Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Laney TT


Jøgge

Anbefalte innlegg

Når det er snakk om 1x12" comboer som skal være rimelige så blir vel rørtopper på 50+ watt litt skivebom..? Ikke akkurat at Laney toppene er noe anna en grisebillige og grisebarske, men da må man jo tross alt kjøpe cab, og får uansett ikke noen amp som er spesielt "praktisk" om ikke en barsk...

Jøgge: vet ellers desverre ikke om noen klipp av HK'en..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, har tenkt litt på dette med topp, det kunne gå, men da blir isåfall 2x12 eneste aktuelle løsningen. Men de er jo så få og dyre her til lands.( tenker da såklart at det er få av dem som er billige brukte) Men skulle noen komme med bra forslag til 2x12 kabinett så vil jeg veldig sterkt vurdere det au. ;)

Men er dette så veldig praktisk? Og åssen rimelige topper burde jeg se etter i Liverpool. Tenker da i prisklassen 3-5000 norske kroner. Takker for svar... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laney GH50 er finfin... Se etter røverkjøp på Marshall og Orange! De er billige i UK.

Men du er advart: en amp med såpass mange watt kan bli bortkasta om du spiller mye hjemme eller ikke spiller veldig høyt med band, fordi du betaler for knall lyd på et volum som er urealistisk til noe anna en med trommiser som på død og liv skal slå så hardt de absolutt greier absolutt hele tia.

At det kan være grisekult å spille høyt er jo selvsagt :D men bare vær klar over at det ikke nødvendigvis er watt det kommer an på, men like mye hvilket cab du har kobla deg inn på. Om du kjøper en HK nå så kan du kjøre den inn i et cab du sparer opp til og kjøper ved en senere anledning. Når du da spiller med band og du får anledning til å skru 20 watt HELT opp så får du hver eneste krone du la i den ampen ut i form av tone i bøtter og spann! Om du derimot har en hundrewatter som må holdes på mellom 1/4 og 1/2 med mindre dere har hørselvern (Jeg tuller ikke... Du føkker virkelig opp hørselen etter noen runder med store gitarrigger som virkelig trøkker på. Virkelig) og akkurat kommer over det punktet hvor den låter "sånn passe".

Det vil i alle tilfeller være uendelig mye bedre en de fleste transistoramper, men som sagt er muligheten stor for at det er bortkasta.

Jeg skal ikke være nedlatende eller bedreviter eller noe, men jeg trodde også at min gamle Marshall DSL100 låt tøft på lave volumer, til jeg etterhvert fikk hørt på litt andre ting. Senest var det en Matamp First Lady på sju watt som ga meg hakeslepp! Den holder ikke til metalltrommiser i det hele tatt, men om trommisen driter i å "hente fart" og dælje med hele kroppstynga bak så kan det funke. Hadde den vært på 15 watt så hadde det garantert funka! Jeg har hatt TT20 og en Laney VC30, og begge har spilt høyt nok til at det gjorde fysisk vondt etter ei lita stund.

50+ watt inn i fulle cabs er kjempefett fordi man får en lydprojeksjon og et trykk som ikke ligner grisen, men om du lunker av gårde på lave volumet så får du ikke mye lyd per krone du har betalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener og takker for flott svar. ;)

Men for mitt bruk ville det vært en kjempefordel med en amp som jeg kan bruke på "gutterommet" også.

Så må nok se etter ein fin fin combo. :P

Ingen som tilfeldigvis skulle ha noen bra rørcomboer å anbefale, med nok watt til å kunne spille sammen med metal-trommis og kunne bruke'n på mindre konserter. Helst noen comboer man kan få for rundt 3-5000 kroner i England. Takker atter en gang for alle svar. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen du sikkert får prøvd i Norge før du drar til England!

Peaveys Classic 30 er etterhvert blitt en aldrå så liten klassiker, som trass i et litt gammeldags utseende er overraskende allsidig, og har mye vreng boende ombord... Du vil nok ikke akkurat være den første som spiller metall som bruker en sånn en til allround!

Valveking seriern til Peavye får faktisk også skryt! De er GRISEBILLIGE og ordentlige røramper! Nå er det engang slik at trass i alt jeg sa i sted så vil du ikke gjøre noe "galt" dersom du kjøper den en femtiwatter... SÅ fra Valveking bør du sjekke ut den 1x12" comboen på femti watt. Akkurat den har nylig blitt testa i Guitaris Magazine som er mi favorittblekke, og den fikk ståkarakterer og vel så det! Ikke hørt den sjøl, men til en så lav pris ville jeg vært villige til å stole på de, med mindre jeg bodde i Bangladesh og brukt sjøttifjure år på å spare opp de pengene..

Randall RG 50 TC er også en 1x12" rørcombo som er kjempebillig og som har fått veldig gode reviews flere steder! Laney har også flere comboer som du kanskje skulle sjekka ut når du er i UK. Prøv LC30 II og LC50 II!! VC-serien låter megaknall for meg, men om du spiller metall blir det altfor lite vreng og... Det er en bra bluesamp, men en dårlig metall-amp! Du kommer i mål med en vrengboks, men da har du igjen lagt penger i en amp som du egentlig bare bruker for å få fram den ene lille tusenlappen du ga for vrengboksen. Dessuten mistenker jeg at den ikke vil være med på å spille så tight, så det kan hende du provoserer fram fjertelyder med vreng på høyt volum. Men den dagen du ikke trenger så mye vreng så sjekk ut VC30 2x12!!!

Nå vil sikkert mange her på forumet si at Laney er bedre en både Valveking og Randall, men jeg har hørt Randall A/B ved siden av Laney LC50 og jeg må si at jeg vet ærlig talt ikke helt om man kan si at det ene er bedre en det andre, mer en en at det faktisk er en smakssak! For min del liker jeg Laney klart best, men så koster Randall endel mindre også, så dersom jeg bare hadde 7000,- der og da og skulle kjøpe amp, så er Randall'en god nok til at jeg ville ikke brydd meg med å spare noen måneder for LC50 II. Har du tålmodighet er det fint, men du vil ikke andre på de 3000,- du sparte på å kjøpe RG 50 TC.

Marshall DSL40 er også en festlig tass som kan gi deg mange klassiske rocke og metall sounder. Kanskje litt overprisa egentlig...

Finnes sikkert en bråta med andre amper der ute som også kan sjekkes ut! Bare vær klar over at du kommer garantert til å høre den linja med at "dersom du går opp til 10 000,- så får du MYEEEE bedre amp". Dersom du hadde budsjett på 10 000,- til å begynne med ville du hørt at "Dersom du går opp til 15 000,- så får du MYEEEE bedre amp". Det er forsåvidt sant, men du skjønner sikkert tegninga... Det er utrolig vanskelig, men har du dårlig råd så ikke la deg friste :P

Jeg skal for tiden kjøpe laptop, noen tingster til hjemmestudio og kanskje faktisk en HK Edition Tube! Og det var ikke lange tia med surfing på nettet før fantasien gikk amok, og laptopen var blitt mange ganger dyrere. Det lille tokanalers studioet hadde vokst til ti-tolv spor og dyre rørmikker osv... Har tatt meg sammen nå igjen da, men så spørs det om jeg greier å holde budsjettet når dagen kommer og jeg skal kjøpe...

Endret av Terrafanatica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg frykter at Peavey Classic og Laney LC- og VC serien vil bli litt litt for lite gain, og ikke tight nok. Men den Randall'en frista skikkelig, samme med H&K Tube'en og. :P Valveking'en kan jeg faktisk få for 3990 her nede i Arendal og. Får dra ned til byen og teste den en dag. ;) Du veit tilfeldigvis ikke om hvem som forhandler eller importerer Randall i Norge? :D

Btw. driver du profft studio eller noe,ettersom du tydeligvis hadde litt studioutstyr. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del :D Det er så sinnsykt rått å pøke på med fulle stacks, men uten plugger eller noe så er det en smal sak å sende trommehinnene dine dit Lemmy Kilmisters trommehinner bor sammen med Elvis og Buddy Holly...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hø? Ikke proft eller noe, men jeg bare er en sånn en som ikke kan styre pengeforbruken min når jeg først handler! Per i dag har jeg så godt som ingenting, men jeg har lovt meg selv et fullstendig hjemmestudio hvor det ikke ofres noe på selve lydkvaliteten før året er omme. Det har vært noen halvveis-løsninger så langt, men nå syns jeg tiden er moden for å slutte å kjøpe alt-i-ett løsninger og heller gå for komponenter som kan bygges ut gradvis dersom det skulle bli aktuelt.

Du bør forresten ikke avfeie Classic'en og LC'ene før du har prøvd de.. Ikke kjøp de i blinde dersom du tviler på de! Men bare prøv de først. Husker i farta ikke hvem det var, men det er noen her på forumet som spiller metall på Peaveyen og sverger på at de duger. Kjenner selv en Iron Maiden fantast som har brukt en sånn en i noen år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprøtt nok kjører jeg alt sammen (ikke sammen sammen :o ) igjennom et 1x12 cab. Funker knallfett det.

Er forresten en dårlig ide å avfeie amper fordi de ser ut til å ha for lite gain. Ville gjerne ha en Boogie DC3, leste reviews og der sto det at alt ampen kunne var blues gainmessig. Samme med ADA MP-1. Kjøpte begge to i blinde og de gjør Metallica- Justice-Black Album med gain på 6 begge to. Jeg ville tatt en runde på nettet og blitt litt klok på ting før jeg gikk til innkjøp om jeg var deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal for tiden kjøpe laptop, noen tingster til hjemmestudio og kanskje faktisk en HK Edition Tube!

gjør det, gjør det, gjør det, gjør det, gjør det, gjør det, gjør det, gjør det, gjør det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.