Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny finish på kassegitaren?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en akustisk gitar som jeg synes låter veldig bra, og har en fin hals å spille på.

Utseende er derimot både kjedelig og slitent og jeg fikk lyst til å bare pusse den ned å lakkere den, eller gi den en annen type overflatebehandling.

Jeg har lest en del rundt på nettet og regner med at jeg skal få til dette på egenhånd, men på ett eller annet forum leste jeg noe med at lakkering kunne ødelegge klangen på gitaren, og dette var en strat han snakket om.

Er det noe i dette eller er det bare rykter?

Hvis den kan skade klangen på en el-gitar vil den vel kunne gjøre enda større skade på en akustisk, eller?

Jeg må jo eventuelt pusse den helt ned før jeg begynner behandlingen, vil dette ha noen innvirkning på lyden?

Ellers regner jeg med at det er helt vanlig prosedyre med grunning - lakk (så mange lag som trengs) - klarlakk og ett fint sandpapir i mellom slagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en en akkert er vel der du vil merke mest i alle fall... Jeg ville holdt meg unna.

Hmm.. Det er kjipern..

Lyden er viktigere enn utseende assa, men jeg kan liksom ikke helt fatte at det skal ha såå mye å si.

Kan ikke så mye om overflatebehandling jeg assa, men det er vel gjort noe med den fra før? En eller annen slags beskyttelse har vel akkustiske gitarer også?

edit: leif

Endret av PAJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Er skeptisk jeg nå gitt.

På UG forumet er det omtrent samme rådene jeg hår fått hittil.

Så det kommer til å påvirke tonen, det spørs bare hvor mye, virker som konklusjonen jeg kan dra herfra.

Det kommer igjen ann på både treslag og hva slags produkter jeg bruker.

Lurer på om jeg skal sure i det bite eplet og heller fortsette med en kjedelig gitar jeg..

Vil dette egentlig si at når man får samme gitaren i forskjellige farger, vil din i natural som regel låte litt bedre?

Eller blir det anderledes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.