Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Synspunkter om nedlasting av musikk/programvare


tHeMuTh|n

Anbefalte innlegg

I en annen tråd har vi diskutert litt ang nedlasting av musikk (og litt programvare), så jeg tenkte jeg kunne starte en egen tråd ang dette tema for å ikke ødelegge den andre

Mange påstår at de laster ned musikk for å ha en backup av de Cd'ene de har selv. Jaha? Men hvorfor ikke bare rippe CD'ene selv da? Og andre sier at de faktisk kjøper den musikken de laster ned, men hvor mange gjør DET egentlig? (dette er det eneste positive argumentet jeg har FOR nedlasting; at ukjente artister får eksponert seg. men det skjer uansett fra "etablerte" sider som (forhenværende" mp3.com, soundclick.com, garageband.com osv allikevel, ikke tilfeldig på kaaza)

Andre mener at det er uforholdmessig DYRT å kjøpe musikk (og software) så derfor laster de ned.

La oss se litt på et (overfladisk) overslag på en liksom utgivelse. Gjør oppmerksom på at dette Er overslag:

Studio pr uke ca 20 000,- inkl moms 4 uker (3 uker innspilling, 1 uke miksing) 80 000,-

Master ( 750,- timen 2000,- utkjøring) 20 000,-

Trykke 10 000 eks 90 000,-

DVS ca 200 000 for rent teknisk lage CD. I tillegg kommer evnt. studiomusikere og produsenter. De tar nok ca 2500,- pr dag. La oss si vi trenger 4 stk i 15 dager. Det blir altså 150 000,- og nå er vi oppe i 350 000,-

Så kommer distribusjon. Reklame. Lagerplass. Fotograf (Cd’en må jo ha bilder i seg, og det må reklamene ha også), Lay out (igjen, cd cover), og bandet har sannsynligvis fått et forskudd som må tjenes inn.

Dere kan jo selv tenke hvor mye dette koster i TILLEGG til de ca prisene jeg har kommet med. Kan vel trygt si at det koster ca 1 000 000 FØR den kommer ut i butikkene. Og butikkene vil vel sikkert også ha sin avanse opp på det igjen også. Og med 50 kroner for en CD som Gnome syntes er reelt så betyr det at CD’en går en halv million i underskudd FØR den i hele tatt når butikken (ved 10 000 eks hvor alle CD’er blir solgt til fullpris)

Det vil si at en CD koster ca 100,- UT fra plateselskapet. Men det er jo også andre utgifter etter dette, butikkens avanse inneholder jo ting som svinn, lagerleie, lønn til ansatte og en fortjeneste oppe på dette igjen

Som dere ser, det ER en grunn til at CD’er koster som de gjør. Og hva skjer hvis vi bare fortsetter å laste ned musikken? jo plateselskapene tjener mindre (og da tjener artistene mindre) og resultatet blir at det kommer FÆRRE utgivelser i året, for man har ikke råd til andre enn de ABSOLUTT sikre bestselgerne. Og da er det ENDA færre artister som tjener på dette.

Vil vi egentlig dette? Mitt svar er iallfall nei

Og når vi snakker om "ulovlig" nedlasting...hva med software? Er det virkelig greit at siden vi bare er "vanlig dødelige" så er det greit å laste ned program ulovlig fordi vi ikke har råd til det ellers? Da er mitt svar; har du ikk eråd, kjøp en billigere versjon istedet. Er det sånn at siden du ikke har råd til den feteste bilden så skal du heller stjele den fra en annen som har kjøpt den istedet?

Og hva hvis flere og flere begynner å tenke slik, datjener programvare selskapene mindre og mindre penger, og da har de heller ikke råd til å utvikle NY programvare, eller til å drive support på produktene sine. Vil vi DET da? Mitt svar er igjen, NEI. Det blir som å skyte seg selv i foten.

Så DERFOR har jeg en "så kjip, usannsynlig konservativ" tankegang om dette tema.

Hva mener dere andre?

Vegar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Musikk :

Jeg syntes ikke helt om det samtidig som jeg syntes om det ;)

Jeg kjøper musikk av bandene som jeg vet jeg liker og som jeg liker godt . Musikk jeg er mer usikker på osv laster jeg ned først for å se hva jeg syntes om det .

Nå skal det innrømmes at jeg har en del sanger på pcen som jeg ikke har kjøpt (har ikke mer enn 100 da .. så jeg er snill forsåvidt :P)

Men jeg er fan av å kjøpe musikk ,så ofte som mulig . Men jeg er VELDIG short på finanser , og jeg klarer meg jo tross alt ikke uten ..

ang software så er det nødvendig å laste det ned.

Jeg har ikke råd til Logic orginalt uansett hva jeg gjør . Men jeg kommer til å kjøpe det en gang , men still . Det er helt sjukt dyrt .

Software sida er den greia jeg sliter mest med . Jeg har en del pirat kopierte ting . Men jeg synets de fortjener det ,for det er alt for dyrt ..

og NEI jeg gidder ikke å skifte til freeware ..

Alle har litt piratkopi på pcen sin..

Nilsefix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i mye av det du skriver her vegard. Men jeg må inrømme at jeg laster ned mye musikk fra nettet. Men har et veldig stort lager av kjøpte cder hjemme, som jeg har brukt mye peng på-

Men for å få tilgang til mye ny musikk så må jeg laste ned. Sånn er det bare. Å sånn blir d værende!

Du føler deg litt bedre av selvtillit når du kjøper den orginale cden.

Men jeg kjøper plater av de som jeg liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig om både nedlasting av musikk og programvare. Den personlige gevinsten av å stjele andres produkter er lite verdt hvis det til slutt medfører en kollaps av systemet som utvikler og distribuerer.

Å skyte seg selv i foten, absolutt. Jeg vil legge til "som å pisse på seg når man fryser."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også er veldig enig med Vegar . Men jeg mener det finnes "unntak"

Dere skjønner sikkert . Jeg er en av dem (som det blir færre og færre av) som setter veldig pris på en orginal cd , og ingen pris på en brent en . Så sånn sett er jeg enig . Og jeg syntes ABSOLUTT at man må støtte artister osv .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, jeg SKJØNNER at mange laster ned både musikk og programvare. Men det betyr ikke at jeg synes det er RIKTIG. Og i prinsippet er det like ille å stjele pogramvare som det er å stjele bil, eller rappe veska til bestemor. man TAR faktisk noe man ikke skal.

Hvis man ikke har RAD til Logic, nei da får du heller la være å lage musikk, for det koster penger. hvis du spiller Ishockey så lar du ikke være å kjøpe dyrt beskyttelses utstyr. Da lar du heller vær å spille hockey hvis du ikke har råd.

og kom ikke og gi meg dritt om at "det ikke er det samme", for det er jo nettop det det ER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar ikke vær , for det er tilgjengelig . Jeg tar i bruk det de kjære crack-teamene i verden gir meg . Jeg cracker logic , men jeg kommer til å kjøpe det en dag jeg har penger .

Du også har da stjelt noe , hadde du rettigheter til å publisere den Saybia låta f.eks. ? det også er jo i PRINSIPPET ulovlig ....

Du tar sikkert poenget ..

Nilsefix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det beste å kjøpe et produkt imotsetning til å laste det ned. Problemet er derimot at prisen på musikk og film er utrolig høy her i Norge.

Jeg føler mer at nedlastingen av musikk bidrar til å gjøre folk generellt med kjent med artister og band som de ikke ville ha kommet over hvis de ikke hadde lastet ned musikk. På den måten kan man nesten si at de som virkelig lager god musikk, men som kanskje ikke er så mye i media, vil få spredt navnet deres til et større publikum.

Mange av de jeg kjøper musikk av, er musikk jeg "oppdaget" ved å laste det ned fra nettet. Det å laste ned musikk fungerer hos meg nesten som en slags audition, før jeg investerer (ja, for CDer er dyrt!) i et album. Nettet gjør det mulig for meg å lytte til masse musikk, og sile ut det jeg ikke liker.

Når det kommer til programvare, syns jeg vi bør være litt realistiske.

Jeg, en skoleelev på snart 17 år prioriterer ikke å kjøpe et program til mange tusen kroner, når det ligger ferdig til nedlasting på nettet. Det som er viktig å merke seg, er at dersom programmet ikke var tilgjengelig som piratkopi, ville jeg aldri ha kjøpt det. da ville jeg antakelig sittet og rotet i et eller annet freeware program, noe som ihvertfall ikke er noe fordel for de store firmaene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke ulovlig så lenge det ikke er snakk om PENGER inne i bildet. Hadde jeg gitt den UT, eller tatt penger for å laste den ned så hadde jeg måtte kontaktet publishing foralget og spurt om lov. Istedet er det det samme som å spille coverlåter. Det er ikke ulovlig. Men spiller man ute så må men sende inn tonoskjema slik at låtskriverne får kompansert for at du har brukt den ute

men jeg gjorde ingen av de tingene. Jeg spilte den inn for egen glede og lot andre få høre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler mer at nedlastingen av musikk bidrar til å gjøre folk generellt med kjent med artister og band som de ikke ville ha kommet over hvis de ikke hadde lastet ned musikk. På den måten kan man nesten si at de som virkelig lager god musikk, men som kanskje ikke er så mye i media, vil få spredt navnet deres til et større publikum.  

Sinnsykt godt poeng !

Nilsefix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt det store poenget i The Euphors gjengående argument om kolaps, død og fordervelse hos plateselskapene, enkelt og greit fordi de ikke taper noe pådet, du har jo RIAA, som saksøer alt og alle som ahr distribuert musikk, men nå nylig har det blitt stilt spørsmål om det faktisk var lovlig å spore dem opp, så de ekke noe bedre de. Enkelt og greit, ingen har bevist at de taper på det, og en kollaps vil ikke komme, så enkelt er det...

Og som Integrum, det er bedre at vi amatører blir kjent med programmet som nybegynnere, fiklere som du vil, for da er sjansen for at vi velger det programmet ved en eventuell senere anledning, mye større.

Prisene her i Norge er jo skyhøye, ser jo plater i statene til 11 dollar, som koster 200 her i Norge, det er jo sykt, så en nedlastingsbølge er jo ikke å unngå. Det er vanskelig å sette pris på musikk i seg selv, men 200 spenn for en plate er jo sykt, derfor laster jeg ned først, og kjøper eventuellt etterpå, jeg har ikke 200,- til overs som jeg gambler bort på musikk.

I tillegg, som jeg alerede har nevnt, er det lov, mange vil kanskje se på det som moralsk ukorrekt, men kom igjen a, slik er verden, enten du vil innse det eller ikke, CIA har for eksempel solgt heroin fordi de hadde dårlig råd. Hvis du ikke kan dømmes for det, er det jo praktisk sett lovlig, og ting som er lovlig må man da kunne gjøre...?

Jeg husker en historie fra mitt glade konfirmantår, hvor noen folk kastet en dame foran jesus, og ba han straffe henne for ohrevirksomhet, da sa jesus, dere uten synd, kan slå henne, så stakk de, de eldste først, så de yngste. Den gangen du kan si at du ikke har gjort noe, kan du versågod å begynne å klage, men ikke før, dette tror jeg også er for sent, ser du poenget?

100,- ut fra et plateselskap er jo altfor mye, tenk hvis de hadde halvert prisen da, så en cd hadde kommet på 100 spenn, eller helst mindre, og det er realistisk, hadde jo folk fått øya opp for CD-salg. Det er mange som ikke kjøper CD'er pga. prisen.

Men, muthin, får du dårlig samvittighet hvis du laster ned musikk, eller cracker et program? Det er fortsatt ikke lovlig, ingen har klart å fjerne Sherman Networks enda, ingen (iallefall ikke norge) har klart å få noen ut for å ha lastet ned. Jeg ser poenget med at det en gang var ulovlig, men det er jo det samme som å dømme en for en lov som er utdatert. Fila er jo ulovlig når han andre legger den ut, men den blir fort lovlig når du får den inn på din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.