Web Analytics
Jump to content

Kan noen hjelpe meg å modifisere litt på sluttrinnet mitt?


Recommended Posts

Heisann! Har litt lyst til å gjøre noen mods på sluttrinnet mitt sånn stort sett for moro skyld for å se åssen det blir :-) Det jeg igrunn har tenkt å gjøre (begynne med) er å legge til en feedback-sløyfe med resonance og presence-kontroll. Jeg tror jeg vet hvordan de fungerer:

Ved å føre tilbake en del av signalet fra utgangstrafoen til faseinverteren får man mindre forvrenging, lavere utgangsimpedans, flatere frekvensrespons m.m. Ved å koble inn en filterkrets i tilbakekoblingssløyfa kan man redusere styrken til de høye / lave frekvensene som blir tilbakeført og dermed få en økning av lave / høye frekvenser som kommer frem til høyttaleren din.

Har jeg forstått det korrekt?

Anyway, problemet er at jeg ikke helt forstår hvordan jeg skal implentere dette i sluttrinnet mitt. Kan jeg bare trekke kabel fra en tap på utgangstrafoen min inn på inngangen på faseinverteren, og koble et lavpass- og et høypassfilter imellom? Blir ikke det køddent iht. de forskjellige impedansene på utgangstrafoen? Må jeg ikke også begrense signalet med en resistor / potmeter e.l., og hva er isåfall fornuftige verdier? Jeg har allerede en presence-kontroll, men den er ikke mye effektiv, så tenkte jeg skulle modifisere den litt. I tillegg er den bakpå cassiset, har lyst til å sette disse foran. Tilbakekoblingssløyfa føres fra QC1 på kanal 1 og QC5 på kanal 2 (QCX = kabelsko), imellom noen komponenter og tilbake til jord mellom det som jeg tror er et lavpassfilter (RC-filter)? Kan ikke se noen kodensator i paralell men det kan hende jeg ikke får med meg stort.

Noen som har noen forslag til noen lure modifikasjoner jeg kan gjøre her for å få litt mer effekt ut av denne kontrollen, og kanskje legge til en resonance-kontroll? :)

Link to comment
Share on other sites

Jepp, mellom R7/R25 og trafo. Legg til C23, C24 og VR9 fra skjemaet jeg la ut. Mulig du må forandre på noen verdier. Dere får rette på meg om jeg er helt på bærtur. Vent på bekreftelse fra Hucker eller Gluke eller noen andre som har peil. Sluttrinn er ikke helt min sterke side.

Link to comment
Share on other sites

mener du R48-51?

I en standard PP sluttrinn så kjøres ene siden på "+" og den andre på "-". De motstandene er der for å regulere jord (0v) imellom. Sikkert noen som kan forklare bedre enn meg.

BTW, er jo det samme sluttrinnet som i SLOen. Vet du om gutta der er helt ferdig med OD3en ennå? Har ikke snakket med noen der på lenge, og heller ikke fulgt med på forumet.

Edit: Her har du forresten en annen versjon av en depth-kontroll fra Framus Cobra/Dragon uten bruk av NFB. P21/P22 er master volum. Presence er på den en standard NFB Presence (som switcher med kanalene).

post-336-1168350066_thumb.jpg

Edited by acron
Link to comment
Share on other sites

Tilbakekoblingssløyfa implementeres gjerne ved hjelp av en spenningsdeler, der to motstander deler ned utgangssignalet med en faktor som tilsvarer forsterkningen du vil ha. Dersom du mater tilbake HELE utgangssignalet får du gain på 1, noe jeg tviler sterkt på er ønskelig ;)

Så vær obs på at du mister sluttrinsgain med feedback.

I skjemaet på OD3 er det R52 og R47 som danner spenningsdeleren.

Merk at splitteren i praksis bare er en differensiell forsterker av helt vanlig type - det er bare at skjemaene er tegna litt rart ofte.

I dette skjemaet er det mer opplagt:

differential.gif

Du må gjerne leke med verdiene, det skader ikke, så lenge du holder fingra dine unna spenning ;) Men merk at for mye feedback kan lage en oscillator - så vær forsiktig med hvor mye du påfører.

Edited by hucker
Link to comment
Share on other sites

Har fått i meg 400 volt likespenning før tvers over hjertet - ikke kult :( Godt det ikke var 50hz AC! hehe. Men men jeg skal leke litt, men jeg finner ikke så mye nyttige komponenter akkurat nå =/

Link to comment
Share on other sites

Har dere noen linker som kan lære meg litt om hva de forskjellige komponentene har å si for lyden min? Har tidligere satt på større katodebypass-kap. for å få litt mere bassrespons og gain.. ekspertisen min strekker seg nok ikke så mye lengre.

Denne er jævla bra.. http://annex.ax84.com/media/ax84_m35.pdf

Edited by Pappa
Link to comment
Share on other sites

Tja, linker og linker... er så mye rar informasjon der ute. Her er mine MENINGER, ikke fakta nødvendigvis ;)

Kort fortalt: Polypropylencaps er bra, polyester litt dårligere, og elektrolytter er ekle i signalveien. Noen steder betyr de mindre enn ellers, men pass på å ikke føre signalet serielt gjennom dårlige kondiser.

Diskusjoner om merker på kondiser holder jeg meg unna, siden jeg mener det er mindre viktig. Tror nok ørene til folk er mer forskjellige enn kondisene i seg selv. Så egen eksperimentering er muligens den beste veien å gå.

Motstander: Bruk metallfim med lav toleranse, de har minst støy stort sett. Diskusjoner om karbon vs metall og slikt er stort sett basert mer på fordommer enn praktiske resultater. Men styr unna trådviklede motstander, mye induktivitet i de.

Må legge til at jeg har stor sans for gutta som har bidratt til ax84 - mye bra TEKNISK informasjon der, og lite farging av synsing og villedning :)

Edited by hucker
Link to comment
Share on other sites

Diskusjoner om merker på kondiser holder jeg meg unna, siden jeg mener det er mindre viktig. Tror nok ørene til folk er mer forskjellige enn kondisene i seg selv. Så egen eksperimentering er muligens den beste veien å gå.

Den gode gamle Orange Drops vs Mallorys vs Xicons vs...... Tror det er mye synsing ute i den lia. Mallorys 150 ser jo tøffe ut. Får begynne å bygge i plexi. :P

18watt.com har jo mye info også. Sjekk også ut det Aiken har skrevet (aikenamps.com), masse nyttig info der.

Link to comment
Share on other sites

Mye lurt på aiken! :) Anyway, dette er mitt førsteutkast.. som jeg har bare gjetta vilt på hvordan vil fungere. Sammenlign med OD3-skjermaet og skjemaet jeg har postet så ser dere hvor jeg har stjålet hva. Kan og legge ved LTSpice-skjemaet (pluss liksom-symbolet for potensiometer), hvis noen bruker det. Er ikke simulerbar da jeg kun skulle tegne opp, og alt er gæærnt med SPICE direktiver OSV.. hehe :P

Anyway, legg varres.asy i C:\Programfiler\LTC\SwCADII\lib\sym hvis du sitter på en standardinstallasjon.

Carvinmod1.asc er LTSpice-skjemaet. Ligger her: http://fleinsopp.1.vg/~jo/Carvinmod

Takk for all hjelp!

Spørsmål:

1) Vil dette funke?

2) Vil det låte knall/bra/greit/ganske dårlig/ræva?

Edit: OOOOG, skal siste luggen på Resonans-potmetret jordes?

Edit igjen, mulig jeg har bytta om på Pin 4 og pin 1 her, men det har ikke noe å si, jeg skal ikke koble om på rørsoklene uansett, kun bytte komponenter. Tenkte å øke R9 og R11 til 5.6K dersom den ikke er tight og aggressiv nok, eller senke R9 og R11 til 1,5k hvis den er for tight og aggressiv? Hva tror dere?

Tror jeg var trøtt i går, men selvfølgelig skal ikke signalet fra R1 og R2 inn på anoden på triodene, men inn på grid'en (veit ikke hva det er på norsk).

post-1431-1168447626_thumb.jpg

Edited by Pappa
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Hør med Roy Bang,( rbguitars) https://www.facebook.com/rbguitars2/  
    • Har ikke oppgradert elektronikken, her er alt originalt. Husker det er fullsize pots inni der, men ikke så rent lite rotete satt sammen. Mer som et kråkereir i forhold til Gibson`en du deler bilde av. Kan ta et bilde senere og poste, så har du fasiten. Burde sikkert gjort noe, for det er et eller annet funky med måten volum/tonekontroller fungerer sammen. Bare ikke kommet så langt, de siste par dagene har den gamle DBZ`en fått tafsefingrene på seg. Kjøpt i i 2010 hos Powerguitar i Kristiansund. Kinaversjon, men mye å like. Grover tunere, ekte rosewood, en anstendig lønnetopp, perfekt kuttet oversaden (men sikkert plast?), jumbobånd, fullsize pots, coilsplit osv. Pickuper som er til å leve med. Tyngre enn den nevnte HB`en som har masse weight relief. Lav action uten buzzing, noe som er utrolig siden jeg finner fler bånd som er uenige med de andre....blir vel å tape den ned og planslipe i morgen Ville ikke vært redd for å kjøpe HB som et eksperiment, for halsene er som regel veldig bra men trenger ofte båndjobb for å bli skikkelig gode. Geniale moddeplattformer, men for min del er det mest for å få litt "feel" med ulike gitartyper uten å bruke 10-20K for hver en. Og ikke minst øve meg på diverse ting som involverer verktøy.  Har siktet meg inn på 1-2 litt mer "premium" gitarer som skal i samlingen etterhvert  
    • Interessant lesning.Jeg er nysjerrig på Harley Benton og kvaliteten på disse.Ikke at jeg har tenkt å kjøpe en selv,hehe,jeg har vel de gitarene jeg skal ha og er fornøyd med det.Men jeg har skrudd på en del billiggitarer oppigjennom tidene,og har vel dannet meg et bilde av hvordan det ser ut under den skinnende overflaten.Vet ikke om du tok noe bilde av elektronikken før du oppgraderte,men det hadde vært interressant å se hvordan det ser ut. Her er forøvrig et bilde av elektronikken på en Gibson:
    • Ser ut som det er kun i USA du kan få tak i dette.
    • Var redd den SC550-II ` en måtte kasseres etter å ha konstantert at halsen hadde en svak s-form når den ble forsøkt justert rett, men til min store overraskelse ble den veldig bra. Oversadelen var bare slengt nedi hakket uten å renske opp først, deretter hadde de kutta slottene. Tok den av, rensket og satte den i på ny. Da ble den marginalt lavere og et hakk under det jeg ville turt å file selv, men det fungerer helt perfekt. Og da kan det ikke bli bedre Båndene var så ujevne at gitaren ikke var spillbar uten ekstremt mye relief og kjempehøy action. Et bånd var mye høyere enn de andre til tross for at det tilsynelatende var forsøkt slipt allerede. Halsen ble ikke helt rett, som nevnt, ved å justere trussroden, så jeg satset på å kompensere med sliping av båndene. Her var det heldigvis masse å a av, og de er til og med rustfri. Holdt pusten etter at strengene var på, og kunne konstantere at den hadde fått ørlite relief av lasten strengene påførte. Action var svært lav, men - tadaa- ingen choking, unormal buzzing eller noe som helst. Det var ikke nødvendig å justere trussroden tilbake, halsen kom rett i stilling når strengene var spent opp. Justerte broa slik at action ved 1. streng havnet et sted mellom 1,25 og 1,5 og ca 1,75+ ved 6. Fungerte med lavere og, så jeg er veldig fornøyd med denne båndjobben - spesielt med et litt skremmende utgangspunkt. Tittet under pickup`ene og her hadde de på typisk Harley Benton-vis bomma med en skru slik at den stod nede i selve utsparingen. Får vel lime på en beta og bore et skikkelig hull. Ellers så pickupene forseggjorte ut med skikkelig strekkavlastning på kabel og 4 ledere til hver. Så her kan man sette opp coilsplitting om ønskelig. Alle hulrom er skjermet, og pot`ene er fullsize. Lønnetoppen ser ut til å være fullsize, men det er nok en veneer på toppen der igjen selv om den merkelig nok har en slående 3d-effekt. Gitaren låter bra akustisk og jeg høres sikkert dust ut når jeg påstår at disse Tesla-pickup`ene låter grisebra. Utrolig at denne gjengen klarer å selge en sånn haug med det som egentlig er kremdeler til den prisen - men det er dessverre ikke en ferdig gitar uten mye jobb når det er satt sammen på en sånn måte. Spesielt med tanke på at dette var erstatningen for et totalt vrak som ikke kunne reddes og gikk i retur. Vi vet jo at de får det til rett som det er - T-stylen jeg nevner over var nær perfekt i så måte (gitt bort til en ung musikkstudent som måtte flykte fra hjemlandet for et par måneder siden) og en TE40 Redblast (Filtertronsak)  hadde strøken hals og alle bånd sånn de skulle være. Nå må jeg bare få skaffet med en original Strat til samlingen. Og noe kult med floyd som den Solar`en nevnt over. Og få solgt den Big Muff Pi`en. Vi skjønner alle hvor dette bærer, ikke sant?          
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.