Web Analytics
Jump to content

Råd Til En Nybegynner

Gitarmannen
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg har kun spilt gitar i et halvt år, og kommer liksom ikke helt i gang. Blir liksom til at jeg spiller det samme om og om igjen. Står på stedet hvil og trenger noen tips og råd for å komme meg videre. Jeg spiller heavy og litt blues, dvs. prøver ivertfall. Jeg har ikke lært meg så mange akkorder og skalaer. Hvilke akkorder og skalaer burde jeg lære meg først? Kan jo de aller vanligste da som C,G,D,F,A,E i dur og moll men spiller jo heavy og litt blues så trenger vel kanskje ikke de så mye. Har lest litt om Power chords, hvilke akkorder er det?

Hadde vært til veldig hjelp om noen satt opp en liste på hvilke akkorder som er power chords, hvilke akkorder som brukes mest til blues og hvilke skalaer som brukes mest til heavy og blues. Gjerne hvor jeg finner disse på internett også, men kan sikkert bare ta et søk på det, bare jeg vet hva jeg skal søke på.

Håper noen kan hjelpe meg med dette, det hadde vært til stor hjelp. Tar gjerne imot andre tips og råd til hva jeg burde øve på, hva som er veldig viktig å lære seg osv.

jeg fåreslår at du bare siter å spiller og lage sanger,m uten å tenke så ,mye på teori, bare hør om, riff og sånt passer sammen.

power chords er slik på en tab,m hvis du kan lese de,m da.

-----------

--------------

------7---------

--5--7----------

--5--5----------

--3--------------

I nybegynnerfasen kan det være greit å lære seg låter. Blur - Song II og Nirvana - Smells Like Teen Spirit er flotte introduksjoner til powerchords. Løkka tell.

Smells Like Teen Spirit var min omvendings sang! :-P mange som begynner der;)

jeg var aldri, eller har vært noe begeistra for teori. men for all del... en ting jeg er optatt av er og ikke heng seg opp i å spille/lage musikk som skal være/høres prikk lik det du hører på eller digger over alt på jord! på nybegynner nivå kan få oppnå den sounden de har allikavel.

om du ikke er helt tonedøv, så er det ikke noe i veien med å prøve seg fram og lage sin egen sound:)

og til slutt..RÅKK EN RÅLL FISKEBÅLL!