Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppgradere Ibanez SA-260FM


Martin.H

Anbefalte innlegg

God dag,

Jeg har hatt min Ibanez SA-260FM siden oktober/november. Har spilt nokså aktivt på den, sammen med min VOX AD30VT. Men jeg er ikke helt fornøyd med vrengen jeg får ut av dette oppsettet (Prøver meg på "Metallica-distortion"). Syntes ikke at jeg får feit nok lyd til å spille sanger som f.eks. "Master of Puppets".

Fikk et tips fra et medlem på forumet at jeg kan burde bytte pick-ups på gitaren min, fordi VOX'en kan gi fra seg skikkelig vreng, men det kan ikke pick-upe'ne mine. Er det noen tips til Pick-ups jeg eventuelt kan kjøpe? Tenker da på å bytte ut alle pick-up'ene. Slik at jeg får et sett som takler skikkelig metal-vreng, og som også har singel coils som kan spille fin clean lyd. For jeg har et inntrykk av at f. eks et sett med to EMG81 humbuckere ikke passer så bra til clean.

Problemet er det at f. eks sett som EMG SASA81 koster en del. Finnes det gode og billigere alternativer?

For de som ikke kjenner til gitaren min, har den disse pick-up'ene: 2 stk. AS-2 single coil & 1 stk. 1 AH-4 humbucker

Eller er en effektpedal tingen for meg? En Ibanez TS-9 eller en Boss Overdrive/distortion?

MVH

Martin :)

Endret av Martin-sama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha EMG-sett, prøv i utlandet - er penger å spare på det. For eks http://www.thomann.de

husk at den danske krona egentlig er dyrere en den norske,og tilegg kommer frakt og moms

.dette er bare et tips..men kan vær greit å vite før du klikker på kjøp..

min anbefaling kjøp seymour duncan...

thoman.de er jo tysk da :P Har familie i Tyskland, så det kan vel ordnes tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er, at hvis du skifter bridge pickupen din til EMG81, så finner du fort ut at single coilene dine blir for svake og lyden i gitaren blir ubalansert. Hvis du da skifter dem i tillegg har du fort brukt mer penger på nye pickups enn hva gitaren koster ny. En annen ting er at ampen din er en 30 watter med en enkel 10" og vil uansett hva slags gitar du har ikke klare å skape Metallica trøkk i lyden. Vil heller ikke anbefale deg noen tubescreamer for å få Metallica lyd. Det kan være kjekt å bruke for å booste signalet for å få feitere leadsound og mer sustain til soloer, men bruker du den til å spille riff med får du bare masse ekstra støy og utight lyd.

Som om ikke det er nok må du huske at når Metallica og andre metalband går i studio så dubber dem gjerne rytmegitarene mange ganger for å feite opp lyden.

Det greieste for deg er nok heller å vente til du har penger nok til f.eks en topp og ei 4x12 kasse, først da skal du se du nærmer deg lyden du vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver heller ikke å kopiere metallica lyden, jeg vet at det koster mye, og jeg tror ikke det er mulig for meg før om ganske lenge å invistere i et 4x12 kabinett.

Men det finnes vel en pedal som kan få til en feitere vreng-lyd enn den jeg får? Ikke nødvendigvis kopiere Metallica ;)

-

Martin

Endret av Martin-sama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok redd det begrenser seg veldig med den 10" høyttaleren du har. Du kan jo alltids prøve med en overdrive pedal. Da er det lurt å bruke lite vreng på pedalen, slik at du kun gir gitarsignalet ditt et lite dytt i rævva før det går inn i ampen. Men som jeg skrev i sted kan det fort låte sølete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EMG 81 funker dårlig hvis ikke du har en Mesa Mark / Recto!!

EMG 81 funker dårlig hvis ikke du har en Mesa Mark / Recto!!

EMG 81 funker dårlig hvis ikke du har en Mesa Mark / Recto!!

EMG 81 funker dårlig hvis ikke du har en Mesa Mark / Recto!!

PS: EMG 81 funker dårlig hvis ikke du har en Mesa Mark / Recto!!

For å understreke: EMG 81 funker dårlig hvis ikke du har en Mesa Mark / Recto!!

Sånn. http://swinesheadpickups.co.uk/xbucker.shtml <- Det er sånn du hører EMG81 låter på plate, ca. Sånn du tror den skal låte liksom.. bare et tips! Pluss, den er passiv, koster ikke så altfor mye og kommer i alle mulige farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så EMG 81 er bra uten Mesa MARK /Recto? Tulla.-.

Den hørtes deilig ut den xbucker pick-up'en. Var jo ganske rimelig også, takk for tipset! :)

EDIT!! Det er sikkert samme prinsipp som med EMG pickupene, men jeg må spørre; Hvis jeg kjøper en xbucker humbucker, og bytter den ut med den jeg her, men så beholder jeg single coils'ene mine. Vil det da bli "ubalansert" lyd? Gidder ikke å bruke nesten 2000 kroner på nye pickups, da er det heller ny gitar om en god stund..

Så hvordan vil Xbucker'en fungere sammen med mine to AS-2 single coils?

-

Martin :)

Endret av Martin-sama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.