Web Analytics
Jump to content

Verdien av å ha en vintage bass/gitar


vikunja
 Share

Recommended Posts

Er det noen her som har formening om verdisetting av gamle basser og gitarer. Tenker jo selvsagt spesielt på Fender. Forstår jo det at jo eldre et instrument er jo mindre av den sorten er det i omløp i verden og derfor gjør at de unike. Men er det egentlig noe i det at de er så mye bedre å spille på og at treverket modnes sånt at lyden i instrumentene blir bedre etter årene som går? Er det noen som har en vitenskapelig forklaring på disse påstandene?

Musikere som spiller klassisk betaler jo i dyre dommer for strykeinstrumentene sine så lenge dei e før krigen og helst fra før 1900-tallet :)

Har lyst å kjøpe ein vintage fender, men lure på om det er egentlig verdt pengene utenom det at du får et instrument som er unikt og sjelden.

Link to comment
Share on other sites

Guest HeavyBassDude

De har jo en helt annen feel en de moderne da, Beste bassen jeg har spilt på noen gang var en Walnut finish Fender Jazz Bass fra 1976, halsen lå perfekt i hånden, rund og god, perfekt å spille på. Lyden gjennom en EBS Drome 12 var deffinitivt ikke dårlig heller..

Jeg vet ikke om det blir oppfattet som unikt av "vanlige mennesker" for de er en Fender bass en Fender bass uansett om det er en p bass, j bass, japaner(Fender Japan lager basser i ligaen til vintage fender, det kan jo være en rimlig løsning) Mexicaner, Amerikaner eller en Squire...

vist jeg noen gang kjøper en vintage bass kommer det til å være p.g.a halsen, de herlige "Block" inleggene fender brukte på 70'tallet på jazz bassene, og den overall herlige lyden P bassene produserte før (tenk Phil Lynnot, Steve Harris, Donald Duck Dunn, John Entwistle...)

Link to comment
Share on other sites

Har dere fått prøvd p-bassene mot andre mer moderne p-basser? Da tenker jeg på Fender USA Standard og høyere "klasse"

Har selv prøvd en 1977 jazzbass og en 1976 og en 1966 strat (spillet litt gitar også). Jazzbassen var ikke noe spesielt og 76' straten va mye mye bedre, både lydmessig og spillemessig, i forhold til 66' straten.

Så har jeg hatt en 1962 reissue jazz bass som var etter min mening mye bedre lyd og spillbarhet enn 1977 jazzbassen jeg prøvde.

Ikke lett altså :)

Link to comment
Share on other sites

Dette er ei personleg greie. Mange forstår ikkje poenget med ein gamal bass kontra ein ny. Spesielt ikkje om den nye er like god å spele på. Og det er dei ofte så desse folka kan eg forstå.

Andre syns det er noko heilt spesielt med eit gamalt instrument. Her kan ein snakke om sjel, mojo, historie osv.

For nokre er dette viktig. Desse folka er ofte samlarar i ein eller annan grad, anten dei er villige til å definere seg sjølv som det eller ikkje.

Så til slutt så hender det at ein del gamle instrument har noko heilt spesielt over seg, det er rett og slett dritbra saker som faktisk er svært, svært gode eksemplar av sorten sin. Kvifor du finn fleire av desse blant gamle instrument veit eg ikkje, men det kan ha med produksjonsmetodar og bestanddelar å gjere.

Så her er det berre å kjøre på. Gjer det som følest rett for deg. Er du ute etter eit bra instrument til ein billeg penge så har du definitivt betre odds om du går for ein ny ein. Har derimot du sansen for (og råd til) ein gamal ein så gå gjerne for det. Men sjansen for å få denne billeg er liten.

Handle brukt derimot er ein annan historie. Det kan vere mykje peng å hente på å kjøpe ein brukt, men ikkje gamal bass.

Link to comment
Share on other sites

Vintage... jo, mange av de gamle instrumentene er veldig bra, men mange er ganske dårlige, også. Det har blitt et "hysteri" rundt dette som ikke står helt i stil med kvaliteten, er min klare mening.

Hadde selv en P-bass fra 80/81 (eller der omkring) som mitt hovedinstrument. Jeg bytta den ut, fordi den ikke var perfekt. Den er kanskje bedre enn P-basser fra 2004, men på den andre siden... det finnes mange "bedre" instrumenter der ute.

Det har tatt helt av nå. Prisen på gammel Fender står helt klart ikke i stil med kvaliteten. Det er min påstand, og gjelder selvsagt ikke de instrumentene som faktisk ER unike. Men jeg snakker om det generelle: At folk som har en Fender fra 1962 kan sope inn et tresifret antall tusenlapper for instrumentet sitt. SÅ bra er det ikke. Da hadde jeg heller kjøpt f.eks. en Fodera og satt resten på sparekonto. :)

Vær mer opptatt av hvor godt instrumentet er, heller enn hvor gammel det er. :)

Link to comment
Share on other sites

Vintage... jo, mange av de gamle instrumentene er veldig bra, men mange er ganske dårlige, også. Det har blitt et "hysteri" rundt dette som ikke står helt i stil med kvaliteten, er min klare mening.

Hadde selv en P-bass fra 80/81 (eller der omkring) som mitt hovedinstrument. Jeg bytta den ut, fordi den ikke var perfekt. Den er kanskje bedre enn P-basser fra 2004, men på den andre siden... det finnes mange "bedre" instrumenter der ute.

Det har tatt helt av nå. Prisen på gammel Fender står helt klart ikke i stil med kvaliteten. Det er min påstand, og gjelder selvsagt ikke de instrumentene som faktisk ER unike. Men jeg snakker om det generelle: At folk som har en Fender fra 1962 kan sope inn et tresifret antall tusenlapper for instrumentet sitt. SÅ bra er det ikke. Da hadde jeg heller kjøpt f.eks. en Fodera og satt resten på sparekonto. :)

Vær mer opptatt av hvor godt instrumentet er, heller enn hvor gammel det er. :)

Er i stor grad einig i kva du skriv sjølv om eg personleg ikkje hadde rast avgarde for å kjøpe meg ein Fodera. Men det er nok ei kjennsgjerning at desse gamle instrumenta ikkje er verd det ein må betale for dei om det er kvaliteten på instrumentet som skal forsvare prisen. Det er iallefall heilt unntaksvist. Men kvar si lyst, ein er ikkje nøydd å handle om ein ikkje vil.

Link to comment
Share on other sites

Tror kanskje jeg gjorde lurt i å legge inn dette innlegget. Hypen rundt gamle Fender basser har nesten fått meg til å vurdere å kjøpe en, men etter å lest gjennom disse innleggene og undersøkt litt mer rundt dette temaet, tror jeg eg gjør lurt i å spare de pengene.

Etter det jeg har forstått er alt Fender fra 1966 og utover (når CBS tok over Fender) av veldig

varierende kvalitet. Alt før 1966 koster alt for mangen 1000-lapper.

Så det ble heller til at jeg kjøpte meg en brukt 1998 Fender USA Jazz Bass i Trans White. Slenger på rød tort-plekterbrett på den og vips, vintage feel med en gang! Gleder meg å få den!

Så var det å finne en brukt p-bass og stingray..........

Edited by vikunja
Link to comment
Share on other sites

Smart, vikunja!!

Pre-CBS er knalldyrt, og selv om mange av de instrumentene helt klart er fantastiske, så er det altfor dyrt (med mindre du er millionær eller lever av dette). Hva man kjøper blir selvsagt smak og behag.

I 1984 kjøpte jeg min Fender P-bass brukt for 3500,-. Jeg hadde samtidig tilbud på en '68 Jazz bass til samme pris. Dum som jeg var valgte jeg P-bassen :) det var den som var finest i lakken! (nei, hadde ikke spilt så lenge).

Link to comment
Share on other sites

Guest HeavyBassDude

tja.. jeg er veldig glad i utseendet til 70'talls jazz bassene. inleggene de hadde da vsar nydlig (sånn som fender geddy lee jazzen er en nydlig bass) jeg kunne glatt gått for en Sadowsky Metro av samme grunn..

Link to comment
Share on other sites

I 1984 kjøpte jeg min Fender P-bass brukt for 3500,-. Jeg hadde samtidig tilbud på en '68 Jazz bass til samme pris. Dum som jeg var valgte jeg P-bassen :) det var den som var finest i lakken! (nei, hadde ikke spilt så lenge).

Litt kjedelig, men var vel vanskelig å vite hvor populære vintage Fender ville bli. Sier vel også hvor lite hype det var rundt eldre Fender basser på den tiden.

Som deg har jeg egentlig en forkjærlighet for hi-end basser, og det spesielt for at lyd og spillbarhet er etter min mening bedre enn de fleste Fender basser en finner på markedet. Men det er uansett kjekt å ha en klassisk bass i samlingen.

Link to comment
Share on other sites

tja.. jeg er veldig glad i utseendet til 70'talls jazz bassene. inleggene de hadde da vsar nydlig (sånn som fender geddy lee jazzen er en nydlig bass) jeg kunne glatt gått for en Sadowsky Metro av samme grunn..

Jeg er også veldig glad i utseende på jazz-basser og kunne gjerne tenkt meg å ha en Sadowsky i tilegg til den passive jazz-bassen jeg får, men har ikke råd å ha både en MTD og en Sadowsky.

Link to comment
Share on other sites

Kunne veldig gjerne tenkt meg en gammal jazzbass ja. Er vel i hovedsak jåleri. Men det er noe med vibbene til bassen, rett og slett.

Har en 100 år gammal kontrabass, og det er spesielt! (Her er imidlertid lyden det viktigste...)

Men Sadowsky´n får gjøre jobben på jazzbassfronten en stund til:D

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert jåleri, men eg har ein 69 Jazz Bass som eg er frykteleg glad i. Og den er eit klasse A-instrument både når det gjeld lyd- og speleeigenskapar. Og det at den er gamal og skabbete gjer den berre endå meire spesiell for meg. Skulle gjerne posta eit bilete av den, men har ikkje meire vedleggsplass att.

Edited by Gullix
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Godt tips, men dette er et kit som sannsynligvis ikke er verdt mer enn varmeverdien om en fyrer den i peisen når alle godbitene er tatt av. De originale stemmeskruene var så dårlige at de ikke var brukbare, og en gikk regelrett i stykker. Verdien i denne vil nok først og fremst være gleden den kan gi meg Regner med det er flere enn meg som som har et lite lager med avplukkede deler. De er kjekke å finne til andre prosjekter. Merkelig nok blir man aldri ferdig....  
    • Lang tid uten lyst - og når den er på vei tilbake ser jeg at alt er på vei til å bli borte ... Trist, men leit og ingenting å gjøre med det. Og i mellomtiden har alle bildene i byggetrådene mine mistet seg selv - usikker på hvorfor det har blitt slik, men nå som forumet også er i ferd med å miste seg selv, er det kanskje ikke verdt å reparere? Jeg skal lete opp det nye forumet og se om jeg finner ett sted å poste oppdateringer i der 🙂 Takk for alt og alle her inne!
    • Jo,jo.Som du sier,det er moro å prøve seg fram. Tips:Ta vare på originale pickuper og annet stash fra gitaren,slik at du kan sette den i original stand når du eventuelt selger den.Folk vil helst ha gitarer i original stand,og er ikke villig til å betale det ekstra som du har kostet på den.
    • Tenker litt av poenget er stor forskjell egentlig. Bør bli interessante muligheter for å diale inn diverse toner i midtstilling, spesielt om jeg legger på en coilsplit av humbuckeren og. Risikoen er vel heller ikke superstor siden det går an å kjøpe til en som matcher bedre og ta den som blir til overs i en annen gitar. Eller selge. Får vel alltids igjen noen kroner for sånt. Har jækla lyst til å prøve altså. Titte på videoen nå EDIT: Må vel innrømme at jeg EGENTLIG tenkte å prøve med noe fra Guitar Fetish, men stadig utsolgt det jeg skal ha og da eser budsjettet fort ut....
    • Har prøvd dette selv,Lollar Novel 90 i neck og Seymour Duncan JB i bridge.Det ble for stor forskjell mellom pickupene.Spørs også hva du hovedsakelig spiller (clean/dirty/full distortion).Egentlig trenger du to gitarer,hehe:  
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.