Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Synspunkter om nedlasting av musikk/programvare


tHeMuTh|n

Anbefalte innlegg

"Småband" som f.eks. John Doe har ikke mange dedikerte fans, og de få som hører mye på det kjøper CD'en. Du finner få filer på Kazaa, mao. det lastes ikke så mye ned fra dem. De artistene som det lastes ned musikk fra i stor skala, er jo suerstjernene, og de selger jo plater så det griner etter de og.

Og, ettersom ingen har klart å bevise at noen taper på det, hvordan kan du da med sikkerhet si at det ha skjedd, basert på argumenter som er brukt tusenvis av ganger før

Det kan jeg si fordi det finnes brente CD'er med mp3er av den platen John Doe ga ut.

Jeg klarer ikke å se forskjellen på å laste ned musikk du ikke har betalt for og å ta imot en brent CD fra venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Siden ingen har oversikt over hvor ofte ulovlig kopiering skjer, så kan ingen snakke så høyt om det. Det er i seg selv et problem...

Hvor stort må et problem være før det er et skikkelig "problem"? (Altså noe som vanskeliggjør noe som foruten det aktuelle problemet ellers hadde gått greit.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Altså noe som vanskeliggjør noe som foruten det aktuelle problemet ellers hadde gått greit.)

Denne var litt tung :)

Ja, ikke alle som er på vårt nivå... ;)

Prøver igjen jeg.

Det kan ikke defineres som et problem før det oppfattes som en hemsko, en byrde som hemmer bevegeligheten.

- Her ser vi på hemskoen som et problem.

Veien ville vært lett fremkommelig, om bare ikke dette treet lå tvers over.

- Treet er problemet i denne sammenhengen.

Jeg skulle gjerne kjøpt denne gitaren, men jeg har ikke penger.

- Denne gangen er det penger som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en ting, er det ikke en regel som sier noe om at det kun er ulovlig å dele musikk, men at det å laste ned ikke er ulovlig? Blir jo litt som at det ikke er lov å selge røyk til folk under 18, men det er lov å røyke for dem.. hehe. Men ja? Mener og ha hørt dette, men har ikke peil på om det gjelder programvare eller musikk eller ja. hehe.

Har en god del MP3'er på dataen, men uten MP3'ene hadde jeg ikke kjøpt noen flere cd'er av den grunn. Hva angår ukjente band, bra band hvor jeg kjenner folk osv. kjøper jeg selvfølgelig cd'en for å støtte dem, det tror jeg de alle fleste ville gjort. Original-cd'er er kult å ha, ingen tvil om det.

Litt ulovlig programvare har jeg jo også. :P

Generelt synes jeg prisen på software er overpriset, men uansett, får ikke dårlig samvittighet av å bruke det. Nei, jeg hadde ikke kjøpt cubase om det ikke hadde ligget crack av det på nettet. Om noen år, ja, men ser ingen grunn til å bruke penger på det nå. Kanskje feigt tenkt, men steinberg taper faktisk ikke noe på at jeg laster det ned hvis jeg ikke ville kjøpt det uansett. Jeg trenger det ikke for å lage musikk, men programmet er allerede cracket og jeg ville jo ikke kjøpt det uansett, idag. Skulle jeg startet noe mer seriøse greier eller laget musikk for å tjene penger hadde saken vært en helt annen. Å bruke piratkopierte programmer for selv å tjene penger på det er for drøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder software mener jeg å ha sett en undersøkelse som konkluderer med at selskapene som lager disse programmene faktisk TJENER på piratkopiering, fordi etterhvert som man bruker programvaren en del før eller siden vil trenge brukerstøtte i form av en instruksjonsmanual, eller kanskje online-støtte,og da må man kjøpe programmet. Jeg aner ikke om dette stemmer,eller hvem som foretok denne undersøkelsen, men for meg høres det ut som at det kan tenkes å være tilfelle med en del store, avanserte programmer, og det er vel gjerne de som koster skjorta. Nuvel.

Jeg har sverget at jeg ALDRI kommer til å kjøpe software, og det har jeg tenkt å fortsette med. Kriminell? Javel. Uetisk?Mulig det. Jeg er likevel av den oppfatning at hvis de virkelig hadde villet at man ikke skulle piratkopiere software eller musikk, så hadde de fått det til.

En plass i jungelen så jeg noen si noe om at nedlasting av musikk tilslutt førte til at det ble færre utgivelser av musikk. SÅ BRA! Da kan vi kanskje slippe unna en del av den møkka som spres i dag.

For min egen del, når det gjelder musikk, så laster jeg ned fint lite, det er egentlig kun når det er noe spesielt jeg er ute etter, og CD'n viser seg vanskelig å få tak i. Jeg foretrekker CD, med cover og bilder og credits og hele pakka. Dessuten føler jeg at når noen legger sjela si i arbeidet, så fortjener de noen kroner for det.

Et sånt forhold har jeg altså ikke til software. Jeg aner ikke hvorfor, jeg skjønner jo at folka som lager dette må ha til smør på maten de også. Jeg tror det er et pubertalt Bill Gates-opprør som aldri gikk helt over. Jeg legger all skyld på Bill Gates og Microsoft, de fremprovoserte dette, så det er de som får ta ansvar og rydde opp. Kanskje de da får det softwaremonopolet de ønsker seg?

Penger er, i dagens samfunn, ALT. Ikke engang prøv å tenk noe annet. Jeg vil bruke mine penger på alkohol og gitarstash. Hadde jeg vært datageek, så hadde jeg brukt alle penga på grandiosa, cola, og nye briller, og kjørt linux, som visstnok er gratis. Hadde jeg vært steinrik, så hadde jeg kjørt rundt i en Porche 911 hele dagen, og gitt faen i Software.

Bottom Line: Vanlige folk, som de fleste av oss sikkert er, vil ha det enkelt. Vi vil ikke lure på hvor mange middager vi må klare oss uten denne måneden fordi yngstesønnen trenger Office-pakka til skolearbeid. Vi laster ned, eller enda bedre, låner en kopi fra jobben. Problem solved, middagen kommer på bordet, sannelig ble det ikke jul i år igjen, og guess what: Bill Gates er fortsatt mye rikere enn noen andre.(Ok, jeg vet at det ikke bare er Microsoft som lager software,men alt er, som sagt, deres skyld.)

Men jeg ser fortsatt problemet i at folk kopierer og distribuere andre menneskers materiale, det er jo ikke helt smørgodt, og er det ikke ulovlig, så burde det sannelig være det. Men tilbudet er bare for godt til å la det være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow... dette er et stort emne. Tror ikke jeg orker å gi meg inn på dette annet enn å si meg enige med som mener at pirat copiering og nedlasting av illegalt digetalt materiale er ulovlig... det hersker det nok ingen tvil om... men det vil det ta side opp og side ned til å redegjøre for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maya, et (tidligere) svindyrt 3d-program, kostet før en passelig bunke titusenlapper per lisens, uansett om du var privat forbruker eller stort firma. Det sier seg selv at markedet for dette blant privatpersoner var så godt som ikkeeksisterende, og produsenten valgte derfor å gi ut en gratis "fullversjon" av Maya til privat bruk (programmet hadde alle funksjonene, men du hadde ikke lov til å tjene penger på det). Her innså produsenten at noen av de som lastet ned programmet som privatpersoner senere ville kjøpe lisensen.

Om vi overfører dette eksempelet til f.eks. sequencere til pc i dag, er ikke situasjonen den samme. Du kan velge å kjøpe Nuendo, Cubase SX eller Cubase LE, eller så kan du gå enda lengre ned i pris og f.eks. kjøpe Cakewalk homestudio. Enkelt sagt; det finnes produkter i prisklasser tilpasset private brukere, og firmaene taper derfor på at folk velger å laste ned de dyre programmene fremfor å kjøpe de som er beregnet på forbrukermarkedet.

Ps: av ulovligheter på denne pcen finnes det nå 2 mp3filer (og jeg har begge to på original cd..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.