Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp med palm-mute


ToreFagerheim

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Palm muting (kva er det på norsk?) er ein kul ting, men eg klarer berre ikkje å få det til å høyrast skikkeleg ut. Greitt nok at eg dempar strengene, men "etter" dempinga, kjem det ein minst like høglytt klang, feedback-aktig. Lurer på kva eg gjer feil her? Eg har tross alt berre lært dette frå videoar på youtube, so det er sikkert noko eg ikkje har fått med meg. Eg kan prøva å få ut eit lydklipp dersom nokon vil ha det.

Eller har eg berre for mykje flesk på hendene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, eg er for lat akkurat no til å ta opp noko, so eg er ikkje heilt sikker på om me snakkar om den same lyden her. Men, det er då vel ikkje stort eg kan gjera med venstrehanda dersom eg skal spela ekstremt fort med palm-mute på ei laus streng?

edit: Fekk lite anna å driva med. Her er eit klipp:

http://tore.thedigitalline.com/palmmute.wav

Det kjem vel ganske tydeleg fram no kva eg snakkar om?

Endret av ToreFagerheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må dempe etterpå, vær litt kreativ. Det kommer av seg selv etterhvert. Demper du på en åpen streng kan du bevege høyrehanda litt fremover eller legge venstrehanda på strengene.

PS: Ha kanten på hørehanda di så langt ned mot stolen så mulig, og kjør handa di ordentlig hardt inn i strengene når du palm-muter. Sånn som du gjør nå tror jeg den bare så vidt ligger oppå, da får man en ullen og utight lyd, høres nesten ut som halspickup. Kanskje det funker til rock'n'roll-saker da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke tatt opp noe godt eksempel da det er seint, men tidligere i dag tok jeg opp en snutt til et annent medlem her på forumet for å demonstrere riggen min som inneholder en del palmmutes med demping og sånn, kanskje du forstår bedre da.

Lite utdrag:

http://fleinsopp.1.vg/~jo/palmmutes.mp3

Endret av Pappa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpa, no er det berre å øva meir! :)

edit: Har sett litt meir på dette no, og eg trur eg gjer noko ganske drastisk feil her. Slik eg hadde oppfatta det frå dei videoane eg hadde sett og artiklane eg hadde lest, so skal ein ha litt av handa kvilande på stolen. Er dette feil? Ser ut som om uansett kor hardt eg trykkar ned, forsvinn ikkje noko av den fæle klangen. Men dersom eg flyttar handa lenger vekk frå stolen, forsvinn han, men då forsvinn og lett heile lyden.

Er det nokon som har ei god forklaring ein plass med gode, informative bilete? Litt forvirrande dette her. :)

Endret av ToreFagerheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpa, no er det berre å øva meir! :)

edit: Har sett litt meir på dette no, og eg trur eg gjer noko ganske drastisk feil her. Slik eg hadde oppfatta det frå dei videoane eg hadde sett og artiklane eg hadde lest, so skal ein ha litt av handa kvilande på stolen. Er dette feil? Ser ut som om uansett kor hardt eg trykkar ned, forsvinn ikkje noko av den fæle klangen. Men dersom eg flyttar handa lenger vekk frå stolen, forsvinn han, men då forsvinn og lett heile lyden.

Er det nokon som har ei god forklaring ein plass med gode, informative bilete? Litt forvirrande dette her. :)

ok eg testa når..det eg gjør (uten at jeg har tenkt over dette) er å også dempe med venstre handa rett etter at eg har spilt noe.. bare legger fingrene lett oppå strengene..samtidi så demper eg også med venstre hånda etter jeg har spilt...uten det får eg også den lyden du snakker om

legge ved et klipp her som eg tok opp med mobilen nå

så ser du at med en gang eg bruker berre hendene so demper eg det meste av lyd

http://download.yousendit.com/AEA662A8388B9A51

nb du må ha quick time for å se

Endret av SvartaTosten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Jeg har en Peavey Valveking røramp. men plutselig virker ingen knapper, hverken volum eller tone kontroller. Men det er fortsatt lyd i den? Hva er feil? noen tips fra dere mottaes med takk. mvh Jan .  
    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.