Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strengdiameter og intonering


Fredrik

Anbefalte innlegg

Hei,

Har nettopp fått tilbake gitaren min fra full service. Skifta nut og satt på graph tech på stolen, i tillegg til sliping av samtlige bånd. Satt også inn SH-PG1 på neck, noe som funka dritbra!

Men ja, spørsmålet mitt er som følger:

Gitaren er nå intonert for 0.010, men jeg lurer på om jeg skal skifte til 0.0095.

Det er en Les Paul, så mange vil vel gå for det første.

Tingen er; om jeg skifter til 0.0095, må jeg intonere på nytt?

På forhånd takk!

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Mytola sier, skal du ha det perfekt, bør du intonere. Men, tynnere strenger er ikke like avslørende med tanke på intonering som tykke strenger, så det er verre om du går til tykkere strenger.

Hvorfor du vil gå ned, det er et større spørsmål. Det finnes færre strenger å velge mellom, samt at forskjellen ikke er så stor. Dersom du har spilt i relativt kort tid, vil jeg anbefale deg å ikke gå ned. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Mytola sier, skal du ha det perfekt, bør du intonere. Men, tynnere strenger er ikke like avslørende med tanke på intonering som tykke strenger, så det er verre om du går til tykkere strenger.

Hvorfor du vil gå ned, det er et større spørsmål. Det finnes færre strenger å velge mellom, samt at forskjellen ikke er så stor. Dersom du har spilt i relativt kort tid, vil jeg anbefale deg å ikke gå ned. :)

7 år :P

Har spilt på 0.009 før, men ble i spinkleste laget. I allefall for akkorder. Har spilt på 0.095 i flere år nå, og eneste grunnen til at jeg har lyst å gå tilbake er fordi E-strengen overlapper H-strengen når jeg bender.

Men antar at det er bare fingerne som må trenes opp. Det er også helt nye strenger, så de blir nok litt tøyeligere.

Takk for tips og meninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.