Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Balanserte/Ubalanserte inputs..


Gjest

Anbefalte innlegg

Dette kortet er oppe til vurdering:

fw_1814.jpg

I seg selv er det en kjekk klædd å drasse på, og i tillegg har det ADAT (IR) sånn at jeg kan koble til f.eks M-Audio Octane med ei skolisse av en optisk kabel, og få åtte nye separate kanaler!

MEN! Det jeg lurte på er med de ubalanserte inngangene på baksiden av 1814... For mitt bruk bil de enten alle sammen gå i et miksebord også videre derifra enten til oppmikking av instrumenter, eller hardwaresynth eller noe. Hva innebærer det for denne bruken av de er ubalanserte? Betyr det at de egentlig er ment for andre ting? F.eks å kjøre rett i synther istedenfor via et miksebord?

Vurderer et tilsvarende kort fra Edirol. Det har to flere innganger, og alle er balanserte. Men det har ikke ADAT eller worldclock (Hva i faen er worldclock for noe?! Det er visstnok ganske kjekt..??)

post-223-1143655917_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balanserte kabler har 3 ledere, hvor 2 av de brukes til audio og 1 til jording. Lydsignalene er like bortsett fra at de er speilvendt i forhold til hverandre, og hvis de blir utsatt for påvirkninger utenfra så blir de utjevnet igjen når signalet kommer frem, siden støysignalene vil kansellere hverandre. Litt vanskelig å forklare, men det funker. Eksempel: xlr-kabler og 3-pols jack-kabler (TRS kabler).

Ubalanserte kabler har 2 ledere, 1 til audio og 1 til jording. Da går lydsignalet bare rett fra den ene til den andre uten noe mer fiksfakseri, det er det som brukes på alt av hifi-utstyr og lignende. Eksempel: gitarkabler (TS jack), og rca-kabler.

TRS = Tip, Ring, Sleeve = 3 poler

TS = Tip, Sleeve = 2 poler

Balansert er best, men det spiller ikke så stor rolle hvis kablene er korte. For å få balansert lydgang så må både kabelen, outputen og inputen være balansert. Hvis én av disse ikke er det, så blir hele signalet ubalansert med en gang. Du kan fint bruke ubalanserte kabler på balanserte in- og outputs, og omvendt, men får å oppnå balansert lydgang så må altså alle komponentene involvert være balanserte.

Endret av orjanbeats
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp! Dagen etter jeg spurte her på forumet begynte jeg å ringe rundtomkring til sjapper og henge rundtomkring i byen overalt hvor det var noe å lære :) Takker for svaret allikevel! Skal ikke påstå jeg er akkurat er blitt noen kjenner på noen dager, men det er noen faktaopplysninger som jeg måtte lære meg for å i det hele tatt kunne bedømme hva jeg trengte og ville ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å reformulere litt for å forklare hvordan støy blir kansellert:

I en balansert kabel går det samme signalet i motfase i to forskjellige ledere (avsender sørger for dette). Støy som plukkes opp av lederene på veien vil være i samme fase i de to lederene.

I mottagerenden tas *differansen* at de to signalene. Siden støy er i fase i de to lederene vil denne da ende opp med å forsvinne. Signalet derimot, er i motfase - og når man trekker fra noe negativt ender man opp med å summere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å reformulere litt for å forklare hvordan støy blir kansellert:

I en balansert kabel går det samme signalet i motfase i to forskjellige ledere (avsender sørger for dette). Støy som plukkes opp av lederene på veien vil være i samme fase i de to lederene.

I mottagerenden tas *differansen* at de to signalene. Siden støy er i fase i de to lederene vil denne da ende opp med å forsvinne. Signalet derimot, er i motfase - og når man trekker fra noe negativt ender man opp med å summere.

Dritbra "reformulering", jeg skrev akkurat det samme, Sherlock.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dritbra "reformulering", jeg skrev akkurat det samme, Sherlock.

Nei, du nevnte ikke hvorfor støy blir kansellert, mens signalet ikke blir berørt. Det var KUN derfor jeg tok det på nytt, ikke for å undergrave noe av det du sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som skjer i mottagerenden som egentlig er interessant - det er der kanselleringen av støy skjer, ikke i selve kabelen ;) Det var da også grunnen til at jeg følte at opplysningen om differanse i mottagerenden måtte med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier dette som privatperson og bruker av forumet, ikke administrator; er det egentlig noe problem om man er litt uenige om hvilke detaljer som er viktigst å forklare? Når jeg leste alle forklaringene klarte selv jeg å skjønne sammenhengen i galskapen, noe som er et godt tegn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig i at det er snakk om detaljer - og jeg er innrømmer lett at jeg kan være veldig "picky" og ofte føler for å presisere og utdype enkelte ting... Folk må ikke tro at det er noe personlig - det er nok mer erkerealisten i meg som tilstreber korrekthet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Söker rockprojekt att vara med i Norge, med fokus på live-gig. Jag är öppen för alla typer av rock/metal och ser fram emot att få spela med likasinnade musiker. Har erfarenhet av både studioarbete och liveframträdanden, och är redo att bidra med både energi och kreativitet.
    • Bildet er tatt i dag. Min Tele Deluxe
    • I fjor bygde jeg en Telecaster Deluxe. Det er den beste gitaren jeg noen gang har hatt, selv om jeg har kjøpt giterer til 6000kr i butikk før Gitaren består hovedsaklig av deler fra Guitarfetish, feks kropp og pickups, mens halsen, som måtte ha CBS hode, kommer fra en Squire Stratocaster Affinity. Kroppen er i Or, og halsen i lønn med rosentre gripebrett. Eletronikken har jeg bygget selv jeg kjøpte deler lokalt i nederland, og det er koblet på samme måte som på en moderene Les Paul. Gitaren har Push pull potmeterer for coilsplit og alle pots er som allitd på mine bygg - CTS. Gitaren har ikke antydning til pickupsus for jeg har skjermet den profesjonellt. Dette er alså ikke en Fender Telecaster så jeg gav den en egen logo på halsen der det står "Helge Tele Deluxe". Halsen hadde jo originalt en stratocaster logo. Jeg syntes gitaren har nydelig klang og jeg har aldri hatt noen bedre gitar. Hvis dere vil se byggeprosessen så klikk på denne linken: https://www.youtube.com/watch?v=HtBjxB9VAYk&t=42s  
    • Har en slik miksepult som jeg vurderer å selge. Ser at andre selger selger pre amp stripene, og kompressorene separat. Noen som har tanker om pris evt? Selges med alt utstyr, kabler, strømforsyning osv. Har tidligere vært eid av NRK.
    • Prøver å finne igjen en gitar jeg solgte i oslo for ca 5 år siden! Noen med tips til hvordan jeg kan få den tilbake?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.