Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Overgang Distortion <-->Clean


Siss29

Anbefalte innlegg

OBS!! Eldgammel tråd - men se de siste innleggene

Jeg kjøpte meg for kort tid siden en Roland Microcube forsterker som jeg er veldig fornøyd med. Nå har jeg derimot funnet en liten begrensning på den. Når jeg skal spille en sang med både clean og distortion lyd i(Silverchair : "Tomorrow"), så er det litt knølete og stoppe og spille og skyndte seg og skifte :P

Dermed lurer jeg på om det å kjøpe seg en Distortion effekt hadde vært lurt? Med denne kan man vel skifte med et raskt trykk med foten feks? Fungerer noe slikt med min Microcube?

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen forsterkere har mulighet til å bytte lyd vha en fotbryter (footswitch). Det har tydeligvis ikke Microcube, ut fra det jeg kan finne på nettet (har ikke en selv).

Da er det to måter å skifte lyd på. Det ene er selvfølgelig å ha en fuzz/vrengboks du kan trykke på når du trenger distortion, det andre er å skru ned volumet på gitaren litt slik at lyden blir mer clean.

Evt. kan du bytte inn Microcuben og kjøpe en Cube 30, som kan ha footswitch som skifter kanal og slår effekter av og på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig forskjellen på Overdrive og Distortion? Sitter og kikker på Behringers pedaler og har kikket mest på Overdrive Distortion og Ultra Distortion, men lurer da altså på hva som skiller Tube Overdrive fra disse to første?

Endret av Siss29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du ute i et minefelt.... med risiko for å starte en liten innleggskrig:

Overdrive skal simulere en rørforsterker som er pushet *litt* for hardt, slik at den begynner å vrenge. Derfor får du ikke Metallica-vreng ut av en overdrive-enhet (noen kan selvfølgelig dette også).

Distortion er "forvrenging" på norsk, altså når rør/transistorer kjøres så hardt at lyden forvrenges helt.

På en skala fra clean til death metal blir det omtrent sånn:

Clean -> overdrive -> distortion -> all vreng i denne verden.

Overgangen mellom overdrive og distortion er flytende. De fleste overdrivepedaler kan gi bra "distortion", mens de fleste distortionpedaler gir "overdrive"-lyd hvis du kjører dem svakt, dvs med lite gain.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overdrive <-> distortion er ei lang historie som du kan spare deg selv for enda en stund :) Den veldig krote versjonen er at overdrive er litt vreng, distortion er mye. Metallica er distortion, AC/DC er overdrive.. Til blues/rock kan man si at overdrive er greia, til heavyrock og metal er det distortion.

Det er sagt at distortion er overstyring av transistorer, men det er ikke tilfellet.. Ved forskjellige kretser kan transistorer produsere både overdrive, distortion og fuzz, men både overdrive og dist stammer fra, og streber som regel mot karakteristikken av rørforsterkere som overstyres i forskjellig grad. Men det er allikevel endel som ikke syns alt noødvendigvis må høres ut som rør.

Behringerpedalene virker helt kule de, og det kan hende du vil ha mest morro med distortion i første omgang rett og slett fordi den kan vrenge mye mer en overdrive til de gangene du vil det, mens en overdrive nok gjør overdrive-greia langt bedre, men ikke kan vrenge like mye og begrenser kanskje litt mulighetene til deg som nybegynner hvor det å eksperimentere litt kan være morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overdrive <-> distortion er ei lang historie som du kan spare deg selv for enda en stund :) Den veldig krote versjonen er at overdrive er litt vreng, distortion er mye. Metallica er distortion, AC/DC er overdrive.. Til blues/rock kan man si at overdrive er greia, til heavyrock og metal er det distortion.

Det er sagt at distortion er overstyring av transistorer, men det er ikke tilfellet.. Ved forskjellige kretser kan transistorer produsere både overdrive, distortion og fuzz, men både overdrive og dist stammer fra, og streber som regel mot karakteristikken av rørforsterkere som overstyres i forskjellig grad. Men det er allikevel endel som ikke syns alt noødvendigvis må høres ut som rør.

Behringerpedalene virker helt kule de, og det kan hende du vil ha mest morro med distortion i første omgang rett og slett fordi den kan vrenge mye mer en overdrive til de gangene du vil det, mens en overdrive nok gjør overdrive-greia langt bedre, men ikke kan vrenge like mye og begrenser kanskje litt mulighetene til deg som nybegynner hvor det å eksperimentere litt kan være morsomt.

Etter å ha tenkt en stund og hørt på Behringers side hvordan de forskjellige låter, endte jeg faktisk ikke oppe med noen av distortion-pedalene, men den Tube Overdrive-pedalen (For å høre hvordan de låter, kan man trykke på >>more like under bildet). Når det gjelder musikksmak, så er jeg egentlig ikke så keen på slik skikkelig heavy saker. Bortsett fra at slike som Metallica kan ha ganske så fine litt rolige sanger. Og blir jeg ikke helt fornøyd, så har jeg jo ikke svidd av så forferdelig mye penger. 295 inkl frakt er ikke så gale.

Jeg er dog ikke helt sikker på hvordan en slik pedal fungerer enda. Det er greit med det at den ikke gir fullt så mye vreng som en distortion-pedal. Men hvordan fungerer den i praksis sammmen med Microcuben min?

Hvis jeg setter på "Classic Stack" eller "R-Fier Stack" som vel er forsterkerens innebygde distortion-typer, hva skjer da når jeg slår på Overdrivepedalen (med lyden altså?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker classic eller r-fier settingen på ampen din, og på den måten altså har vreng FØR du skrur på boksen, så vil du når du skrur den på, nok få bittelitt mer vreng og veldig mye mer bakgrunnsstøy. Pedalen lager vrenglyd helt alene og er nok mest meningen du skal bruke med cleanlyd på ampen. Når du da slår på boksen så skal den sørge fro vrengen selv. Du kan sette på classic og så skru på gain til det såviiidt ikke er clean, altså bare litt overdrive fra forsterkeren, og SÅ slå på vrengboksen. Det er helt vanlig praksis på rørforsterke, men kan være vanskelig på små transistorforsterkere fordi vrengen oppfører seg litt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker classic eller r-fier settingen på ampen din, og på den måten altså har vreng FØR du skrur på boksen, så vil du når du skrur den på, nok få bittelitt mer vreng og veldig mye mer bakgrunnsstøy. Pedalen lager vrenglyd helt alene og er nok mest meningen du skal bruke med cleanlyd på ampen. Når du da slår på boksen så skal den sørge fro vrengen selv. Du kan sette på classic og så skru på gain til det såviiidt ikke er clean, altså bare litt overdrive fra forsterkeren, og SÅ slå på vrengboksen. Det er helt vanlig praksis på rørforsterke, men kan være vanskelig på små transistorforsterkere fordi vrengen oppfører seg litt annerledes.

Så Overdrive-pedalen fungerer altså best med Accoustic, JC Clean, Black Panel og Brit Combo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Nøyaktig hvilken vil jo vøre en smakssak for deg å avgjøre når du får pedalen! Skal tro den kan funke på classic stack også dersom du bare holder "gain" ganske lavt. Det kan av og til lønne seg å prøve ut litt rare kombinasjoner bare for å se om ikke det er andre ting som også kan låte kult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.