Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

trommetakter


onanym

Anbefalte innlegg

Hei, driver å spiller litt trommer og det begynner å komme seg litt, men problemet er bare at det er 99%selvlært og jeg aner ikke navnet på noe av det jeg spiller... hva er fjerdedelstakt, tredelstakt, tre fjerdedelstakt osv? så har jeg lest no sted at Danny Carey, den gærningen på slagverk i TOOL spiller noe sånt so 5/7delstakt eller no, noe bra forklaring/ URL til hvordan jeg kan klokes litt på dettE?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, driver å spiller litt trommer og det begynner å komme seg litt, men problemet er bare at det er 99%selvlært og jeg aner ikke navnet på noe av det jeg spiller... hva er fjerdedelstakt, tredelstakt, tre fjerdedelstakt osv? så har jeg lest no sted at Danny Carey, den gærningen på slagverk i TOOL spiller noe sånt so 5/7delstakt eller no, noe bra forklaring/ URL til hvordan jeg kan klokes litt på dettE?

5/7 takt? Det var dagens. Men helt seriøst: bare kjøp en bok. Benestads musikklære f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, driver å spiller litt trommer og det begynner å komme seg litt, men problemet er bare at det er 99%selvlært og jeg aner ikke navnet på noe av det jeg spiller... hva er fjerdedelstakt, tredelstakt, tre fjerdedelstakt osv? så har jeg lest no sted at Danny Carey, den gærningen på slagverk i TOOL spiller noe sånt so 5/7delstakt eller no, noe bra forklaring/ URL til hvordan jeg kan klokes litt på dettE?

kort fortalt så er nevneren telleenheten i musikken, og telleren antall telleenheter.

4/4 - 1 2 3 4 1 2 3 4. Den kjenner du vel?

3/4 - 1 2 3 - 1 2 3 - 1 2 3

også videre.

Dette er som sagt veldig grunnleggende. Jeg har prøvd å forklare det så enkelt som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man går over til 8 dels taker er dette egentlig akkurat det samme som 4 dels takt bare fortere. Men ikke alltid.

Altså 6/8 er nesten det samme som 3/4 bare i dobbelt tempo. Samme går for 4/8 kontra 2/4.

Enkel matte ;)

Men med 8 deler har man også ting i mellom disse som: 5/8 og 7/8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man går over til 8 dels taker er dette egentlig akkurat det samme som 4 dels takt bare fortere. Men ikke alltid.

Altså 6/8 er nesten det samme som 3/4 bare i dobbelt tempo. Samme går for 4/8 kontra 2/4.

Enkel matte ;)

Men med 8 deler har man også ting i mellom disse som: 5/8 og 7/8.

8 delstakt betyr ikke tempoøkning nei. f.eks så vil ikke overgangen mellom 4/4 og 4/8 bety temposkifte. Er bare en annen måte å notere det på. Tror uansett ikke det forekommer. Men hvis 4-delen i 4/4 er 120 bpm, vil den fortsatt være 120 i 4/8. Er bare at man teller med åttendelene (240bpm).

6/8 og 3/4 er to helt forskjellige ting. Den første er nemlig to-delt, betoning på 1 og 4. Blir som en totakt med triolunderdeling. Den andre er 3 delt med betoningen på 1, (som regel, ikke alltid)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 delstakt betyr ikke tempoøkning nei. f.eks så vil ikke overgangen mellom 4/4 og 4/8 bety temposkifte. Er bare en annen måte å notere det på. Tror uansett ikke det forekommer. Men hvis 4-delen i 4/4 er 120 bpm, vil den fortsatt være 120 i 4/8. Er bare at man teller med åttendelene (240bpm).

6/8 og 3/4 er to helt forskjellige ting. Den første er nemlig to-delt, betoning på 1 og 4. Blir som en totakt med triolunderdeling. Den andre er 3 delt med betoningen på 1, (som regel, ikke alltid)

Jeg er fullt klar over det.

Jeg bare ga en sånn veldig enkel og grei "barnehage" forklaring jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5/7 takt? Det var dagens. Men helt seriøst: bare kjøp en bok. Benestads musikklære f.eks.

Polyrytmer var det vel jeg tenkte på, så da var det 4/7 takt jeg mente å referere til..

Jeg føler nesten av prinsipp for å ikke skaldre masse spenn jeg ikke har på bøker når jeg har google og fine forumer som dette tilgjengelig ved fingertuppene, så isteden kan du kanskje anbefale en link eller to? fant ut at wikipedia er ganske flink til å forklare teorien men hadde vært kjekt med f.eks no øvelser på forskjellige greier så jeg kan bryte litt vaner og utvide mitt "perkusjonisiske vokabulær ;)

Edit: Snubla over denne som ved både første og andre titt virker meeeget kjekk, om denslags interesserer aandre enn meg og :P

Endret av onanym
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polyrytmer var det vel jeg tenkte på, så da var det 4/7 takt jeg mente å referere til..

Jeg føler nesten av prinsipp for å ikke skaldre masse spenn jeg ikke har på bøker når jeg har google og fine forumer som dette tilgjengelig ved fingertuppene, så isteden kan du kanskje anbefale en link eller to? fant ut at wikipedia er ganske flink til å forklare teorien men hadde vært kjekt med f.eks no øvelser på forskjellige greier så jeg kan bryte litt vaner og utvide mitt "perkusjonisiske vokabulær ;)

Edit: Snubla over denne som ved både første og andre titt virker meeeget kjekk, om denslags interesserer aandre enn meg og :P

du deler ikke opp en takt i 7-deler. Du kan spille 7 jevne slag over 4 slag, men og det finnes ikke noen form for notasjon som åpner for 4/7 deler. Da må du med andre ord dele en helnote på 7 (hvilket går fint), for så plassere 4 av disse i en takt, og da er du like langt som 4/8 igjen.

Tror nok heller du mener 7/4 eller 7/8.

Sjekk ut posten min om timing. Der finner du noen fine øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, på det tredje skal det skje så det stemmer jo det... 4/7 delstakt. Mange takk for hjelpen, selvom det meste stort sett er litt greskt for meg ;)

Edit: mens vi er inne på emnet, noen bra låter å finne noen breske polyrytmer, evt andre kompliserte sprø trommerytmer/teknikker osv... tromme must-hear/must-learn greier. Vet jo TOOL og meshuggah har litt, noen andre?

Endret av onanym
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sett 4/7 takt. Jeg tror ikke det fins. Det vil ikke fungere. Bortimot alt er x/2, x/4, x/8 eller x/16.

Vanligst (etter min opplevelse) er 4/4, 3/4, 6/8, 2/4, 12/8, 9/8, 2/2 og andre variasjoner av 3 og 4.

Men det er også utbredt med 7/4, 7/8, 5/4, 5/8, 10/8, 11/8, 13/8, 15/8 osb. særlig blant eksperimentelle jazz og prog.rock folk, men enda mer blant mindre kjente musikk arter f.eks. fra Balkan (Bulgarsk bryllups musikk, for eksempel, som har rytmen utledet fra dansen).

Prog-rock eksempel: Genesis, "Robbery, Assault and Battery" fra 1975 platen A Trick Of The Tail.

Starter med 7/4.

Så går vers og refreng i 4/4.

Så kommer mellomspill, som kan noteres som alternerende 7/8 og 6/8, eller som 13/8.

Vers og refreng igjen, 4/4.

Et annet eksempel, jazz: Jan Garbarek, "The Healing Smoke" fra Visible World.

Hele greia går i 5/4. (kul bass spilling av Eberhard Weber, også)

Det jeg synest er gøy med andre takt-arter er at det er plutselig ikke noen selvfølgelig måte å spille det på. Særlig primtalls taktarter som 5/8, 7/8, 11/8 og 13/8 er spennende, fordi man kan ikke direkte dele dem på midten... :) Desverre er nesten alt jeg spiller i 4/4. Ofte mer gøy med gamle salmer som kanskje går i 6/8 eller 9/8.

Endret av elros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremdeles ikke 4/7 takt... :huh:

Meshuggah og Tool bruker forresten ikke så mye polyrytmer som polymetrikk.

Fra wikipedia "The metal band Meshuggah also have some polyrhythms in their music, although their quirkiness is mostly of a polymetric nature. The band Tool also incorporates polyrhythms in their music. "

Hva er forskjellen?

Mange takk for mye bra info kara!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

polyrytmikk er slag på "tvers av underdelingen" f.eks 3 over 2 osv, og ikke nødvendigvis så avansert forresten. (det kan også selvfølgelig være mer komplekst).

Et eksempel på polymetrikk er Steve Vai's "the attitude song". Gitar/bass spiller 7/8, mens trommene spiller vanlig 4/4. På den måten "forskyves" det gitaren spiller helt til de to møtes. (trommene er vel 2/4 i den 4. takta?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.