Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lydforskjell på konsertopptak hos ulike TV-selskap


Hugo

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt litt forundret over forskjellen i lydkvalitet når det gjelder den samme konserten ved sveitsisk TV og japansk TV. Bilde også forsåvidt...

Jeg har to ekspempler her. Den første er fra japansk TV og deretter sveitsisk.

http://www.home.no/hugoemk/A%20Day%20in%20...0the%20Life.mp3

http://www.home.no/hugoemk/07%20-%20A%20Da...0the%20Life.mp3

I den japanske versjonen så hører man at de spiller i konsertsal (stedet har steinvegger som skal gi et spesielt preg); effekten er romklang.

I den sveitsiske versjonen så er lyden supertørr. Absolutt ingen romklang.

Jeg leste nå nettopp at Jeff Beck så og si ikke bruker noen effekter som romklang og delay gjennom ampen. Dette er noe de (lydfolka) legger på etter oppmikking og styrer gjennom konserten. Jeg regner jo med at lyden vi hører begge steder er tatt opp rett fra miksebordet. Men hvordan kan lyden da bli så forskjellig? Kan det være at de har tatt lyden fra to forskjellige steder i "effektlinja" (rart ord)? Vil vel tro at de som var der under konserten opplevde en lyd som var tilnærmet den samme som den japanske versjonen.

Har lydfolket noe svar på gåten? :)

Når det gjelder forskjellen i bilde så gir ikke den sveitsiske versjonen meg det samme "filmpreget" som den japanske. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare filmpreg, men det ser kanskje ut som om det er litt mer hjemmelaget/håndholdt uten at man opplever det som uproft. Ikke at det betyr så mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Bildekvaliteten er vanskelig å se på en mp3fil... Grunnen er kanskje at japsene har filmet med høyere oppløsing, eller i alle fall med et annet kamera enn sveitserene.

Eller så er kanskje standardsendekvaliteten i Asia annerledes enn i Europa, og det fører selvsagt til annerledes bildekvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Om det er noe størrelse på produksjonen, er det vanlig at tv-selskapene tapper linjene før de går i miksen, og gjør en egen miks/opptak med egen lydbuss. PA-nivåer fungerer sjeldent bra for tv, det blir som regel alt for mye av noe og alt for lite av andre ting, fordi akustikken i rommet/plassen man spiller hjelper enkelte instrumenter mer enn andre.

Noen band får en lydbuss til å ta opp et flerspors-opptak, som de så kan distribuere til de som tar bilder slik at de selv kan mikse best mulig for tv-bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Heysann,

Her var det en tråd det er lenge siden jeg har vært innom... (har ikke glemt den altså :rolleyes: ...).

Om det er noe størrelse på produksjonen, er det vanlig at tv-selskapene tapper linjene før de går i miksen, og gjør en egen miks/opptak med egen lydbuss. PA-nivåer fungerer sjeldent bra for tv, det blir som regel alt for mye av noe og alt for lite av andre ting, fordi akustikken i rommet/plassen man spiller hjelper enkelte instrumenter mer enn andre.

Noen band får en lydbuss til å ta opp et flerspors-opptak, som de så kan distribuere til de som tar bilder slik at de selv kan mikse best mulig for tv-bruk.

Dette er nok løsningen på "gåten". Det stemmer også overens med at Nadia (en Jeff Beck-låt) ikke har delay på min versjon - så ligger nok en japansk versjon ute i verden med masse flott delay på Nadia, The Pump, Angel og Where Were You. Det stemmer veldig bra med tanke på at Jeff Beck ikke styrer delayen selv. Det gjør "gutta ved bordet" for ham.

Wow, gåten avslørt... takk, takk.

Det med HD-tv er kanskje også en avgjørende faktor. Takk for innspillene... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.