Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD – Gretsch G5230T


Arkadian

Anbefalte innlegg

Jammen får man mye for pengene i våre dager. Dette er Jet-utgaven i Gretschs Electromatic-serie. Da Electromatic kom for et par tiår siden, var det ganske semre saker, både lydlig og spillemessig. Denne låter derimot helt riktig, ser skikkelig ut, har ordentlige Filtertrons og elektronikken virker stort sett grei. Ett unntak er mastervolumkontrollen, som går fra null til åtte den første millimeteren. Enkel affære å fikse, men litt irriterende.

Ellers har jeg absolutt ingenting å utsette. Oppsettet er så godt som perfekt, intonasjonen bang on, strengehøyden lav (1,6 mm på lys E-streng, 1,9 på lav), null klirr og ingen skarpe bånd.

G5230T_sm.jpg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, blaamann skrev:

(kanskje jeg begynner å bli lei den noe overdrevne relic-trenden de siste 20 åra?)

Det virker som du er omtrent aleine om det, Fender har vel nesten like mange viljeødelagte gitarer som skinnende nye til salgs. Sjøl er jeg såpass gammal at jeg syntes det var noe fjoll da det greiene der begynte (slutten av 90-tallet, var det vel), og synes det enda mer nå. Det irriterer meg grønn med det minste hakk i lakken, jeg har faktisk solgt ellers gode gitarer fordi de har sett for bruksslitne ut (etter min smak). Men jeg innser at jeg er i himmelropende mindretall her. På den annen side har jeg ikke møtt særlig mange profesjonelle gitarister (kanskje ingen) som er spesielt opptatt av ferdigslitte gitarer. Men markedet består jo av massene, ikke proffene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arkadian skrev:

Det virker som du er omtrent aleine om det, Fender har vel nesten like mange viljeødelagte gitarer som skinnende nye til salgs. Sjøl er jeg såpass gammal at jeg syntes det var noe fjoll da det greiene der begynte (slutten av 90-tallet, var det vel), og synes det enda mer nå. Det irriterer meg grønn med det minste hakk i lakken, jeg har faktisk solgt ellers gode gitarer fordi de har sett for bruksslitne ut (etter min smak). Men jeg innser at jeg er i himmelropende mindretall her. På den annen side har jeg ikke møtt særlig mange profesjonelle gitarister (kanskje ingen) som er spesielt opptatt av ferdigslitte gitarer. Men markedet består jo av massene, ikke proffene.

Nja, jo... Relicing oppstod kanskje pga. av at en del av proffene ikke syntes helt nye og shiny gitarer hadde den helt riktige feel'en sammenlignet med sine gamle, slitte travere? Mulig det er mer en myte enn sannhet, men... 

Jeg tror uansett at "proffene" er mer opptatt av at gitaren både låter og føles riktig enn at den er shiny, reliced, eller hva det skulle være. 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp. ser bra ut. gratulerer.

liker også designet på pickupene. ser litt fallout-aktig ut.

personlig har jeg ikke noe bruk for tremolo, så hadde foretrukket fast bro, men bortsett fra det, synes jeg den gitaren så utrolig stilig ut.

håper du beholder plekterbrettet på. synes det ser bedre ut, i tillegg til at det er fint å kunne lillefingeren mot det når man spiller med fingrene

pen utsikt fra verandaen også, ser det ut til.

Endret av mislykketmusikant
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mislykketmusikant skrev:

liker også designet på pickupene. ser litt fallout-aktig ut.

personlig har jeg ikke noe bruk for tremolo, så hadde foretrukket fast bro, men bortsett fra det, synes jeg den gitaren så utrolig stilig ut.

håper du beholder plekterbrettet på. synes det ser bedre ut, i tillegg til at det er fint å kunne lillefingeren mot det når man spiller med fingrene

pen utsikt fra verandaen også, ser det ut til.

Pickupene både ser og høres supre ut. Jeg synes vel toastertops ser enda kulere ut, men disse er heller ikke å kimse av. Også låter de som bare Filtertrons kan. 

Jeg synes Bigsby-vibratoen også ser grisekul ut, men spesielt brukervennlig er den kanskje ikke. Skifte strenger på en sånn en er bare sånn passelig moro. Jeg er ellers storbruker av vibrato, men til det har jeg Jazzmasterer og Stratocastere. Denne gitaren blir til et annet repertoar. Plekterbrettet blir så klart på, det er jo gørrkult.

Klager heller ikke på verandautsikten, Kragerøfjorden er fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Audun skrev:

Jeg tror uansett at "proffene" er mer opptatt av at gitaren både låter og føles riktig enn at den er shiny, reliced, eller hva det skulle være.

Ja, det var vel egentlig det jeg mente.

 

2 timer siden, Audun skrev:

Relicing oppstod kanskje pga. av at en del av proffene ikke syntes helt nye og shiny gitarer hadde den helt riktige feel'en sammenlignet med sine gamle, slitte travere? Mulig det er mer en myte enn sannhet, men... 

Jeg tror det er en avkreftet myte. Visstnok er det Keith Richards som er tilskrevet den plassen i gitarhistorien, men jeg mener å ha lest at det bare er en god historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.