Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Engl


CowJuice

Anbefalte innlegg

Spennende å lese denne diskusjonen! Jeg har også spilt metal en stund. Jeg kjørte lenge med Marshall 4x12 JCM 900 kabinett. Samma hva jeg satte på toppen fikk jeg en høyfrekvent "vepse-lyd". I "mørkere" stiler som f.eks. black er det mange som foretrekker at det låter litt veps, men etter min mening låter det ikke kult til f. eks. 80-tallsrock, power metal, heavy metal osv. En av de utallige tingene jeg prøvde, var å kjøpe meg en digital EQ, jeg kjøpte meg en 15-bånds EQ og knotta i vei for å prøve å fjerne vepsinga. Prøvde til slutt å skifte kabinett; heller ikke dette funka. Jeg fikk ikke vekk "vepsinga" før jeg gikk over til et åpent kabinett! Dvs. combo m/2x12. Rart men sant. Har testa flere comboer og fått samme resultat, en mer åpen lyd uten vepsing i topp-frekvensene. Nå skal det nevnes at man KAN miste noe av bånntrøkket med åpen 2x12, men ofte kan det faktisk være en god ide å ofre litt av bassfrekvensene sine til bassisten, for å få et mer ryddig lybilde.

Faktisk er det bare et unntak jeg har når det gjelder 4x12 lukka kab; jeg har testa én topp/kabinett hvor "vepsinga" i toppen glir inn og låter steintøft. Det er ENGL SAVAGE 120 m tilhørende ENGL kabinett. :mrgreen: Synd det er så j.... dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Så vidt jeg har skjønt er ikke Vintage 30 elementene ment for blues og 60-talls rock.

Det er snakk om elemtenter på 60W. I følge Celestions "tone selector" er det Vintage 30, G12T75 og G12H og Classic Lead som er best egnet til Metal.

Men for all del, det kan godt hende at G12T75 låter bedre enn V30. Har ikke sammenlikna dem.

Jeg for min del bruker G12M70, og er knallfornøyd med dem. Disse har ikke vært på Celestions sider på mange år, men jeg vet at de ble produsert inntil nylig på grunn av at mange fremdeles kjøpte dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det tøffeste jeg har hørt, er to Vintage 30, og to GT12-75 i et 4x12 kabinett. V30 nede til venstre og oppe til høyre. (dvs. montert i "X")

Jeg hadde det i mitt gamle Rivera-kabinett, og det sparka så røv som ikke noe annet. V30 funker forresten flott til metall, låter litt "spiky" alene, men i en bandmix passer de perfekt. Mesa Recto-kabinettene blir levert med V30, og de er jo for å si det pent, brukt en del i metal....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.