Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Standby?


Anbefalte innlegg

Eg lurer på eit par ting.

Standbyfunksjonen ein kan sjå på ein del ampar, kva slags funksjon har den?

Er det vanskeleg å lage ein standbyfunksjon på ein liten røramp? Skjema?

Den aktuelle forsterkaren er ein Fender Pro Junior.

Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standbyknappen er vel stort sett der for at man ikke skal sette høyspenning på rørene uten at de er varme. Så når standby er på er det bare glødinga på rørene som er på.

Hvis det ikke er det på Fenderen, trenger du det sikkert ikke heller. Men hvis du vil ha en for å kunne skru av lyden uten at rørene blir kalde, trenger du ikke mer enn en vanlig SPST-bryter. Den skal sitte rett etter likeretteren, som antageligvis er 2 dioder i "parallell".

Sånn som på vedlegget.

Schematic.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det standbybryteren på forsterkere gjør, er ganske enkelt å kutte strømforsyningen til selve kretsen i ampen mens filament-spenningen, eller glødespenningen fremdeles slipper gjennom. Grunnnen til at dette gjøres er at rørene skal få tid å varme seg opp før det pøses på med høy spenning.

En typisk stømforsyningstrafo i rørforsterkere har en primærtapning (den som er koblet i veggen via strømkabelen) og to eller flere sekundærtapninger som forsyner forterkeren. En (noen ganger to, men ikke bry deg om det nå) hovedtapning som forsyner selve forsterkerkretsen med kraft og en eller flere som sørger for glødespenningen, alt detter som hvilke rør som brukes. Det vanlige i gitarforsterkere som ikke bruker rørlikeretter er imidlertid en.

Av/På bryteren sitter på primærsiden av trafoen, og hvis bryter all spenning inn til trafoen. Mens en standbybryter sitter på hovedtapningen av sekundærsiden av trafoen og bryter all spenning til selve forsterkerkretsen.

Så til neste spørsmål:

"Er det vanskeleg å lage ein stanbyfunksjon på ein liten røramp?"

Svar: Nei! Hvis du 1 har tatt i en loddebolt før og ikke er redd for å bruke den, 2 er istand til å bore et hull og 3 forstår hvordan en bryter fungerer er det ikke vanskelig.

"Skjema?" Søk litt rundt på nettet. Det finnes massvis av skjemaer til ulike forsterkere på nettet. Et skjema er imidlertid meningsløst hvis du ikke er i stand til å lese det.

Men på en Pro Junior er det faktisk ikke værre enn at du kutter de to røde ledningne som går mellom trafoen og printkortet og setter inn en topols-bryter. Mulig ledningene ikke er lange nok slik at du bør vurdere å løsne dem fra printkortet og heller sette inn nye lednigner mellom bryter og print, men den slags prakstiske problemer kan man heller ta når de kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Den kom visst painkiller meg i forkjøpet med et langt kortere og mye mer konsist svar :blush:

Riktignok med en annen plassering av standbybryteren, men likefullt velfungerende.

Jeg tror likevel at den måten jeg beskrev er lettere å gjennomføre på en amp som Pro Junior, siden det ikke vil kreve at man kutter baner på printet og blir nødt til å finne passende loddepunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konge. Det var ein kar som snakka om at røra vart litt fort slitne viss dei ikkje fekk varma seg opp før eg pøste på, så eg tenkte det kunne vore greit med standby. Ingen bakside med å gjere sånn som du seier, Ulvo?

Ikke som jeg kan se. Det er riktignok vanlig på forsterkere av nyere årgang at standbybryteren er plassert etter likeretteren slik Painkiller viser til. Årsaken til dette vet jeg ikke, men fabrikanter som Marshall og Fender plasserte den foran likeretteren hvertfall til langt inn på 80-tallet, og for alt jeg vet kan det være de gjør det enda.

Antaglig er det bare snakk om å bestemme seg for hvor den skal være og la det bli med det.

Det er riktig at rørene får kortere levetid dersom man ikke har standbyfunksjon. På den annen side har jeg til gode å se en liten el84 amp som har det (bortsett fra ac-15) ikke en gang fabrikanter som Badcat eller Soldano. som man ellers ikke skulle mistenke for å spare småpenger i produksjonen. Igjen vet jeg ikke hvorfor, men det kan muligens ha en sammenheng med at el84 er nokså rimelige rør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt svar vert noko sånt som: Han støyar frykteleg når eg skrur han på. Kanskje greit å unngå det. Slik eg har forstått det her, vil det hjelpe litt. Nei, det vil ikkje fjerne problemet som lagar støyen, men vil ikkje putte mykje pengar i den her forsterkaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.