Web Analytics
Jump to content

Mesa 50/50 trøbbel

Recommended Posts

Første øving på nyåret og sluttrinnet til rytmegitaristen kutter :(

Hadde spilt 2 låter, så var det slutt. Lyden forsvant og kom litt så jeg trudde det var kabelen. Jeg nappa ut jack'en for å bytte den så hørte jeg at det knittra litt fra elementene, da slo jeg den av med en gang. Så kom den kjente elektrolukta så jeg skrudde den opp med en gang for å finne ut hvor det kom fra.

Det lukta av trafoene, di minste. Jeg fant åsså ut at det sto feil sikkring i med altfor høy verdi.

Det jeg lurer på da: Er det verdt å koste på den nå eller er det like greit å se seg om etter en ny?

Jeg har prøvd å se etter trafo på nettet uten hell. Noen som veit hvor jeg kan få tak i og hvor mye det kan koste?

Hvilken trafo? Eller begge/alle?

Trafoer kan koste så mangt. Kan være vanskelig å finne akkurat den/de som står der fra før (vet ikke hvem som lager trafoer til mesa), men det finnes jo endel gode alternativer. Du får finne specs først.

Tenk: 500-3000 prisklasse.

Hvilken trafo? Eller begge/alle?

Trafoer kan koste så mangt. Kan være vanskelig å finne akkurat den/de som står der fra før (vet ikke hvem som lager trafoer til mesa), men det finnes jo endel gode alternativer. Du får finne specs først.

Tenk: 500-3000 prisklasse.

Hvordan finner jeg det? har kun et nummer oppå trafoene. Det er 3 trafoer, hovedtafoen lukter det ikke av men de to små lukter som bare det.

Nummeret på de er 562051 EIA 606-949 og de er like.

Har åsså funnet en brent diode tilhørende det ene utgangsrøret.

Edit: Leif!!

Edited by Æljen

Utgangstrafoene altså.

Det første jeg ville gjort er å sjekke kabinettet (-ene) og høytalerkabler. Utgangstrafoene skal jo ikke bare gå uten videre.

Det neste er å sjekke alt annet som kan ha sviktet og fått de byttet (du har jo allerede funnet en diode).

Til slutt er det å finne nye trafoer. Altså to 50watts utgangstransformatorer. Jeg ville kanskje hørt med G&E om de kan skaffe orginale, eller sent en mail til mesa. Om de ikke har, vil selge etc. Ville jeg hørt med Onetics eller MM om de har noen med tilsvarende specs.

Send mailene først, og om det viser seg at det blir dyrt, så går det jo alltid an å selge sluttrinnet. Er jo noen som liker å fikle med slike ting.