Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kan noen hjelpe meg å modifisere litt på sluttrinnet mitt?


Anbefalte innlegg

Heisann! Har litt lyst til å gjøre noen mods på sluttrinnet mitt sånn stort sett for moro skyld for å se åssen det blir :-) Det jeg igrunn har tenkt å gjøre (begynne med) er å legge til en feedback-sløyfe med resonance og presence-kontroll. Jeg tror jeg vet hvordan de fungerer:

Ved å føre tilbake en del av signalet fra utgangstrafoen til faseinverteren får man mindre forvrenging, lavere utgangsimpedans, flatere frekvensrespons m.m. Ved å koble inn en filterkrets i tilbakekoblingssløyfa kan man redusere styrken til de høye / lave frekvensene som blir tilbakeført og dermed få en økning av lave / høye frekvenser som kommer frem til høyttaleren din.

Har jeg forstått det korrekt?

Anyway, problemet er at jeg ikke helt forstår hvordan jeg skal implentere dette i sluttrinnet mitt. Kan jeg bare trekke kabel fra en tap på utgangstrafoen min inn på inngangen på faseinverteren, og koble et lavpass- og et høypassfilter imellom? Blir ikke det køddent iht. de forskjellige impedansene på utgangstrafoen? Må jeg ikke også begrense signalet med en resistor / potmeter e.l., og hva er isåfall fornuftige verdier? Jeg har allerede en presence-kontroll, men den er ikke mye effektiv, så tenkte jeg skulle modifisere den litt. I tillegg er den bakpå cassiset, har lyst til å sette disse foran. Tilbakekoblingssløyfa føres fra QC1 på kanal 1 og QC5 på kanal 2 (QCX = kabelsko), imellom noen komponenter og tilbake til jord mellom det som jeg tror er et lavpassfilter (RC-filter)? Kan ikke se noen kodensator i paralell men det kan hende jeg ikke får med meg stort.

Noen som har noen forslag til noen lure modifikasjoner jeg kan gjøre her for å få litt mer effekt ut av denne kontrollen, og kanskje legge til en resonance-kontroll? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, mellom R7/R25 og trafo. Legg til C23, C24 og VR9 fra skjemaet jeg la ut. Mulig du må forandre på noen verdier. Dere får rette på meg om jeg er helt på bærtur. Vent på bekreftelse fra Hucker eller Gluke eller noen andre som har peil. Sluttrinn er ikke helt min sterke side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener du R48-51?

I en standard PP sluttrinn så kjøres ene siden på "+" og den andre på "-". De motstandene er der for å regulere jord (0v) imellom. Sikkert noen som kan forklare bedre enn meg.

BTW, er jo det samme sluttrinnet som i SLOen. Vet du om gutta der er helt ferdig med OD3en ennå? Har ikke snakket med noen der på lenge, og heller ikke fulgt med på forumet.

Edit: Her har du forresten en annen versjon av en depth-kontroll fra Framus Cobra/Dragon uten bruk av NFB. P21/P22 er master volum. Presence er på den en standard NFB Presence (som switcher med kanalene).

post-336-1168350066_thumb.jpg

Endret av acron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbakekoblingssløyfa implementeres gjerne ved hjelp av en spenningsdeler, der to motstander deler ned utgangssignalet med en faktor som tilsvarer forsterkningen du vil ha. Dersom du mater tilbake HELE utgangssignalet får du gain på 1, noe jeg tviler sterkt på er ønskelig ;)

Så vær obs på at du mister sluttrinsgain med feedback.

I skjemaet på OD3 er det R52 og R47 som danner spenningsdeleren.

Merk at splitteren i praksis bare er en differensiell forsterker av helt vanlig type - det er bare at skjemaene er tegna litt rart ofte.

I dette skjemaet er det mer opplagt:

differential.gif

Du må gjerne leke med verdiene, det skader ikke, så lenge du holder fingra dine unna spenning ;) Men merk at for mye feedback kan lage en oscillator - så vær forsiktig med hvor mye du påfører.

Endret av hucker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått i meg 400 volt likespenning før tvers over hjertet - ikke kult :( Godt det ikke var 50hz AC! hehe. Men men jeg skal leke litt, men jeg finner ikke så mye nyttige komponenter akkurat nå =/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere noen linker som kan lære meg litt om hva de forskjellige komponentene har å si for lyden min? Har tidligere satt på større katodebypass-kap. for å få litt mere bassrespons og gain.. ekspertisen min strekker seg nok ikke så mye lengre.

Denne er jævla bra.. http://annex.ax84.com/media/ax84_m35.pdf

Endret av Pappa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, linker og linker... er så mye rar informasjon der ute. Her er mine MENINGER, ikke fakta nødvendigvis ;)

Kort fortalt: Polypropylencaps er bra, polyester litt dårligere, og elektrolytter er ekle i signalveien. Noen steder betyr de mindre enn ellers, men pass på å ikke føre signalet serielt gjennom dårlige kondiser.

Diskusjoner om merker på kondiser holder jeg meg unna, siden jeg mener det er mindre viktig. Tror nok ørene til folk er mer forskjellige enn kondisene i seg selv. Så egen eksperimentering er muligens den beste veien å gå.

Motstander: Bruk metallfim med lav toleranse, de har minst støy stort sett. Diskusjoner om karbon vs metall og slikt er stort sett basert mer på fordommer enn praktiske resultater. Men styr unna trådviklede motstander, mye induktivitet i de.

Må legge til at jeg har stor sans for gutta som har bidratt til ax84 - mye bra TEKNISK informasjon der, og lite farging av synsing og villedning :)

Endret av hucker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjoner om merker på kondiser holder jeg meg unna, siden jeg mener det er mindre viktig. Tror nok ørene til folk er mer forskjellige enn kondisene i seg selv. Så egen eksperimentering er muligens den beste veien å gå.

Den gode gamle Orange Drops vs Mallorys vs Xicons vs...... Tror det er mye synsing ute i den lia. Mallorys 150 ser jo tøffe ut. Får begynne å bygge i plexi. :P

18watt.com har jo mye info også. Sjekk også ut det Aiken har skrevet (aikenamps.com), masse nyttig info der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye lurt på aiken! :) Anyway, dette er mitt førsteutkast.. som jeg har bare gjetta vilt på hvordan vil fungere. Sammenlign med OD3-skjermaet og skjemaet jeg har postet så ser dere hvor jeg har stjålet hva. Kan og legge ved LTSpice-skjemaet (pluss liksom-symbolet for potensiometer), hvis noen bruker det. Er ikke simulerbar da jeg kun skulle tegne opp, og alt er gæærnt med SPICE direktiver OSV.. hehe :P

Anyway, legg varres.asy i C:\Programfiler\LTC\SwCADII\lib\sym hvis du sitter på en standardinstallasjon.

Carvinmod1.asc er LTSpice-skjemaet. Ligger her: http://fleinsopp.1.vg/~jo/Carvinmod

Takk for all hjelp!

Spørsmål:

1) Vil dette funke?

2) Vil det låte knall/bra/greit/ganske dårlig/ræva?

Edit: OOOOG, skal siste luggen på Resonans-potmetret jordes?

Edit igjen, mulig jeg har bytta om på Pin 4 og pin 1 her, men det har ikke noe å si, jeg skal ikke koble om på rørsoklene uansett, kun bytte komponenter. Tenkte å øke R9 og R11 til 5.6K dersom den ikke er tight og aggressiv nok, eller senke R9 og R11 til 1,5k hvis den er for tight og aggressiv? Hva tror dere?

Tror jeg var trøtt i går, men selvfølgelig skal ikke signalet fra R1 og R2 inn på anoden på triodene, men inn på grid'en (veit ikke hva det er på norsk).

post-1431-1168447626_thumb.jpg

Endret av Pappa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.