Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

34" vs 35"


AXL

Anbefalte innlegg

Tja, det er veldig mye annet som spiller inn her. Vil tro at en god 34" er bedre enn en middelmådig 35", gitt. Skalalengde er ikke alt.

Har ingen personlige erfaringer med hverken det ene eller det andre, siden jeg regner med at du spesifikt snakker om B-strengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thunder Fingers

For å si det sånn, er fornøyd med H'enpå 5eren min, og det er en 34"...

Du kan jo prøve Status sine halser som er 34 3/4" :P Fine de og, selvom halsen ble litt for bred for meg, men det har jo ingenting med skalalengden å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at H-strengen skal være tightere er en ting, det går vel på tension og det skal vel være andre måter å løse det på. Jeg tenker mest på venstrehåndsteknikk, om det blir vondt å strekke i de øverste posisjonene (selv om man har større frihet med posisjoner på 5str.), om det blir vanskelig å "slide" opp på oktaven uten å se etter, om det rett og slett blir forvirrende. Det er mange kule femstrengere i min prisklasse som har 35", f.eks Lakland og noen Yamaha. Jeg har såvidt fått prøvd begge og tenkte ikke over det der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er nok forskjell til at jeg ikke føler meg heeelt hjemme med 35". 34" er "riktigere" for meg, sikkert fordi jeg er mest vant til det.

Det finnes gode H-strenger på 34" og det finnes dårligere H-strenger på 35". Men som oftest har det med mange andre faktorer å gjøre, også.. som nevnt ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har hatt en morsom / interessant opplevelse med 34" og 35" skalalengde på bass.

Alle bassene mine er 34". Jeg trodde også at min Surine var 34". Men jeg merket at den var litt lengre, kan du si, øverst. Måtte strekke fingrene litt mer. Men jeg tenkte det var bare at halsen var bredere, eller tykkere, eller at strengene var tjukkere.

Seinere fant jeg ut at den er 35".

Lyden er noe mer stram og flygel-aktig, etter min mening, på min 35" Surine i forhold til mine 34" basser. Men jeg synest 34" er mer behagelig å spille på.

Samtidig så er det jo andre ting som er forskjellig på Surine bassen også: for eksempel så har den gjennomgående hals (laminert i 9 lag). Så skalalengde er ikke alt.

Men, AXL, det er andre måter å få høyere "tension" dvs spenning i strengen, som du sier; men ikke noen måte som kan erstatte lengden. Fordi strengene våre er ikke idéelle. Hvis du vil ha mer spenning i strengen kan du enten stramme den opp (men da får du en lysere tone...) eller skifte den til en tyngre (for da må du stemme den strammere for å få samme tonen). Men en tyngre streng er tykkere, og en tykkere streng er stivere, og en stivere streng har en noe anderledes serie med overharmoniske deler - de henger ikke så stramt sammen som på en lengre, tynnere streng stemt med samme spenning til samme tone. (kom det ut på en forståelig måte?)

Det er jo derfor man har finere lyd fra et stort flygel, sammenliknet med et piano, fordi der kan man strekke strengene lengre.

Jeg skulle gjerne prøvd Dingwall sine basser, med 37" på H strengen......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, det er den "ikke helt som hjemme"-følelsen jeg er litt redd for. Jeg må stikke og prøve en tror jeg.

Jeg skjønte hva du mente elros ( på femte gjennomlesning :blush::lol: ), konsekvensen vil da bli at tonen får en litt annen karakter (pga. sterkere/svakere overtoner)? Vil det bli "skeivt" i forhold til de andre strengene? Hva med fretlessen din, er det problematisk å hoppe fra 35" med bånd til 34 f.less?

Endret av AXL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe problem med å hoppe frem og tilbake mellom de to. Jeg bare merker det er litt mer strekk i venstre hånd.

Har forresten også lyst til å prøve en Quake bass fra Knuckle Guitar Works.... den er 39" om jeg husker rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten også lyst til å prøve en Quake bass fra Knuckle Guitar Works.... den er 39" om jeg husker rett.

Det ser ut som en spennende bass: www.knuckleguitarworks.com

Men blir det ikke litt slappt eller "floppy" på de laveste notene? Og vil tro at du må strekke venstre armen langt ut.

Da ville jeg heller skaffet meg en av disse: Taurus.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yup!

wave.gif

How are ya?

Good, thanks. How's everything at your end?

And how did you manage to show up here so fast? D'you have a radar thing that says "binnggg" when someone talks of your basses? Do you know Norwegian at all?

Anyway what I said was that I'd like to try one. And this came up while discussing the merits of 35" scale versus 34", as you have probably figured out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Good, thanks. How's everything at your end?

And how did you manage to show up here so fast? D'you have a radar thing that says "binnggg" when someone talks of your basses? Do you know Norwegian at all?

Anyway what I said was that I'd like to try one. And this came up while discussing the merits of 35" scale versus 34", as you have probably figured out.

Most website track where they are linked...

Thunder Fingers got it right.

I'm good, e. trying to get three more out as fast as I can.

I recognize Norwegian when I read it (I used to live in Ballard - very 'Norge' neighborhood), but I understand nearly nothing of the language. Apologies for that.

If I may chime in - the 34" to 35" nudge assists, but it is only a 1/4 tone shift overall. IMO it benefits everything above A (55 Hz) the most.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.