Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Glorocaster- Norges mest glorete Stratocaster


Anbefalte innlegg

Jeg har forsøkt å skaffe meg en litt bedre brukt hals, men fikk ikke noe napp. Derfor har jeg gått løs på den halsen jeg har med radialsagen i dag, og saget vekk treverket ned til gripebrettet, slik at den passer i en 21- bånds halslomme. Radialsag er fine saker. Jeg har ikke tatt noe bilde, da det ville kreve fire armer, og det har jeg ikke. Nå gjenstår det litt finpussing med sliperommel og Dremel, så er halsen et godt skritt nærmere montering.

Kanskje en litt kjedelig update, men det er det det ble denne gangen. Lover bilder på neste oppdatering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt å skaffe meg en litt bedre brukt hals, men fikk ikke noe napp. Derfor har jeg gått løs på den halsen jeg har med radialsagen i dag, og saget vekk treverket ned til gripebrettet, slik at den passer i en 21- bånds halslomme. Radialsag er fine saker. Jeg har ikke tatt noe bilde, da det ville kreve fire armer, og det har jeg ikke. Nå gjenstår det litt finpussing med sliperommel og Dremel, så er halsen et godt skritt nærmere montering.

Kanskje en litt kjedelig update, men det er det det ble denne gangen. Lover bilder på neste oppdatering!

Er da hvertfall en oppdatering :) .. bilder snart blir dra ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Fordelen med å somle så fælt som jeg har gjort med denne gitaren, er jo at man glemmer hva det har kostet. Tre Seymour Duncan blades koster jo en del, selv om jeg kjøpte de brukt. Selve "effektene" koster jo ikke stort, nisseluen med løpelys kostet vel en femtilapp eller noe. Mesteparten av jobben er jo å finne ut hvordan man skal få plass til alt, og hvordan man skal få det til å fungere, og å finne glorete deler som passer så dårlig sammen som mulig utseendemessig sett, men et løst overslag:

Kropp: 800

Hals: 1000 ( Og det er den ikke verdt, men ble revet med i en budrunde på QXL)

Pickups: 3500 ?

Plekterbrett: 200

Diverse brytere og slikt, hardware: 1500

Ser man slik på det, kunne jeg fått en helt anstendig "ferdigstrat" for det den koster meg, men noe av moroa her har vært å velge litt fra øverste hylle når deg gjleder deler. Tror den fortjener en anstendig hals om om ikke så lenge.

Har forresten fått slipt til halsen, regner med den passer i halslommen nå. I morgen er det bursdagsfeiring her med familiebesøk, og til uka er det meldt regn. Da er det håp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, i dag regnet det, så da har jeg montert hals. Det tar litt tid, hvis man vil være sikker på at det blir riktig, særlig når halsen ikke passer i utgangspunktet, noe som er tilfellet her. Første bilde viser hvordan jeg har satt på en "prøvestreng" og låst halsen til gitaren med en tvinge. Det kan være lurt å ta vare på et par av de "lengste strengene" fra gamle strengesett hvis man er gitarfikler, så har man strenger til slike formål.

Sidelengs justeringsmulighet på en gitar er meget begrenset, så setter man på halsen noen tidels millimeter feil, får man en gitar som har en tendens til å la strengen "glippe" av halsen. Ved å sjekke og dobbeltsjekke dette, og låse, unngår man problematikken. Kjedelig, men lurt. I mange tilfeller går det bra å trøske halsen på plass, og skru i vei, men jeg liker å gjøre det skikkelig.

86362_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/34637/86362.jpg

Skruene har jeg etter tips fra The Euphor kjøpt på Clas. De er mye bedre enn de skruene som ofte følger med gitarer, og på disse passet det med tre millimeter store hull, boret tretten millimeter inn i halsen. Litt tid med skyvelære, men da slipper jeg "løs-hals-syndromet" siden. Det er detaljer som teller. Dimensjonen er 4,8x38, hadde egentlig sett at de var fem millimeter lenger, men vi prøver.

Og Tataa! - ferdig. Håper jeg. Shimsing og slikt må komme siden. Nå har jeg hals og strenger på plass, og er det like dårlig vær i morgen som i dag, blir det festing i furtebua. Festing av plekterbrett!

86363_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/34637/86363.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir det nok en liten pause til, da jeg har fått inn en usedvanlig vrien Schekter på benken her, med helt uforståelige jordingsproblemer. Det blir å skifte kabling, en etter en , og slikt tar tid. Vil ikke røpe hvem som er skylden i forsinkelsen, men slik er det.. :( Gitarer som tjener penger, har fortrinnsrett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.