Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lydforskjell mellom tonekontroll..


Anbefalte innlegg

Hei, lurte på om noen kompetente mennesker kunne si meg om det er noen lydforskjell dersom man kobler tonestacket som en anodefølger eller katodefølger? Planlegger å bygge sjøl og ser på skjemaer fra forsterkere jeg liker, og ser at det er gjort på forskjellige måter.. Peavey 5150 og ENGL Powerball har koblet som anodefølger.. mens f.eks Mesa Dual Recto, Marshall <etellerannent> osv er kobla som katodefølger.. Hjelp? :)

(Er det ikke sånn at med katodefølger blir gain <1 mens med anodefølger kan man ha gain både over og under 1?)

Endret av Pappa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, anodefølgeren har gain som kan settes relativt vilkårlig innenfor specs på røret, mens katodefølgeren har gain slightly mindre enn 1.

Katodefølgeren brukes som oftest som en buffer for å gi bedre arbeidsvilkår for tonekontrollene. I teorien bedre, men i praksis... YMMV, siden gitaramper *skal* lage forvrengning, og effektene av dette gjerne blir skjult av helt andre ting.

Endret av hucker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tone stacken vil aldri bli plassert inne i en feedback loop da det vil gi faseproblemer med mulig oscillasjon, så ikke bry deg om fasen inverteres eller ikke.

En katodefølger har veldig lav utgangsimpedanse og vil kunne drive tonestacken slik at frekvensresponsen blir som 'på papiret'. En anodefølger har høyere impedanse og vil påvirke frekvensresponsen litt. Spesielt om det brukes et høyimpedant rør som 12AX7 som anodefølger.

I praksis så betyr ikke det nødvendigvis at katodefølgeren er best lydmessig.

Selv foretrekker jeg anodefølger, men jeg bruker rør med relativ lav impedanse forann tonestacken. Det trengs ikke så veldig mye gain i dette trinnet uansett, en katodefølger har jo <1 i gain, så det er unødvendig å bruke 12AX7 her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.