Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Prøva gitar med EMG81?


ToreFagerheim

Anbefalte innlegg

Jau.

Etter kvart som eg skrur opp volumet her i huset, får eg stadig meir problem med feedback i dei billige pickupane i RG321'en min. Det er bare eit dilemma her... Eg elskar lyden eg får ut av gitaren min no, den er rett og slett berre fantastisk for meg. Perfekt til mykje grov tsjugga-tsjugga-speling. Hadde det ikkje vore for feedback-problemet hadde eg haldt på desse livet ut.

Men so må eg vel skaffa meg nye pickupar då, og kan liksogodt skaffa meg noko skikkeleg i same slengen. Eg speler stort sett berre Slayer på denne gitaren, so det må vel nesten bli EMG81. Men tingen er den at eg vil uansett prøva ein før eg kastar pengar på ein. Kvar kan eg dette? Etter kva eg hugser, so har dei ingen gitarar på Sagevik med EMG81? Nærmaste eg har sett er KH202 med EMG hz, og den var piss. So spørsmålet er ganske enkelt, kvar kan eg prøva ein gitar med EMG81 i Stavanger/Rogaland-området? Kan ikkje reisa so frykteleg langt heller.

Og ja, ein ting til. Er det nokon her i same området som kan skifta ut pickupane på gitaren min dersom eg kjøper EMG? Du skal få litt for det, ja. :) Har berre ikkje lyst til å gjera det sjølv, fordi eg er litt av ei kløne med elektronikk.

edit: skriveleif

Endret av ToreFagerheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder til på Forus og har en gitar med EMG 85 i stolen, som låter kanon. Hvis ikke har jeg en kompis som har EMG 81.

På sagevik hadde de noen gitarer med EMG sist jeg var der, en ESP eclipse hvertfall. De hadde en EX400BD også, men vet ikke om den forsvant.

Hvis ikke har de en LTD jubileumsmodell på musikksenteret (nær kaia i sentrum). Ulempen med disse gitarene er at strengene er hauggamle, samt de er dårlig satt opp, noe som kan suge spillegleden utav det hele. Magert utvalg av testamper hjelper jo ikke noe særlig det heller.

I de fleste tilfeller slipper du å lage hull i kroppen, da det er plass til et 9v batteri i de aller fleste gitarer. I carvinen min var det plass til to ;) Med en EMG og en passiv pickup blir det litt volumforskjell mellom de to, men tipper du kommer til å spille helst med den ene pickupen uansett. Hvis du handler en slik kan jeg alltids sette den inn for deg, hvis du orker å rusle bort til ca. der med staoilbygget på Forus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lyst på EMG 81-tone?

De fleste som har lyst på EMG 81-tone har nok mer lyst på en dual recto, spør du meg. Greia med EMG 81 og DR er at de utfyller hverandre fullstendig, recto'n er mørk, har feit tone, bass-heavy og utight, mens EMG'n er bright, litt tynn tone, veldig mid-heavy og grisetight.. sammen låter disse fett som fy :)

Hvis du liker lyden din kan jeg anbefale noe annet:

Røsk ut pickupene du har nå, smelt litt (smelt mye) bivoks i en kjele (du får kjøpt bivoks på hobby-butikker), putt pickupene dine oppi voksen og la dem ligge til det ikke lengre "bobler" opp av voksen. La dem ligge til de har stivna, så gjør du det hele en gang til. Når dette er gjort er stort sett all feedback borte og pickupene lukter godt :)

BTW, pass på å smelt voksen i vannbad, hvis ikke brenner nok huset ditt ned.

Eventuelt gjerrigknark: Kjøp en pose med euroshopper-telys (koster 20 spenn for 100 telys tror jeg), ta av metallet og røsk ut veka fra alle sammen og smelt stearinen som er igjen, og bruk dette istedet for bivoks.. Det _bør_ funke. Tar ikke noe ansvar hvis det ikke gjør det, kanskje stearin er for tjukt / tynt :P

Endret av Pappa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, derfor jeg liker EMG 85 i stolen. Rundere, mer bass, bra med output men langt ifra over the top, klar i toppen, smooth på leads, tight men ikke for tight.

Har uansett mistanke om at en slik RG ikke ville hatt direkte vondt av en pickup-oppgradering.

EDIT: Pappa, telys inneholder parafinvoks, som er gode greier ;) Stearinlys funker ikke, da massen er for tjukk og ikke trenger inn mellom viklingene i pickupen. Blander du 80/20 med parafinvoks/bivoks derimot, får du en optimal blanding som holder seg litt myk.

Endret av Deformed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Mix canning paraffin and 20% beeswax by heating them in a pot. Paraffin expands and contracts with temperature changes, and the beeswax nullifies most of that."

Var jo det jeg sa ;) Men hvis karen ikke har lyst til å begi seg ut på å skifte pickups, er det vel strengt tatt usannsynlig at han har lyst til å risikere å sette fyr på huset? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, er litt pes med hensyn til at det er scratchplate på min - må uansett mekke på den for å kunne BYTTE batteriet uten pes. Satser på å gjøre jobben skikkelig med det samme.

Jepp, da blir det litt annerledes :)

Min hadde dekselet på baksiden, og ikke plekterbrett. Jeg visste ikke helt hvordan din modell så ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.