Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kontrabass


bazz

Anbefalte innlegg

Jeg er skikkelig keen på en kontra :D

Men jeg er ikke sikker på om jeg vil ha en elektrisk eller en akustisk, og jeg har ikke all verdens med penger <_<

Hva er best for en som er helt n00b på kontra?

Jeg har sett en gang i tiden en elektrisk Dean kontra, er den noe god for en som er helt nybegynner på kontra? og viktigst hvor mye koster den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skikkelig keen på en kontra :D

Men jeg er ikke sikker på om jeg vil ha en elektrisk eller en akustisk, og jeg har ikke all verdens med penger <_<

Hva er best for en som er helt n00b på kontra?

Jeg har sett en gang i tiden en elektrisk Dean kontra, er den noe god for en som er helt nybegynner på kontra? og viktigst hvor mye koster den?

Saken er vel egentlig om du ønsker å spille akustisk kontrabass eller elektrisk kontrabass. Det låter helt forskjellig, og det er bare du som kan si hva du vil. Så trinn 1 er å finne ut hvilken lyd du er på jakt etter.

En el-kontrabass vil låte omtrent som en mellomting mellom fretless og akustisk kontrabass.

Den Dean-bassen (Pace) er en ganske søt EUB (Electric Upright Bass), men den er langt fra en elektrisk kontrabass. Skalalengden er mye kortere, og buingen på gripebrettet er ganske liten, så det er vanskelig å bruke bue. Den er vel egentlig heller en el-bass på stativ. Men det er en kul bass.

Du må nok rett og slett forsøke å bestemme deg for hva du er på jakt etter.

Kontrabass kan være ganske kostbart. Hvis du går får det billigste får du en kryssfinerbass som har begrenset med muligheter på lydsiden. Legger du til noe mer kan du få en brukbar kontrabass med grantopp til ca. 14-15000. Skal du ha heltre hele veien snakker vi mye penger.

Du kan jo følge med på bruktannonsene, kanskje du er heldig og dumper borti en gammel enke som skal rydde på loftet? Jeg har fulgt med i alle de år, og har ikke hatt sånn flaks... men jeg vet om folk som har hatt det. Da kan man få mye bass for lite penger.

En el-kontrabass er ikke mye billigere. Du må nok regne en pris på 10.000 og oppover (brukt, selvsagt). Nytt er det svindyrt. Sjekk Bassanova.no, det er de som forhandler BSX-basser i Norge.

Dean Pace ligger på ca. 7000,- her i kongeriket Norge. Ta med deg en hvis du er i utlandet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektrisk kontrabass og ordentlig kontrabass er to forskjellige instrument. De har noen felles trekk, ja, omtrent like mye som en bass-gitar har med en gitar.

Den elektriske vil oftest (som mr.Walker sa) låte mer ... elektrisk. Litt som en fretless el-bass men med en rundere og dypere tone. Mye mer sustain enn en akustisk kontrabass, og en reinere lyd - den er mindre farget av slike resonanser som en akustisk bass har. (Min el-kontra referanse er NS Design bassen - jeg har hørt Tony Levin spille masse på den. Lån øret til King Crimson - Thrak for masse god-lyd eksempler.)

Men det fins masse forskjellige el-kontrabass ting på markedet. Noen er ment å låte som en akustisk kontrabass, mens andre har sin egen unike lyd. Om du har noen Jan Garbarek CDer, så sjekk om Eberhard Weber spiller bass, og lytt til det. Hans lyd er mer som en el-fretless-bass-gitar, men han spiller på en gammel spesial laget / modifisert elektrisk kontrabass med fem strenger.

Men jeg har aldri hørt noen el-kontrabass låte så fint som en god akustisk kontrabass, spilt bra. Min akustisk kontrabass referanse lyd er Nils-Henning Ørsted Pedersen på sin egen gamle kontrabass - lytt til f.eks. Oscar Peterson - Live in Paris.

Jeg hadde en ordentlig kontrabass for en del år siden. Den var kjempe gøy å spille på - det å lene seg til instrumentet og kjenne vibrasjonen når man spiller er fabelaktig. Men, den er kjempe styr å ta med seg, og det er kjempe styr å forsterke lyden, om man ikke har en god pickup ting montert. Så jeg solgte den til en kamerat (som var mer seriøs i kontrabass studier) etter et par år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok et godt alternativ for noen som vil lære seg å spille kontrabass. :) Det var et bra funn!

Personlig er jeg nok mer i "fretless - el-bass" leiren. Jeg er veldig glad i fretless-lyden min, og når jeg skal definere "meg" vil det være nærmere Weber enn NHØP. Men akustisk er utrolig flott å høre på når det er spilt riktig!

Selv kunne jeg utrolig godt tenkt meg en conklin MEU. Det er en semi-akustisk elektrisk ståbass med mensur som en el-bass (altså 34"). Det hadde sannsynligvis vært "MEG". :) De er ganske dyre, dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en BSX og jeg spiller på akkustisk på skolen. De er ikke så forskjellige å spille på da mesuren er relativt lik (litt forskjellig fordi den på skolen er unormal lang). Min EUB er i hvertfall ikke så forskjellig fra en kontrabass som elros skal ha det til. Piezomikken og serlig anslaget skiller den lydmessig fra en fretless.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en BSX og jeg spiller på akkustisk på skolen. De er ikke så forskjellige å spille på da mesuren er relativt lik (litt forskjellig fordi den på skolen er unormal lang). Min EUB er i hvertfall ikke så forskjellig fra en kontrabass som elros skal ha det til. Piezomikken og serlig anslaget skiller den lydmessig fra en fretless.

Det er jo tross alt store forskjeller i design mellom bassene (alle sammen), så det er klart det blir forskjeller. Men at de ligger på en skala fra akustisk til fretless med EUBen et sted mellom, det er i hvert fall ingen tvil om. :) Særlig hvis man velger en bass som Dean Pacen, som egentlig er en fretless på stativ, uten vinger og med piezo-mic. Det er ingenting i det designet som skulle tilsi at den låter noe mer kontrabass enn en hvilken som helst annen elbass med piezo-micer. Din BSX er jo tross alt designet som en kontrabass, der man har minimert resonanskassen. Det blir en vesensforskjell. :)

Tipper at den akustiske på skolen din er en full-skala akustisk på 42,5 tommer, mens den du har hjemme er noe kortere. Det er ganske normalt. Forøvrig er skalalengden den desidert største forskjellen mellom å spille el-bass (gitar) og kontrabass, uansett om det er elektrisk eller akustisk. Jeg har spilt på flere (både akustiske og elektriske, bl.a. Warwick Triumph), og trives ikke med den lengden. Dessuten må du ofte bruke mer kraft både i anslag og med venstrehånda. Derfor blir det veldig forskjellig.

Kontrabass og el-bass er to veldig forskjellige instrumenter, og å bli god på begge to krever mye øving. Hvis man har tid og energi til det, så er det jo flott. Jeg har ikke det. Jeg har fått en gammel kontrabass av en i familien, men jeg har ikke fått satt den i stand enda. Men det blir nok mest for moro skyld... satser ikke på å beherske kontrabassen på samme måte som el-bassen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dette her med avstander da :mellow: Det er jo fryktelig langt å dra til Trondheim for å prøve ( bor i Oslo)

Hvor mye vil frakt til Oslo koste tror dere?

Jeg vet ikke hvor mye frakten vil koste, men det vil nok være ganske kostbart. Kanskje det ville vært like greit å ta seg en tur til Trondheim med toget og hente den selv? :)

Uansett, prisen er såpass bra i utgangspunktet at om du betaler noen hundrelapper i frakt, så vil den fortsatt være en rimelig bass. Så må man bare satse på at den blir pakket skikkelig...

Som sagt, en snartur med toget ville nok vært det beste, da vet du hvordan bassen blir behandlet underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrabass er et fantastisk instrument og anbefales på det varmeste! Jeg begynte å spille i august i år, og har ikke angret et sekund. Det krever imidlertid veldig mye målrettet øving, og man må hele tiden øve for å holde intonasjonen bra. Jeg har en gammel finerbass som kosta meg 10 000. Den er ganske tungspilt, men allikevel mer enn bra nok for meg foreløpig. Klangen er helt kurant, og som nybegynner vil man uansett ikke få max ut av instrumentet. Sjekk ut www.kontrabass.biz - broren til karen som driver sjappa går her. Bra folk!!

Til sist: Skaff deg lærer! Det er helt nødvendig, rett og slett. Jeg spiller også klassisk med bue - og det er vanvittig kult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv kunne jeg utrolig godt tenkt meg en conklin MEU. Det er en semi-akustisk elektrisk ståbass med mensur som en el-bass (altså 34"). Det hadde sannsynligvis vært "MEG". :) De er ganske dyre, dessverre...

Denne er til deg!

Har veldig trang til å legge inn bud på den selv, men jeg våger ikke. Tror nok ikke jeg har råd. Har jo en Benavente på gang! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er til deg!

Har veldig trang til å legge inn bud på den selv, men jeg våger ikke. Tror nok ikke jeg har råd. Har jo en Benavente på gang! ;)

Takk for tipset, jeg hadde den alt på "watch list" på eBay. ;) Har ikke råd for øyeblikket, dessverre... dessuten kunne jeg tenkt meg 5 (eller 6) strenger på den om jeg skulle kjøpt en. Dessuten er det vel egentlig viktigere for meg å få spilt på de jeg har enn å ønske meg enda flere...

Den Benavente-bassen ser temmelig hot ut. Men den blir vel ganske kostbar, antar jeg? Jeg har for tiden ganske mange basser, og kunne nok hatt råd til litt av hvert om jeg hadde byttet ut noen. Men på en måte er jeg mer tiltrukket av tanken på å ha flere forskjellige (med f.eks. ulike stemminger) enn å ha en som dekker alt. Er vel litt luksus... innrømmer det. :)

Akkurat nå driver jeg og snuser på en annen Cort Curbow som har samme problem som den andre jeg kjøpte. Kule basser til nesten ingen penger... det er et konsept jeg liker! :D

Men som sagt... jeg burde spiller mer, da blir GASen mindre, også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kontrabassen elros fant fram så jævlig herpa ut :blink: , se vedlagt bilde.

Skruene skal visstnok være en reperasjon av at bjelken på baksiden av fronten falt av etter et fall.

det ene f-hullet har han visstnok modifisert til et håndtåk??

kntra.bmp

Endret av bazz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kontrabassen elros fant fram så ******* herpa ut :blink: , se vedlagt bilde.

Skruene skal visstnok være en reperasjon av at bjelken på baksiden av fronten falt av etter et fall.

det ene f-hullet har han visstnok modifisert til et håndtåk??

Hm. :o

kntra.jpg

Tvilsomme greier, ja.

Tror at en kontrabass som er feil reparert er mindre verdt enn en som ikke er reparert.

Den som jeg hadde, kjøpte jeg av ungdoms skolen her hjemme. Der hadde den stått i mange år med brukket hals. Betalte bare noen hundrelapper for den, fikk den reparert av en kyndig instrument reperatør (Krogedal på Ganddal) for noen flere hundrelapper, og kjøpte nye strenger til den (dyrere enn bassen og reperasjonen tilsammen) - det ble en temmelig brukbar bass av det. B)

Men denne.... :unsure: Jeg har mine tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.