Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kontrabass skala


Leonard

Anbefalte innlegg

Nå har jeg vært å testet den kontra'en til 8500.

Den var ikke så ille. Men jeg har en følelse av at den trenger et par seriøse justeringer.

Strengene var grusomt høy. Nå vet ikke jeg om det skal vær sånn.

Og så slammra strengene borti gripebrettet når man spilte fra 5. til 1. bånd.

Det var heller ikke så mye futt i E og A strengene. Lite trykk i dem i forhold til D og G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært å testet den kontra'en til 8500.

Den var ikke så ille. Men jeg har en følelse av at den trenger et par seriøse justeringer.

Strengene var grusomt høy. Nå vet ikke jeg om det skal vær sånn.

Og så slammra strengene borti gripebrettet når man spilte fra 5. til 1. bånd.

Det var heller ikke så mye futt i E og A strengene. Lite trykk i dem i forhold til D og G.

Husk på at det ikke er så lett å justere en kontrabass. Men når strengene er grusomt høye SAMTIDIG som de slamrer i gripebrettet i de første posisjonene, tyder på at gripebrettet har en "haug" der. Dersom du senker strengene mer, så vil det trolig slamre enda mer akkurat der.

Det kan m.a.o. bety at den justeringen du snakker om består av å få en fiolinmaker til å høvle ned /pusse hele gripebrettet for at det skal få den riktige fasongen. I tillegg må stolen tas ned etterpå, slik at du får jevn høyde hele veien.

Jeg vet ikke hvor mye det kan komme til å koste, men det kan fort koste penger. Ta de 8500 og legg i hvert fall til 1500 til, minst.

Jeg tror jeg ville styrt klar.

Det står forøvrig på hjemmesidene til Morgan (www.morganinstrument.com) at bassen har heltre gran i lokket og resten av kroppen i lønn. Jeg tror vi kan konkludere med at det er finer i kroppen med granlokk. Ikke så verst det, synes jeg.

Men som sagt, her trengs det trolig en omfattende nedsliping av gripebrettet. Før jeg hadde kjøpt den hadde jeg i hvert fall tatt kontakt med noen som kan gjøre en slik jobb skikkelig og undersøkt hvor mye det vil koste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg var klar over det problemet med "haugen" :P

Det kan jo godt hende at strengene skal vær høye. Jeg vet jo egentlig ikke, jeg fikk bare en følelse av det da jeg spilte på den.

Syns husk de snakket om at de kunne juster det. Er ikke sikker.

Jeg vet om en kar i byen som fixer instrumenter, skal hør om han vet hva problemet kan være.

Nu skal det også vær sagt at den kontraen har stått ei stund i det vinduet på sjappa.

Klassiske instrumenter er jo veldig følsomme for varme, fukt og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg var klar over det problemet med "haugen" :P

Det kan jo godt hende at strengene skal vær høye. Jeg vet jo egentlig ikke, jeg fikk bare en følelse av det da jeg spilte på den.

Syns husk de snakket om at de kunne juster det. Er ikke sikker.

Jeg vet om en kar i byen som fixer instrumenter, skal hør om han vet hva problemet kan være.

Nu skal det også vær sagt at den kontraen har stått ei stund i det vinduet på sjappa.

Klassiske instrumenter er jo veldig følsomme for varme, fukt og sånt.

Strengene skal ikke være spesielt høye. Det kommer selvsagt litt an på hvilken lyd man ønsker, for det blir litt forskjell på lyden med lav og høy action. Men i utgangspunktet skal et godt instrument tåle å justeres lavt.

Greit at instrumenter kan være litt følsomme for varme og fuktighet (eller i første rekke varme/kulde som er problemet), men forvent ikke at den kulen i gripebrettet kommer til å gå seg til om du varmer den aldri så mye. :) Det er som oftest ibenholt eller tilsvarende harde tresorter i gripebrettet, og de er temmelig stabile.

I en bassgitar er det en stålstang i halsen som man kan bruke til å justere krumminga på halsen, men akustiske basser har ikke den muligheten. Derfor må de bygges riktig første gangen. :) Ellers blir det ganske mye etterarbeid.

Ring til en fiolinmaker, det er det tryggeste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært å testet den kontra'en til 8500.

Den var ikke så ille. Men jeg har en følelse av at den trenger et par seriøse justeringer.

Strengene var grusomt høy. Nå vet ikke jeg om det skal vær sånn.

Og så slammra strengene borti gripebrettet når man spilte fra 5. til 1. bånd.

Det var heller ikke så mye futt i E og A strengene. Lite trykk i dem i forhold til D og G.

Jeg er ikke noen ekspert med det med E- og A-strengene tror jeg er normalt, i hvertfall for en sånn bass. Og høye strenger må du nok regne med. Er det mulig at det er annslaget ditt som gjør at det hamrer litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.