Web Analytics
Jump to content

Spørsmål om aktiv eller passiv PA subwofer


Zep Ledlin

Recommended Posts

Hei

Jeg har nylig kjøpt et PA anlegg og har null peiling. Det er en seks kanals mixer og to høytalere.

I mikser/forsterker er det en sub utgang. I hver høytaler er det en inn og en ut utgang som kanskje har noe med sammenkobling av flere høytalere.

Jeg ønsker en Sub til dette og slik jeg ser det er det to alternativer. En passiv sub med to kabler - og en aktiv Sub med en kabel.

Men jeg vet ikke hvilken som er best for meg.

Noen erfaring med dette?

Link to comment
Share on other sites

Du sier mikser/forsterker her. Betyr det at det er innebygd forsterker i mikseren din, eller bare tror du det? Hvis det er forsterker i mikseren din, har du passive høyttalere. Mulig at høyttallerne kan linkes, men da må du huske at samme forsterker-kraft skal drive større høyttaler-flate. Det skjer også noe med impedansen når du kobler flere høyttalere sammen i serie. Om sub-utgangen er forsterket, eller kun en signal-utgang er vanskelig å vite uten mer info.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Audun said:

Du sier mikser/forsterker her. Betyr det at det er innebygd forsterker i mikseren din, eller bare tror du det? Hvis det er forsterker i mikseren din, har du passive høyttalere. Mulig at høyttallerne kan linkes, men da må du huske at samme forsterker-kraft skal drive større høyttaler-flate. Det skjer også noe med impedansen når du kobler flere høyttalere sammen i serie. Om sub-utgangen er forsterket, eller kun en signal-utgang er vanskelig å vite uten mer info.

Takk for svar Audun!

Det er en PA forsterker på 250 watt med seks kanals mikser integrert. Høytalerne som følger med er nok passive, men det finnes en sub utgang, og jeg ønsker en sub til dette anlegget.

I manualen står det kun: When a jack cable is connected, all frequencies below 120KHz are sent to this Jack at line level.

Det finnes to subber som er aktuelle med tanke på watt, men det er dette med to kabler til den passive og sikkert en kabel til den aktive som forvirrer meg.

Det betyr at om jeg skal kunne bruke den passive (billigst) så ser jeg ingen annen mulighet enn å koble den gjennom ut ingangene på høytalerne.

Du har nok et poeng i at den passive subben vil ta kraft og slik sett er nok en aktiv sub best, men da har jeg plutselig to volumknapper å forholde meg til. Det forvirrer meg og noe.

Jeg har aldri hatt PA, og heller aldri sub, så jeg er helt grønn her.

Link to comment
Share on other sites

Det beste tipset jeg kan gi, er at du finner en person med peiling på PA som fysisk kan være med deg, og vise og forklare det du trenger å vite. Både i forhold til det systemet du har, og hvilke muligheter du har til å ev. utvide / oppgradere.

Link to comment
Share on other sites

Du skriver- When a jack cable is connected, all frequencies below 120KHz are sent to this Jack at line level.

Det betyr at dette er et signal som skal sendes til en forsterker, og ikke direkte til en aktiv sub.
Det enkleste og greieste er å handle en aktiv sub. Det er mindre ledninger og styr.

Jeg har en passiv nesten  ubrukt sub liggende, husker ikke navn og nummer her og nå, men det er en helt grei PA- sub av kjent merke. Har vel blitt brukt i maks 8 timer til sammen. Den er din for 500 kroner pluss porto. Jeg trenger den ikke lenger. PM hvis det er aktuelt.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo forsterker i den aktive subben. Dermed er det en forsterker som gir lyd til de passive PA høytalerne og en forsterker til i den aktive subben.

Jeg fikk svar fra nettbutikken. De anbefaler den aktive subben, men jeg er litt missfornøyd med svaret da de ikke nevnte noe om en passiv sub som også ser ut til å passe og er mye billigere.

Jeg hadde ikke tenkt å drive reklame for et produkt jeg ikke er kjent med. Jeg har kun testet om det virker, og siden jeg bor i en leilighet hvor det er ganske lytt aner jeg ikke hvordan det er på full guffe.

Uansett så legger jeg inn link til anlegget her.

Dette er den aktive subben. Og dette er den passive. Det ser ut som begge passer, men at jeg ble noe forvirret av to innganger på den passive, men ser nå at det står IN/THRUE på begge.

Link to comment
Share on other sites

Utgangen på forsiden til denne rimelige PA-en sender ut et linjesignal, noe som er så svakt at du vil ha problemer med å høre lyd hvis du kobler til et sett med hodetelefoner. Derfor trenger du en aktiv sub. Det forsterkeren gjør, er å filtrere ut alle frekvenser under 120 Hz når du kobler en jackplugg til forsterkeren. Hvis du vil bruke en passiv sub, må du koble opp en ekstra forsterker mellom høyttaleren og suben. Signalet som da blir sendt til de andre høyttalerene, vil ikke inneholde frekvenser som er lavere enn 120 Hz. Det medfører at de får en litt lettere jobb, og anlegget kan spille litt høyere for det oppstår forvregning. 
Det at det "innganger" og "utganger" fra høyttalerne er noe du egentlig ikke bør tenke så mye på (bruke). Det er faktisk sånn at hvis man bruke både "innganger" og "utganger" på høyttalere, bør man vite hva man driver med. Gjør man ikke det, risikerer man å brenne opp forsterkeren.

Det du trenger, hvis du vil ha mere "Omphh", og vil ha det enkelt, er en aktiv sub. Du trenger bare en, fordi bass ikke er særlig retningsbestemt, og du kan sette den midt på lyttebildet uten problemer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, du trenger nok en aktiv sub til denne.

Inn/ut koblinger går om hverandre tipper jeg.

Men, skal du viderekoble på ett par høytt til, må du tenke på at du får motstand nok. Det står 4 ohm bak på på forsterkeren. Det betyr at om du skal koble på to par høytt, må alle fire høytt, være på minnst 8 ohm hver.

To paralell kobla høytt på 8 ohm hver, blir til sammen 4 ohm motstand.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hmm, det ble utrolig vanskelig å få formulert et brukbart svar innen rimelig tid her. Mye som skjer om dagene, og jeg har blitt veldig betenkt med tanke på både sub og anlegg.

Dere har nok rett. Den aktive subben!

Det var en billig PA og jeg var i utgangspunktet ute etter høytalerne da jeg har en 300W rackforsterker, og var egentlig positivt overrasket da jeg fikk det. Til prisen så er det bra kvalitet, men hadde nok betalt noe mer for bedre knotter, balanse på kanalene, stereo ut i front, og vifta i forsterkeren kunne vært litt mer stille. Men som nevnt har jeg ikke fått testet det ordentlig.

Tror det holder til mitt bruk, men nå har jeg mer kunnskap og har sett mye annet utstyr, så jeg tror jeg venter med subben. Mulig jeg bytter ut forsterkeren og bygger noe annet.

Takk til alle som har svart. Det har vært lærerikt:)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2/1/2023 at 5:43 PM, jonta said:

Kan jo legge til at en sub som vil matche det relativt lille anlegget, bør være på 200-400 W.

Den som ideelt passer, i følge nettbutikken er på RMS-effekt: 250W - Toppeffekt: 350W, så du har nok rett:)

Ja det er et relativt lite anlegg, men jeg tror det holder i et kjellerlokale eller øvingsrom.

Jeg øver mest med hodetelefoner så jeg trenger å høre det jeg holder på med, i rommet, og det går ikke her jeg bor.

Edited by Zep Ledlin
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 30.1.2023 den 23.20, jonta skrev:

Ja, og som Castor Fiber skriver, så får du mye mer futt i anlegget om du kobler til en subb. Slik at bassen droppes i toppene. Da blir plutselig 100W heftig, og kan du spille mye høyere. Det er bassen som suger krefter.
I en tre veis høytt. er fordelinga omtrentlig slik:  Basselement 73% Mellomtne 17% og Diskant 10%

 

Edited by jonta
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Det er ikke lenge siden en 25 - bulk kostet 12-1300,- hos Evenstad. Den svake krona og prisstigning generelt, har sannelig gjort seg gjeldende.
    • Hei søker vokalist til Calzada, vi hører til i Stavanger.  spiller rock for det meste 
    • Det må du forvente, men prisene har vært betydelig lave når de har tilbud, selv med moms og frakt etc. Men det må du undersøke og ta en totalvurdering på. Spesielt nå som dollarkursen er dårlig, mot NOK. Skal du handle i Norge, må du bare følge med på hva de har av tilbud på de forskjellige nettbutikker/butikker og handle deretter. Det hender det er tilbud på f.eks spesifikke merker, eller "bundle packs".  Vi hadde Strenger.no før som leverte gode priser, men de ble lagt ned.  Her er f.eks 65-69kr per pakke, det mener jeg er helt innenfor. Du finner sikkert flere lignende tilbud til tider. https://evenstadmusikk.no/d-addario/1084076/d-addario-exl110-b25-bulkpakke-25-stk-010-046-pakke-med-25-stk-exl-110?gad_source=1&utm_source=daisycon&utm_medium=affiliate&utm_campaign=daisycon_Onlinepriser.no https://www.musikkhuset.no/products/daddario-exl110-b25-010-046-bulk-25-set?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwpNuyBhCuARIsANJqL9Oid7wNzTU4xgLnLVllxOStnwHxS9wGBKVbHsHRQ3-f9rLxRdLZxtoaAmciEALw_wcB   Ellers kan jeg anbefale Ernie Ball strenger. De er ofte rimeligere hvis du benytter standard-størrelser - men har like god kvalitet som andre "gode strenger".  https://evenstadmusikk.no/ernie-ball/1009722/ernie-ball-eb-2221-regular-slinky-010-046?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwpNuyBhCuARIsANJqL9OfpfJAOtjW1PJjdIAvs6CT9CT-A9EJJeulO5OVlYeEllFcn3AGszgaAjfmEALw_wcB
    • Noen som har prøvd på det? Hva gjorde du og hvordan funka det?
    • Da kom pickupen fra Skottland også, en 1956 Höfner 1505 GR som ble solgt som ekstrautstyr fra Höfner i sin tid. Originalt hadde de 3 meter kabel, men her var kabelen kutta, så jeg skjøta den og satte i jack-input i gitarkroppen "nede til høyre." Innebygd volumbryter som ikke skrapa, og fungerer - så det var grunnen til at det ble denne. Så slipper man potter og flere hull og mer lodding. En forsiktig singlecoil, under 5 Ohm, så man må ta ned mastervolumen på Vox'en før man kobler inn en av Ibanezene 😉 Gitaren er fra 1959, det sto håndskrevet inne i lokket (fant det med speil, lommelykt og mobilkameraet) 19.2.59. Litt uheldig med dremelen da jeg kappa ut hakk i plekterbrettet, men men. Tok mål med brettet på, så måtte jeg flytte festene litt for å få spikrene dypere inn i hullene så brettet skulle sitte fast. Men det har sin egen sjarm det også. Da gjenstår det tidsriktig bridge, og samtidig polere opp bånd og rengjøre og muligens olje inn gripebrettet. Bestefars gamle gyngehest som jeg også har overtatt, og kabel fra PA-høyttaleren skjemmer bildet, men man ser helheten med pickupen likevel.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.