Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Eagles-Hotel Californa Solo


Siss29

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å lære meg soloen fra Hotell California, etter videoer og tabs fra www.freelicks.net . Jeg har dog litt vanskelig for å forstå og se hva som gjøres på denne delen:

E----------(10)------------------

B----10(12)---(12)10--7--10--8(9)

G--------------------------------

D--------------------------------

A--------------------------------

E--------------------------------

Bender han både E og B strengen samtidig, men slår an først B-strengen, så E-strengen og så slår an B-strengen igjen i det den "slippes" nedover igjen? Hvis noen skjønner hva jeg mener.. :blush:

EDIT: Video nr 2 på siden det er linket til.

Endret av Siss29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bender han både E og B strengen samtidig, men slår an først B-strengen, så E-strengen og så slår an B-strengen igjen i det den "slippes" nedover igjen? Hvis noen skjønner hva jeg mener.. :blush:

Nei, han bender B-strengen opp en heltone. D'en som spilles på E-strengen bendes aldri, altså er det bare snakk om å spille en tone på tiende bånd.

For øvrig bender han surt på slutten av det licket, i forhold til hva som står på tablaturet, tonen skal bare opp en halvtone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skriver man ikke bare et ti-tall?

Snakker om på 1.strengen, hva er vitsen med parentesen?

Har ofte lurt på disse parentesene når det ikke er noen tone ved siden av som man skal bende til eller fra.

Endret av odd1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skriver man ikke bare et ti-tall?

Snakker om på 1.strengen, hva er vitsen med parentesen?

Har ofte lurt på disse parentesene når det ikke er noen tone ved siden av som man skal bende til eller fra.

Jeg tror ideen bak den parentesen er å påpeke at tonen på første streng spilles sammen med tonen på andre streng, dvs at det er snakk om at to toner skal klinge samtidig. Det er flere måter å notere slike ting på, for eks ved å ha «let ring» på første tone, og dermed påpeke at den skal klinge samtidig med nr to. En annen måte er å ha den første tonen i parentes sammen med den andre, slik at det vises at disse to tonene skal klinge samtidig.

Tablaturet slik det fremstår nå syns jeg er forvirrende, men etter å ha sett videoene syns jeg ikke det er så overraskende. Fremføringen av soloen er litt amatørmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Tablaturet slik det fremstår nå syns jeg er forvirrende, men etter å ha sett videoene syns jeg ikke det er så overraskende. Fremføringen av soloen er litt amatørmessig...

Leste et sted at han bare var 15 år og hadde bare spilt i ett år. Synes ikke det var så verst jeg. Mye bedre enn jeg klarer iallfall :blush: Men eieren av siden er noen hakk flinkere på gitar enn han der ja :)

Var sikker på at de parantesene betydde at man skulle bende jeg, så jeg syntes den (10) var litt forvirrende ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting. Bruker dere ikke lillefingeren i det hele tatt nesten når dere spiller denne soloen? Han karen på lærevideon brukte lillefingeren en gang som jeg kunne se. Eller så den litt krampaktig ut, krøket sammen borte fra halsen. Er dette riktig teknikk for denne soloen? Eller blir jeg vranglært hvis jeg prøver å studere og lære teknikken til denne karen når han spiller soloen?

Og bruker dere clean-lyd når dere spiller denne? Synes det virker som folk bruker litt forskjellig her.

Endret av Siss29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting. Bruker dere ikke lillefingeren i det hele tatt nesten når dere spiller denne soloen? Han karen på lærevideon brukte lillefingeren en gang som jeg kunne se. Eller så den litt krampaktig ut, krøket sammen borte fra halsen. Er dette riktig teknikk for denne soloen? Eller blir jeg vranglært hvis jeg prøver å studere og lære teknikken til denne karen når han spiller soloen?

Og bruker dere clean-lyd når dere spiller denne? Synes det virker som folk bruker litt forskjellig her.

Personen på videoen hadde elendig teknikk, han virket ikke spesielt dyktig og ikke hadde han fin gitarlyd heller. Han klarer jo å spille soloen så jeg tror ikke du skal være redd for vranglære. B)

edit: til hans forsvar så ser han ikke så gammel ut

Endret av odd1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting. Bruker dere ikke lillefingeren i det hele tatt nesten når dere spiller denne soloen? Han karen på lærevideon brukte lillefingeren en gang som jeg kunne se. Eller så den litt krampaktig ut, krøket sammen borte fra halsen. Er dette riktig teknikk for denne soloen? Eller blir jeg vranglært hvis jeg prøver å studere og lære teknikken til denne karen når han spiller soloen?

Og bruker dere clean-lyd når dere spiller denne? Synes det virker som folk bruker litt forskjellig her.

Personen på videoen hadde elendig teknikk, han virket ikke spesielt dyktig og ikke hadde han fin gitarlyd heller. Han klarer jo å spille soloen så jeg tror ikke du skal være redd for vranglære. B)

edit: til hans forsvar så ser han ikke så gammel ut

Som tidligere nevnt leste jeg at han bare var 15 år og kun hadde spilt i ett år. ;)

Hvordan skulle man ha gjort det annerledes for å bruke en bedre teknikk da? Noen gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den her delen bender jeg B opp en tone, så E før jeg bender B strengen ned igjen. Kalles vel prebend?!

Prebend er når du bender strengen før du slår an tonen. Kan ikke huske å ha sett det i denne delen av soloen.

For å svare på lillefingerspørsmålet: jeg har ikke øvd inn hele soloen, men når jeg spiller gjennom del 2 ender jeg instinktivt opp med å bende med ringfingeren og bruke lillefingeren på E-strengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.