Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Line 6 HX Stomp Whammy-effekter


MartheyG

Anbefalte innlegg

Vet det er flere her inne med denne klossen, og jeg har sett på den selv en stund, men lurer litt på om den har mulighet til å få til tilsvarende effekter som man kan få ut av en Whammy-pedal? 

Prøvd å lese litt rundt på nett, og så en video hvor en kar demonstrerte noe som het Poly-wham(my?), så kanskje ut som denne får til det jeg var ute etter med å de-tune ved hjelp av en expression-pedal. Kan noen med HX bekrefte min oppfatning? 
Litt avledet av nettopp dette, han sa i tillegg at denne effekten tok mye CPU-kraft, og krevde en "blokk", hva innebærer egentlig dette? 

Sist, hvilken expression-pedal i mini-format er det som gjelder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste firmware-oppdatering la til mulighet for polyfon pitchshifting (altså pitch-shift som støtter akkorder). Sammen med en expression-pedal så kan du da lage whammy-effekter, ja.

Kort fortalt, siden du tydeligvis ikke har en HX Stomp selv enda:

Når du lager en preset i HX Stomp så kan du ha opptil åtte "blokker", som kan fylles av enten effekter, forsterkersimuleringer, kabinettsimulering, pluss litt annet snacks. Men merk at det kun er *opptil* åtte, for hver effekt trenger en viss mengde prosessorkraft, så når du ikke har mer kraft tilgjengelig så får du ikke legge til flere blokker.

De nye poly-effektene er ekstremt sultne på prosessorkraft. Det går stort sett greit hvis du kun skal bruke HX Stomp til effekter, men hvis du også vil at en skal være forsterker- og kabinettsimulator så går du veldig fort tom for prosessorkraft, og det begrenser bruksområdet veldig.

Det finnes også whammy-effekter i HX Stomp som ikke er like prosessorkrevende, men disse responderer veldig dårlig på akkorder. Hvis du kun skal bruke dem til enkelttoner (f.eks. gitarsoloer, eller for bass) så funker de helt flott.

Beste mini-expressionpedal jeg har prøvd er Dunlop DVP4. Jeg bruker den selv til min HX Stomp, og det funker helt knall.

Endret av Naigewron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Naigewron skrev:

Siste firmware-oppdatering la til mulighet for polyfon pitchshifting (altså pitch-shift som støtter akkorder). Sammen med en expression-pedal så kan du da lage whammy-effekter, ja.

Kort fortalt, siden du tydeligvis ikke har en HX Stomp selv enda:

Når du lager en preset i HX Stomp så kan du ha opptil åtte "blokker", som kan fylles av enten effekter, forsterkersimuleringer, kabinettsimulering, pluss litt annet snacks. Men merk at det kun er *opptil* åtte, for hver effekt trenger en viss mengde prosessorkraft, så når du ikke har mer kraft tilgjengelig så får du ikke legge til flere blokker.

De nye poly-effektene er ekstremt sultne på prosessorkraft. Det går stort sett greit hvis du kun skal bruke HX Stomp til effekter, men hvis du også vil at en skal være forsterker- og kabinettsimulator så går du veldig fort tom for prosessorkraft, og det begrenser bruksområdet veldig.

Det finnes også whammy-effekter i HX Stomp som ikke er like prosessorkrevende, men disse responderer veldig dårlig på akkorder. Hvis du kun skal bruke dem til enkelttoner (f.eks. gitarsoloer, eller for bass) så funker de helt flott.

Beste mini-expressionpedal jeg har prøvd er Dunlop DVP4. Jeg bruker den selv til min HX Stomp, og det funker helt knall.

Gitt at man bruker poly-effekten, hva klarer man å putte på i tillegg av amper og effekter? (Jeg kommer i så fall i hovedsak til å bruke den med egen amp, men hadde vært fint å kunne simulere til litt hjemmespilling osv).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lekt meg mye med de nye poly effektene, men som nevnt er den sulten. Du klarer somregel kjøre en amp sim pluss litt til(noen av de krever mer en andre) du kan fks sette opp: 

Poly wham- rangemaster - deluxe reverb- 1024 sample ir. 

Eller lignende kombinasjoner. Da er du ganske på maks, men så er det ikke verre enn å bytte til et preset uten whammy når du ikke trenger det, og utforske alt annet. 

Endret av Endt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.