Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

riktig?


heggiero

Anbefalte innlegg

prøver å lære meg yesterday via ett gitar leskjons program på video, der dukker blant annet grepet f#m opp , og etter å ha lett etter hvilke strenger som skal trykkes ned ligner ikke det i det hele tatt på måten han spiller det på, ser ut som det spilles ved at det rtykkes på øverste og tre nederste strenger i andre bånd.

Kan det stemme på en f#m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer. De tonene du da spiller er F#, A, C#, F# (fra tykk til tynn streng). En F#m består av F# A C#. Den varianten de fleste er vant med å spille er nok noe slikt:

E|-2-| grunntone
H|-2-| kvint
G|-2-| ters
D|-4-| grunntone
A|-4-| kvint
E|-2-| grunntone

Noe som er akkurat de samme tonene som du beskriver i ditt innlegg, bortsett fra at din versjon ikke dobler kvinten og tripler grunntonen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm... det kan funke som et juksegrep men da må du vel bare spille på de tre nederste strengene. Men anyways vil jeg anbefale deg å lære barregrep med en gang! Hold pekefingeren over alle strengene i 2re bånd og lange og ringefinger i 4de bånd på A og D strengen ( de to nest øverste) Slik: 2 4 4 2 2 2. Det er en F#m (utales fiss-moll) Øvøvøv på dette. Barregrep vil gi deg en helt ny dimensjon på gitaren!

Edit. måtte hente gitaren å sjekke.. D funker med 2 0 0 2 2 2 også, men vil forsatt anbefale deg å lære barregrep :)

Endret av pholi90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente også at d blei feil hvis man spilte 200222, men d høres ganske rett ut... Aiwass eller noen av supergutta har sikkert et godt svar. Men jeg er ganske sikker på at 244222 er rett F#m akkord. (Jeg var aldi god på spanske akkorder, så kanskje 200222 er den spanske versjonen) Nybegynnerkurs o.l. bruker vel somoftest spanske akkorder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.