Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gut strenger


Norstorm

Anbefalte innlegg

Er du sikker på at du vil det? 😏

Jeg spiller viola da gamba, som bare kan strenges med tarmstrenger. Dessuten har jeg tarm på kontrabassen. Det låter fantastisk, men er et slit. Går ut av stemming kontinuerlig, koster skjorta og ryker for et godt ord.

Det finnes i dag syntetiske tarm-alternativer til gitar og lutt (fungerer dessverre ikke til strykeinstrumenter), som låter 70 prosent riktig og føles nesten riktig. Prøv det først, foreslår jeg. Anbefaler disse: https://aquilacorde.com/en/shop/modern-instrument-string-sets/6-strings-classical-guitar/alabastro/

Endret av Arkadian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Norstorm skrev:

Hvorfor velger foll å spille med dem da da? 

For å låte tidsriktig. Når det gjelder viola da gamba og andre tidlige strykeinstrumenter, finnes det heller ikke noe brukbart alternativ.

Dessuten er alle de klassiske instrumentene vi spiller på i dag egentlig lagd for tarmstrenger, nylon og stål ble ikke vanlig før etter krigen.

 

33 minutter siden, Norstorm skrev:

erre så steike dyrt da??

De billigste tarmstrengene til gitar koster vel rundt 500 spenn + frakt og toll. Som sagt, prøv syntetisk tarm isteden. De jeg anbefalte over låter etter min mening mye bedre enn nylonstrenger uten å koste mer.

For et godt sett strenger til min bassgambe, må jeg ut med et par tusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.