Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender og Ibanez?


Anbefalte innlegg

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

har en ibanez GIO (altså start gitar fra ibanez)

og til og med den er helt konge

eneste drit med den er litt dårlige mikrofoner, men disser er vell de samme som sitter på rg opp til 4xx eller noe, litt usikker på dette

faktum er at jeg har aldri hatt en bedre gitar (hatt både epiphone goth explorer, epiphone standard L.P, og en og annen strat kopi)

men men til sommeren blir det kh 202 :D

(... ja skrevet for å provosere ... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAH! Jeg er alldeles enig med Phoncible i det siste innlegget her, og jeg vil gjerne komme med et lite tillegg: Kirk Hammet brukte en strat med EMG's som sin mainaxe store deler av åttitallet.

Har du mulighet til å komme med bevismateriale som viser til at Hammett bruker Strat? Jeg har sett han med strat-kopier (den ESP'n han har i One-videoen), men jeg har aldri sett bilde av han med Fender-strat (og jadda, jeg har sett mange bilder og liveopptak fra 80-tallet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har i flere intervjuer jeg har sett sagt ting som tyder på at han spiller mye fender stratt hjemme, men kan ikke huske å ha sett han med det med resten av bandet. er vel en esp strat han bruker i i disappear videoen.

Forøvrig mulig sandman tenker på kh-4'en, som er en esp strat med emg mikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg liker Ibanez best. :D

Hvorfor det? To av verdens profilert gitarister bruker Ibanez, og de er shreddere, ligger det en grunn kanskje? Det må også være en grunn til at ingen andre bruker Ibanez, annet enn Wes Borland. De mest profilerte bruker enten Fender, Music Man, Tyler, Suhr, Gibson eller Tom Anderson. Jeg skjønner ikke helt hvorfor Ibanez er så topp, jeg har prøvespilt alt fra Vai og Satriani gitarene til de biligste 7 strengerne, og har aldri følt meg helt fornøyd med hverken spillbarhet, lyd eller form, spesielt ikke finish...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mest profilerte  bruker enten Fender, Music Man, Tyler, Suhr, Gibson eller Tom Anderson.

De mest profilerte? Det kommer helt an på hvilken sjanger du ser på. I den musikksuppen jeg hører på er det ikke en eneste Tyler, Suhr eller Tom Anderson. I bunn og grunn så er jo de tre Fender Strat i en mer eksklusiv innpakning både med tanke på materialer og finish. Det er på samme måten Ibanez også begynte, kopierte og deretter fant sin egen nisje. Music Man følger i så måte Ibanez. Music Man var et alternativ til Strat for de som likte Strat. I den senere tid har de blitt et selvstendig merke som lever godt på egne modeller.

Med dette i tankene ser jeg på Fender som en opprinnelse for gode gitarer, dessverre ser det ut til at de fleste som kopierer Fender lager bedre gitarer enn Fender. Tenker på de merkene nevnt tidligere.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor Ibanez er så topp, jeg har prøvespilt alt fra Vai og Satriani gitarene til de biligste 7 strengerne, og har aldri følt meg helt fornøyd med hverken spillbarhet, lyd eller form, spesielt ikke finish...

Hvis du har spilt på "alt fra Vai til de billigste 7 strengerne" så har du truffet et veldig snevert område. Bortsett fra JS modellene som er mer gammeldags, Strat aktig. Og jeg ser ikke noen grunn til at du skal spille på Jazzbokser eller andre typer hvis det ikke treffer deg og din spillestil.

En annen ting er at de aller fleste modellene Ibanez lager er utstyrt med Floyd type tremoloer. Disse er veldig sjeldent satt opp riktig på de gitarene som er tilgjengelig for prøvespilling. Det er både synd og skam, men ikke alle sjapper som ser nytten i å legge arbeid i justering før de har solgt gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har enda ikke fortalt meg hvorfor Ibanez er så topp og bra og Fender ikke. Jeg skjønner at vi kanskje har forskjellig smak. Det at de merkene jeg nevnte har basert seg på Gibson og Fender, og eksperimentert litt, og så funnet sitt design som funker, men jeg mener fortsatt at samtlige av de merkene jeg nevnte, har mye mer stil, klasse, og da seff lyd og spillbarhet enn Ibanez.

Du kan si at jeg kanskje har truffet et snevert område, men utifra Ibanez sine sider, utgjorde de modellseriene nesten halvparten av assortementet... Selv om jeg kan innrønne at jeg ikke har testet så mange av de mer vintage Gibson-aktige gitarene, noe som må fikses på.

Du kan si at mange av de merkene som ble nevnt faktisk lager bedre gitarer enn fender, men jeg mener at fender ligger på linje med mange av dem, med da Suhr og Tyler som unntak. Du aner ikke hvor mye fett som kan komme ut av sjappa i Corona, CA

Men må legge til at jeg liker bassene deres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ibanez har ikke hele assortementet ute på nett. Det finner du fort ut av hvis du sjekker innholdet på Ibanez for andre land. Ibanez er jo laget i Japan, og derfor er det der de fleste modellene selges. USA og Europa har forskjellige modeller tilgjengelig.

Føler ikke dette som en "hva er best" diskusjon. Interessant å se hva som er viktig for andre når de velger merke eller type gitar. Kommer ikke til å legge meg i selen for å bevise noe som helst. Vil bare poengtere det jeg synes er viktig. Det faktum at Tyler, Grosh, Tom Anderson, Suhr, Music Man, G&L, Blade, Guitar Workshop, ESP, Jackson og mange andre lager Strat-type gitarer som holder samme nivå som Fender - pust - gjør sitt til at jeg ikke klarer å se på Fender som enestående i sin klasse. Ikke engang en av de på toppen. For meg er de for kjedelige. Selv om de helt sikkert holder til mitt nivå og mye mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(quote the euphor)"Det finnes utrolig få artister som helt og holdent har holdt seg til en gitar gjennom en lengre karriere."

Jeg kan komme på en kjent gitarist som har kun hatt èn el-gitar siden han begynte å spille: Snowy White (spiller med Roger Waters). Snowy har kun eid en skikkelig gammal Les Paul Goldtop, han føler at han ikke trenger flere enn den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.