Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

The ultimate funky sound - hjelp


HatMount

Anbefalte innlegg

Er det noen her som kan gi meg et godt råd for å få til den sprøe tynne funk-lyden? hvis noen skjønner hva jeg mener? eks: "Hair" (Larry Graham), "Baby love" (Mother's finest)

Spiller en god del funk i et par band og har ikke klart å skru meg fram til den rette funk-lyden med gearet mitt. Spiller på en Strat + MusicMan-HDtopp + marshall1936. og div pedaler. Finnes det pedaler som får fram denne lyden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strat på neck-pickup eller bridge - avhengig av hvor skarp lyd du skal ha. Wah-wah er et must. Prøv å skru ned litt på "tone" på gitaren, slik at den ikke blir sylskarp - det gjør bare vondt i ørene til publikum.... Rull litt ned på middle på forsterkeren. En kompressor kan også være greit for å jevne ut styrkeforskjell på slagene.

Hardt plekter, kontant anslag. Ikke spill for mye B)

Denne er god, med mye lydeksempler: http://guitar.about.com/library/weekly/aa091701a.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skru av klangen.

Vet også om mange funkgitarister som skrur bassnivået veldig langt ned, for å få en lyd som kutter gjennom bandet uten å skjære helt i ørene. Prøv deg fram med band - en funk-lyd som funker bra når du spiller alene låter sjelden like bra i band sammenheng - mye bedre å kutte ned på det dype registeret (både tonekontroll og spillemessig) og overlate det til bassisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gluke? WTF! Velkommen!

Minn meg på at jeg må se å ta en tur innom med Plexi'n min, om du har lyst...

Halla, jeg kjeda meg litt på jobben igår. Vet ikke om jeg orker å se på Plexi'n, begynner bare å grine. Jeg har fortsatt ikke kommet meg helt etter bildene....................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spill kontant og hardt, med hardt plekter. Det er vel det aller viktigste. Gjør du ikke det så gjelper det ikke samme hvor mye fancy-schmancy greier du bruker.

Men. Jeg bruker bass på ca 4, middle rundt 5, og treble på 7. Gain på 1-2.

På gitaren bruker jeg begge pickups (Gibson SG), med tone og volum på fullt på begge.

Alt dette var bare sånn ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.