Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe el-gitar? - Nybegynner


Mariachi

Anbefalte innlegg

Hei! Har et par spørsmål til erfarne gitarister så jeg registrerte meg bare=)

Jeg har etterhvert fått en voksende lyst på å begynne å lære avansert gitarspill. Har spilt endel på akustisk fendergitar med stålstrenger. Kan spille idyll, hallelujah, one, creep og en del standardsanger for nybegynnere. Først og fremst lurer jeg på om dette er godt nok grunnlag for å invistere i elguitar? Har sinnsykt lyst å kunne spill litt fra clapton, knopfler og kanskje til og med litt hendrix. Har aldri hatt gitartimer eller noe. Begynte for noen måneder siden å lære meg chords på nett ved bruk av ultimate-guitar.com. Er kun på hobbybasis. Har ikke lyst å starte i band eller noe foreløpig:P

Mitt første spørsmål blir som sagt om jeg bør kjøpe meg el-guitar før jeg har spilt mer?

Ellers lurer jeg på om jeg trygt kan kjøpe en ny Fender Stratocaster uten at det blir litt overkill? Kan jeg ikke få en mexansk modell ganske rimelig? Har sett de til 5000 på nett eller noe. Er det noen merkbar forskjell på de for en hobbybruker? Vet jeg kan finne andre alternativ som sikkert er mer begynnervennelige, men jeg vil ha Stratocaster! :D

Ble en del spm nå i hytt og pine, men håper dere kan svare på noen av dem i allefall :lol: All tilbakemelding er velkommen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har lyst og råd så kan du gjerne kjøpe en bra brukt fender strat. Om du da skulle ombestemme deg så er det bare å selge igjen, til ca. samme pris! :)

Min erfaring tilsier at det er mer inspirerende og motiverende å øve på bra utstyr enn på dårlig utstyr! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny Mexico standard strat koster litt i underkant av 5000 i butikk. På bruktmarkedet går de for rundt 2500-3500 avhengig av alder og tilstand. En brukt amerikansk strat er egentlig et mye bedre kjøp, men slik er det jo alltid med nytt VS brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det blir vel litt i overkant av 7000 for den gitaren da. Du finner jo brukte gitarer til en rimeligere penge selvsagt.. Dessuten vil de fleste autoriserte forhandlere ikke sende nye Fender gitarer fra USA til Norge grunnet eksport regler.

Edit:

Når du kikker på ebay regn slik :

e-bay pris + frakt (rundt 100$) + 25% moms ved innførsel til Norge + tollgebyr på ca 200

Eks :

gitar på e-bay - 200$

frakt - 100$

Pris i dollar med påregnet moms = 375$

Pris i Norske kroner = 375 * 5.2 = 1950,-

totalpris med tollgebyr = 2150,-

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst lurer jeg på om dette er godt nok grunnlag for å invistere i elguitar? Har sinnsykt lyst å kunne spill litt fra clapton, knopfler og kanskje til og med litt hendrix. Har aldri hatt gitartimer eller noe. Begynte for noen måneder siden å lære meg chords på nett ved bruk av ultimate-guitar.com. Er kun på hobbybasis. Har ikke lyst å starte i band eller noe foreløpig:P

Mitt første spørsmål blir som sagt om jeg bør kjøpe meg el-guitar før jeg har spilt mer?

Jeg begynte med elgitar uten å ha spillt på akoustisk særlig lenge og er fornøyd med det. Elgitar er en lett måte (syns jeg) å lære seg å spille gitar, hvis du tenker på å kjøpe, kjøp brukt (som alle andre sier).

Endret av Y42C
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår.. Får se litt mer på finn da og se om jeg finner et varp;) Med mindre jeg kommer over drømmegitaren på ebay. Forskjellen på mexico og amerikans er vel ikke som audi og lada?

Finner sikkert en rimelig brukt amerikans før eller senere men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.