Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD 2020 Epiphone Firebird


Audun

Anbefalte innlegg

Da kom den til gards... Åpnet eska og ved første øyekast så det faktisk bedre ut enn forventet. Det her virket å være et bortimot 100% strøkent eksemplar.

51714591100_903af6c51c_b.jpg

Pakket den ut, og kjente litt på hals, bånd osv. Dro noen akkorder, litt bends over hele halsen, og tenkte at "yes... endelig en Epiphone jeg ikke trenger å bruke timesvis på å justere, file bånd og gode greier..."

51714591175_97d6c6cafc_b.jpg

Ved nærmere øyensyn la jeg selvsagt merke til det dere ser ved nedre horn. Jepp. Her har Posten behandlet godset litt hardhendt og uforsiktig. Nærmere inspeksjon av eska viste også ganske tydelige tegn på et ganske hardt støt der skaden har kommet.

51712970622_7a242ef120_b.jpg

51714022073_a5f6afe3e6_b.jpg

Støtet har også vært såpass hardt at det er et betydelig hakk i treverket under den ellers så solide poly-lakken.

51714422369_36b2a8f9b1_b.jpg

Veldig kjedelig når gitaren ellers er så strøken. Jeg har opprettet en skadesak hos Posten, og har samtidig vært i kontakt med selger og sagt at selv om det i utgangspunktet er selger/avsender som skal opprette sak, så gidder jeg ikke å returnere gitaren og gi han ansvar og arbeid med dette. Gitaren kom tross alt pakket som fra fabrikk. Her er det posten som har forvoldt skade, og jeg forventer en form for kompensasjon.

Så blir det sikkert gjort noen justeringer, og kanskje til og med noen modifikasjoner for å få den enda mer etter min smak, men jeg tror nok den blir. I hvert fall en god stund! 😊

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin! Merker jeg har veldig lyst på Firebird altså. 
 

synd med Posten, jeg fatter ikke at det skal være så vanskelig å håndtere det som åpenbart er et skjørt instrument litt med varsommhet. Har heldigvis bare opplevd dette en gang selv, da var det null stress å få kompensasjon. Måtte riktignok fremvise fakturafor arbeid, men det finner du nok ut av. 
 

grattis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Pledrik skrev:

Veldig fin! Merker jeg har veldig lyst på Firebird altså. 
 

synd med Posten, jeg fatter ikke at det skal være så vanskelig å håndtere det som åpenbart er et skjørt instrument litt med varsommhet. Har heldigvis bare opplevd dette en gang selv, da var det null stress å få kompensasjon. Måtte riktignok fremvise fakturafor arbeid, men det finner du nok ut av. 
 

grattis!

Jo, takk for det. Etter å ha spilt på den en god del nå i kveld, må jeg faktisk si at dette er det beste jeg har opplevd fra Epiphone. Ikke det at jeg har et båtlass med erfaring, men en god del forskjellige eksemplarer har jeg tross alt vært borti.

Resten virker veldig solid og godt gjennomført, bortsett fra at endene på nøtta kunne vært litt mer avrundet. Antydning til båndskjegg er det også, men ikke verre enn noen av mine andre gitarer uten fret-nibs, så jeg er nok litt vel overfølsom der. Selger fortalte jo at han kjøpte den ny fra Evenstad, og at han sendte tilbake et eksemplar han ikke var fornøyd med, før han fikk denne. Mistenker at den kanskje kan være kontrollert og sjekket litt ekstra fra Evenstad før den ble shippet.

Endestykke og bru er veldig Epiphone, og jeg tipper det kan være noe å hente på å oppgradere her, så det kommer nok til å skje. Pickups og elektronikk virker veldig kurant.

Er det slik at posten krever at jeg sender gitaren til reparasjon, vet jeg faktisk ikke om jeg gidder.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, jantore skrev:

Fikk meg til å tenke på denne saken:

 

He he, ja... Nå skal det sies at Epiphone kanskje ikke overpolstrer gitarene i eska når de sender ut fra fabrikk, men den har nå tross alt seilt halve jorda uskadet før den kom hit til landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, jantore skrev:

Det holder vel å få et skriftlig prisoverslag fra en gitartekniker?

Interresant gitar,visste ikke at den hadde minihumbuckere.Nice playin':)

Det står listet at den har Probuckers FB720 på nettsida til Epiphone. Tipper det er så enkelt som en minihumbucker-versjon av Probuckeren uten pole-pieces ja. Jeg synes de låter bra, og føler ikke et umiddelbart behov for å bytte de ut, slik jeg ofte har gjort med andre Epis.

Tok kontakt med posten pr. telefon, og fikk en epost rett etterpå med skadenr og beskjed om å sende bilder av skaden og emballasjen. Avventer svar på det før jeg vurderer hva jeg gjør. Er det så enkelt som å innhente pris på reparasjon fra en gitarfikler, er det jo greit. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
På 2.12.2021 den 19.24, Audun skrev:

Det står listet at den har Probuckers FB720 på nettsida til Epiphone. Tipper det er så enkelt som en minihumbucker-versjon av Probuckeren uten pole-pieces ja. Jeg synes de låter bra, og føler ikke et umiddelbart behov for å bytte de ut, slik jeg ofte har gjort med andre Epis.

Tok kontakt med posten pr. telefon, og fikk en epost rett etterpå med skadenr og beskjed om å sende bilder av skaden og emballasjen. Avventer svar på det før jeg vurderer hva jeg gjør. Er det så enkelt som å innhente pris på reparasjon fra en gitarfikler, er det jo greit. 😊

Fortsatt fornøyd med gitaren? Disse har vel korrekt konstruksjon(A2 blade coils) i mikkene, kontra mange som bare kjører minihumbuckere med pole pieces gjemt under et helt deksel. Mange (inkludert meg) er kanskje ikke tidligere helt klare over denne forskjellen, som jo burde ha sitt å si for lyden. 

"...the new ProBucker™ FB720 pickup, reconstructed at Epiphone to the original specifications of Gibson Firebird pickups from the mid 60s. Accept no substitutes! The ProBucker™ FB720 has two Alnico II bar magnets used as blades in coils along with a steel reflector plate to achieve the classic Firebird tone of the 60s. Because the DC resistance is around 7.85Kohm, the ProBucker FB720 provides a clean, brighter output with incredible touch sensitivity and a warm low end compared to mini humbuckers, which are used in most Firebird reissues."

 

https://www.thegearpage.net/board/index.php?threads/epiphone-and-modern-gibson-firebird-pickups-authentic.2274125/

Endret av Henrylb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Henrylb skrev:

Fortsatt fornøyd med gitaren? Disse har vel korrekt konstruksjon(A2 blade coils) i mikkene, kontra mange som bare kjører minihumbuckere med pole pieces gjemt under et helt deksel. Mange (inkludert meg) er kanskje ikke tidligere helt klare over denne forskjellen, som jo burde ha sitt å si for lyden. 

"...the new ProBucker™ FB720 pickup, reconstructed at Epiphone to the original specifications of Gibson Firebird pickups from the mid 60s. Accept no substitutes! The ProBucker™ FB720 has two Alnico II bar magnets used as blades in coils along with a steel reflector plate to achieve the classic Firebird tone of the 60s. Because the DC resistance is around 7.85Kohm, the ProBucker FB720 provides a clean, brighter output with incredible touch sensitivity and a warm low end compared to mini humbuckers, which are used in most Firebird reissues."

 

https://www.thegearpage.net/board/index.php?threads/epiphone-and-modern-gibson-firebird-pickups-authentic.2274125/

Takk for info om pickupene. Det er jo enda en ting Epiphone da faktisk har tatt seg bry med å kopiere forholdsvis nøyaktig.

Til spørsmålet ditt, er svaret at jeg fortsatt er veldig godt fornøyd med gitaren og jeg tar meg i å velge den veldig ofte når jeg setter meg ned for klimpre litt. Nå er det vel slik at den fortsatt har litt "nyhetens interesse", men hadde det vært en gitar som jeg på en eller annen måte hadde hatt noe å utsette på, hadde den nok ikke blitt spilt på like mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Audun skrev:

Takk for info om pickupene. Det er jo enda en ting Epiphone da faktisk har tatt seg bry med å kopiere forholdsvis nøyaktig.

Til spørsmålet ditt, er svaret at jeg fortsatt er veldig godt fornøyd med gitaren og jeg tar meg i å velge den veldig ofte når jeg setter meg ned for klimpre litt. Nå er det vel slik at den fortsatt har litt "nyhetens interesse", men hadde det vært en gitar som jeg på en eller annen måte hadde hatt noe å utsette på, hadde den nok ikke blitt spilt på like mye.

Godt å høre den fortsatt frister, lurer litt på en slik selv etterhvert...  Skikkelig neck-thru også, er det ikke? God resonans og sustain?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Henrylb skrev:

Godt å høre den fortsatt frister, lurer litt på en slik selv etterhvert...  Skikkelig neck-thru også, er det ikke? God resonans og sustain?

Ja, den er neck-through. Jeg opplever resonans og sustain som veldig bra. Du kan sjekke videoen jeg har postet litt tidligere i tråden for en slags referanse.

Etter jeg spilte inn videoen, har jeg bytta bru og tailpiece til Faber sitt ABR-1 conversion kit. Det utgjorde ærlig talt ikke noen særlig forskjell, men av erfaring vet jeg at original Epiphone bru har en tendens til å buzze etter hvert. Faber er også noe lettere. Det trenger nødvendigvis ikke være noen fordel på en Firebird da de kan ha en tendens til å være litt framtunge. (neck diving.) Det er likevel ikke et problem for meg da jeg bruker brede lærreimer.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.