Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe el-gitar? - Nybegynner


Mariachi

Anbefalte innlegg

Kanskje du kjenner en mer dreven gitarist som kan hjelpe

deg å finne noe bra brukt?

Kan være litt skummelt å kjøpe selv hvis du ikke vet så mye om gitarer enda..

Blir som hvis jeg skal kjøpe bruktbil uten "verge": Fin farge, tar`n jeg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner et par ja, men de har kjøpt nye hele gjengen. Skal høre med dem;)

Jeg vet med stor sikkerhet at om jeg kjøper, så selger jeg ikke. Er kjekt å ha, med mindre den blir slitt og sånn. I så fall er det ikke enkelt å selge uansett. Syns ikke 4,5 lapper for en ny bra(?) gitar (Standard mexikansk strat) er så dyrt. Så vi får se. Vil kunne velge farge og slikt, da jeg har planer om å ha den evig lenge.

Kan noen slå bort tanken på mexikans standard fender strat om det er et bomkjøp? Virker rimelig, spesielt om jeg finner en brukt en. Har hørt lyden fra den på youtube og føler den er god nok til den prisen ^_^

I tillegg er det vel bare forsterker, plekter og ekstratilbehør som stativ som må kjøpes inn? =)

Gleder meg til å spille elgitar!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida MIM Standard strat'ene er ikke så ille de. Noen er faktisk riktig gode. Men uansett hvilken modell man snakker om nesten, så vil man fort spare betydelig eller få en bedre gitar i forhold til sitt eget pristak ved å kjøpe brukt. De amerikanskje fenderne er i snitt et bedre instrument på mange måter. Det mest merkbare for en nybegynner vil kanskje være at den gjerne har en mer forsegjort hals med bedre båndarbeide (mindre skurring i båndene og lavere strengehøyde osv)

Hvis du er en førstegangskjøper kan det jo også være greit å kjøpe i en lokal butikk som justerer gitaren for deg gratis og som gjerne hjelper deg i ettertid med ulike ting for en rimelig penge.

Det du trenger av ekstrautstyr i første omgang er selvsagt noen plektere (velg middels til myke og kjøp noen ulike) en enkel reim, en liten øvingsforsterker eller en forsterker simulatorboks ** og en Tuner/Stemmeboks (er innebygd i forsterkersimulatorboksene)

** En forsterkersimulator boks er en liten effektboks som lar deg simulere/etterape lyden av ulike gitarforsterkere og inneholder gjerne også en del innebygde effekter. Pedalen/boksen kan kobles til et stereoanlegg/headset/pc e.l. De starter på rundt 500,- i pris. Eksempler er Behringer Vamp/XVamp, Line6 Pod/pocketPod eller lignende.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre å kjøpe en litt dyr gitar, en sånn biliggitar blir man veldig fort lei av, når man begynner å få litt teken på det, og prøver en annen gitar vil du ikke tilbake til din egen. Fordi den er elendig å spille på og dårlig lyd.

Det er min erfaring. Så ikke klin til med sånn billig-pakke til 2000 med forsterker, gitar og alt liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Det er jo en sannhet med modifikasjoner, og kommer litt an på hvor kravstor man er ;)

Jeg kjøpte en Louder gitar med forsterker for 2700kr... Med unntak av pickup-bytte har jeg gitaren akkurat slik den var når jeg kjøpte den (ikke byttet noe annet på den), og har spilt på den nå i 5 år. Det er en god gitar i forhold til pris, og absolutt på høyde med det jeg har prøvd av MIM-strat'er. Kanskje har jeg prøvd dårlige MIM-strat'er, kanskje jeg var jævlig heldig med louderen, men fortsatt.

Man kan kjøpe seg en svinebillig gitar og være fornøyd med den lenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.