Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kontrabass skala


Leonard

Anbefalte innlegg

Etter hva jeg har skjønt så er det vanligste 3/4 dels størrelse, dessuten tror jeg det er mye lettere å spille på en 3/4 en en hel kontra

Det er riktig. Mange jazz-bassister bruker 3/4 skala. I et symfoniorkester brukes full-skala. Er nok også mange innen jazz som bruker det, men som du sier er det vanskeligere å spille på.

Men det låter kanskje bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kjøper deg en fullskala bør du kjøpe varebil i samme slengen, for å si det slik.

egentlig ja :)

var på nedrigging på kulturhuset i Arendal, det var det en kontrabass som jeg antok var fullskala, skikkelig svært beist av et instrument!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varebil har jeg :D Så det er nok ikke noe problem. Spørsmålet er vel mer: Får jeg den inn i huset. Må vel nesten fjern stuevinduet :P

Men tilbake til saken. Jeg har kommet over en 3/4 bass hos en forettning i byen. De skulle ha 8.500,- for den. Jeg syns det hørtes ut som det var litt lite. Begynner å lure på om det er noe feil med den eller noe sånt, eller bare billig merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varebil har jeg :D Så det er nok ikke noe problem. Spørsmålet er vel mer: Får jeg den inn i huset. Må vel nesten fjern stuevinduet :P

Men tilbake til saken. Jeg har kommet over en 3/4 bass hos en forettning i byen. De skulle ha 8.500,- for den. Jeg syns det hørtes ut som det var litt lite. Begynner å lure på om det er noe feil med den eller noe sånt, eller bare billig merke.

8500... det var ikke så mye, nei. Det finnes i all hovedsak tre "typer" kontrabasser. På de billigste er hele instrumentet laget i kryssfiner. Det vil si at treverket lever relativt lite, og instrumentet utvikler seg ikke noe særlig utover det det er idag. What you see is what you get, for å si det sånn.

De "nest-billigste" er i hovedsak laget av kryssfiner, men har gjerne heltre-lokk (ofte i furu). Disse instrumentene låter mye bedre, for et heltrelokk vil leve mer og være mer responsivt. De fleste halvrimelige instrumenter er bygget på denne måten. De vil kunne låte bedre etterhvert som de blir spilt inn og er absolutt brukbare instrumenter. Men jeg vil tro de ligger over 8500 i pris.

De "ordentlige" instrumentene er bygget i heltre hele veien, og vil utvikle seg og bli bedre over tid. Men disse er som oftest ganske dyre, og utenfor start-budsjettet til de fleste.

Utifra den prisen du sier, vil jeg tro at det er en finer-bass det er snakk om. Låter den bra er ikke det noe problem i seg selv. Skal du ha en bass med heltre-lokk må du nok satse på bruktmarkedet for å finne noe i den prisklassen.

Selv har jeg arvet en gammel finerbass som jeg setter istand. Regner ikke med at det låter all verdens bra, men det er nå i hvert fall et instrument å øve på. Og det kan absolutt låte greit nok med mic. Har sett folk som har stappa kroppen full av skumgummi og micet instrumentet, og da spiller det jo strengt tatt ingen rolle hvilke materialer som er brukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal høre med de som selger den, om hvordan det er med treverket i den.

Tingen er det at det ser ut som det er skader, små bulker, på lokket. Det ser ut som at det er presset noe mot lokket. Ikke sprekk i treet, men presset sammen. Lurer på om ikke det er en brukt bass.

Er det andre ting jeg burde se etter, på f. eks. Hode, hals, kropp, framside, bakside, strenger.

Så har jeg hørt at det skal vær en "stemmepinne" mellom framlokket og baklokket. Av stivning mellom lokkene. Og at den kan trengs å juster den for å få bedre lyd på bassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja...det var jo litt mye da.. :P

Jeg var jo ute etter noe jeg kunne kjøp ;)

Men men, nok om det.

Det er Morgen som har laget den.

Topp i helgran, sarg\bunn i lønn, og grepebrett i ibenholt.

Er det noen som vet om dette vil låte bra. Eller noen som har erfaring med denne bassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja...det var jo litt mye da.. :P

Jeg var jo ute etter noe jeg kunne kjøp ;)

Men men, nok om det.

Det er Morgen som har laget den.

Topp i helgran, sarg\bunn i lønn, og grepebrett i ibenholt.

Er det noen som vet om dette vil låte bra. Eller noen som har erfaring med denne bassen?

du mener vel Morgan? men siden dem kan lage kassegitarer bra, så regner jeg med at kontrabassen er helt grei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgan lager helt kurante instrumenter. Det er nok ikke "luksusklasse", men et godt begynner-instrument.

Men heltre i lokket høres bra ut. Er ikke noen kontrabass-ekspert, men tror ikke du får noe bedre instrument nytt til den prisen, i hvert fall. Alternativet er å vente på at noe brukt kan dukke opp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det som er konklusjonen er at det er et godt alternativ når det kommer kontrabass.

Jeg skal dra innom der så fort jeg får mulighet. Spill på den, og kanskje prøv å få tak i noen som kan bli med å se på den, eller dra til noen og hør hvordan kontrabass skal høres ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det som er konklusjonen er at det er et godt alternativ når det kommer kontrabass.

Jeg skal dra innom der så fort jeg får mulighet. Spill på den, og kanskje prøv å få tak i noen som kan bli med å se på den, eller dra til noen og hør hvordan kontrabass skal høres ut.

Høres absolutt fornuftig ut. Spesielt de to siste elementene, om å få med seg noen med peiling og å høre hvordan det skal høres ut. :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Morgan-kontraen er en helt standard kinabass i kryssfiner. I forhold til en bedre bass kjennes den ut som en IKEA-hylle, men du er nybegynner så du trenger ikke mer enn det. Du burde nok skifte ut de strengene som står på. Kanksje stolen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.