte ringen gir indikasjon på hvor mye komponenten forandrer seg i verdi ved ulike tepraturer.

Om du ikke finner riktig verdi i posen er muligens det beste å sende en forespørsel til GGG?

Men det kan være at dem har plukket feil, eller manglet riktig verdi og lagt med nærmeste dem hadde (fungerer som regel helt greit)

Eller at der er gjort endinger på verdier for 'bedre lyd' uten at skjema er endret.

I slike tilfeller finnes der tekst et eller annet sted som dokumenterer endringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå funnet en oversikt på siden til GGG om navn og fargekombinasjon. Så nå er det problemet løst. Og jeg finner ut av det. Men det som har vært problemet er at jeg har regnet ut til 3-band marking. Som på 2k2 da ble rød, rød, rød, gull. Mens de har 4-band marking som var, rød, rød, svart, brun, brun. Men nå er jeg klar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.