Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygge forsterker


Anbefalte innlegg

Har tenkt til å bygge en forsterker som jeg også skal bygge et 2*12" kabinett til i høst. Har sett på High Octane fra ax84 sine sider, og har vel egentlig bestemt meg for den. Jeg hadde først tenkt til å kjøpe hele kit'et fra Doberman Amps, men kom på at nett-trafoen ikke passer med strømnettet vårt. Så da trenger jeg en Hammond 369EX i stedet for 269EX.

Er det noen som vet om noen som selger Hammond-trafoer billig? Har sett på Edgaraudio, og det er vel egentlig billigste løsningen jeg har funnet. Finnes det trafoer med samme specs, men av et annet merke som er billigere og like gode?

Det beste hadde vært om jeg kunne bestilt alle delene jeg trenger fra samme sted, som slipper jeg å kaste bort masse på ekstra frakt. Har sett på Banzaieffects, men de har ikke Hammond-trafoer. Så hvis jeg kunne ha brukt noen derfra hadde det vært veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo alltids slenge avgårde en mail til Olaf på Banzai og spørre ham direkte. Han har sikkert oversikt på hva som funker. På den annen side har Banzai bare forholdsvis dyre aftermarket trafoer, og jeg tror kanskje du slipper billigere unna ved å bestille trafoer separat fra USA.

Fraktprisene er ofte latterlig lave der borte, så det trenger ikke å bli noe dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo alltids slenge avgårde en mail til Olaf på Banzai og spørre ham direkte. Han har sikkert oversikt på hva som funker. På den annen side har Banzai bare forholdsvis dyre aftermarket trafoer, og jeg tror kanskje du slipper billigere unna ved å bestille trafoer separat fra USA.

Fraktprisene er ofte latterlig lave der borte, så det trenger ikke å bli noe dyrere.

Takk for svar. Har funnet en trafo på www.demostenes.no som koster 350,- og som er litt kraftigere enn den som forsterkeren er satt opp med. Men det burde vel gå greit å bruke den? Det er en Novarria N2X250. Trenger jeg da å sette i større motstander i filteret bak likeretteren? Den som er på tegninga gir 190-0-190V, mens den fra Demostenes gir 250-0-250V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er nok mulig å bruke en greit dimensjonert choke for å få dette til. Jeg ville styrt mest mulig unna avvik selv, men hver sine gleder... ;)

Hvis Arnold sier det skal gå greit, sier jeg ikke noe på det - han har nok mer erfaring enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den trafoen kan jeg egentlig bygge SEL (Single Ended Lead) - forsterkeren i stedet. Det er egentlig bare en kraftigere versjon av High Octane. Trenger selvfølgelig da også en kraftigere utgangstrafo, og noen komponenter som tåler litt høyere spenning, men det bør ikke bli så mye dyrere. De fleste på forumet der anbefaler SEL over HO. Har også tenkt å legge inn en bryter som hopper over det ene preamp-steget, så jeg kan få litt clean-lyd med litt volum også.

Noen erfaringer eller tanker om prosjektet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal funke fint den, er jo bare å bytte ut et par motstander som arnold nevnte. Tror ikke det er nødvendig med en choke. Orginalt er det jo bare et c-filter og resten rc. Husk at om du øker motstanden på noen av motstandene så må du gå opp i hva de tåler. f.eks bruke 2 eller 5 watt motstander istedet for 1 watt.

Kan jo hende du kan fikse det med å bruke bare en annen motstand som "bleeder". Husk at det da vil gå mye mer strøm igjennom denne (viser til det jeg sa rett før).

Finnes et flott program for simulering av psuen. PSU Designer. Søk litt så får du laste det ned (er gratis).

SEL? Har ikke sett den. Bare vær sikker på at nettrafoen tåler det. :)

Hucker: kødde med andre spenninger? Er ikke helt med der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal funke fint den, er jo bare å bytte ut et par motstander som arnold nevnte. Tror ikke det er nødvendig med en choke. Orginalt er det jo bare et c-filter og resten rc. Husk at om du øker motstanden på noen av motstandene så må du gå opp i hva de tåler. f.eks bruke 2 eller 5 watt motstander istedet for 1 watt.

Kan jo hende du kan fikse det med å bruke bare en annen motstand som "bleeder". Husk at det da vil gå mye mer strøm igjennom denne (viser til det jeg sa rett før).

Finnes et flott program for simulering av psuen. PSU Designer. Søk litt så får du laste det ned (er gratis).

SEL? Har ikke sett den. Bare vær sikker på at nettrafoen tåler det. :)

Hucker: kødde med andre spenninger? Er ikke helt med der.

SEL er egentlig bare en kraftigere versjon av High Octane. Kommer til å kjøpe en 280-0-280V 100mA, og det er omtrent samme spenning som sitter i SEL opprinnelig. Da skal jeg kunne bruke de fleste rør unntatt kt88, som trekker litt mer strøm. Den orginale forsyningstrafoen kan levere 125mA ved samme spenning. Så da spørs det om jeg skal prøve med kt66, el34, 6l6, 6v6 eller 6550 rør. Utgangstrafoen har bare èn primærimpedans, så burde egentlig vite hvilken type rør jeg har tenkt å bruke før jeg velger trafo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hucker: kødde med andre spenninger? Er ikke helt med der.

Jeg oppfatter spenningsendringen på sekundæren som litt for stor til å endre, men såklart, dersom han tåler litt mer varme i PSUen så bør det gå.

Skjønt, det er jo godt innenfor rørenes spec uansett når jeg tenker meg om.

Endret av hucker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor jeg kan få tak i 'turret board'/'eylet board' (vet ikke hva det kalles på norsk)?

Også trenger jeg også et chassis å bygge forsterkeren på. Har ikke funnet store nok chassis på Banzai Effects. Dumt hvis det eneste jeg trenger fra USA er chassiet egentlig. Virker som de har alt annet jeg trenger hos Banzai. Trafoene kjøper jeg fra Demostenes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ingen kabinetter der som var store nok.

Noen som vet hva turretboard eller eyeletboard heter på norsk? Er det bare et vanlig plastkort, der det er montert på loddepunkter? Finner ikke noe sånt noe sted. Vet egentlig ikke hva jeg skal lete etter heller, men det brukes på alle av de forsterkerprosjektene jeg har sett. Finner bare vanlige eksperimentkort med kobberstriper og PCB-kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.