Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Justere spenninga i glødestrøms kretser.


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Min nye Peavey 6505+ Virker bra nå, etter jeg fiksa likeretter'n til glødestrømmen for preamprøra. Den har som jeg tidligere har skrevet, en likestrømkrets til glødestrømmen for fire rør. Men, det er litt for høy spenning i kretsen på denne. Hele 7.2 V. Så jeg er litt bekymret for rørene og varme.

Så planen er å sette i en motstand rett før likeretter diodene. Men jeg er usikker på hvilken verdi. Disse rørene trekker vel kanskje 2.5-4 watt? Og spenningen bør ned i ca. 6.8 volt. Man skal vel bruke ohms lov her...

Jeg tipper på ca 0.5 ohm, Hva mener dere? Jeg kan jo bestille et par forskjellige og prøve meg fram...

 

Jeg har også en Carvin MTS 3200, som også har en likstrømkrets for glødestrøm. Til de to første rørene på denne. Her er spenninga litt lav og den likeretter'n trekker jo litt strøm. Den består av fire 1N4007 dioder. Disse er nok litt overdim, da kretsen bare er på ca 6.2V (før likeretter) og de to rørene drar vel kanskje 2-3 watt?

 Spenninga i kretsen etter likeretter'n er bare ca. 5.7 volt, og bør vel være minnst 5.9V.

Jeg tenkte å skifte diodene ut med shottky dioder, (som trekker mindre strøm) men jeg er usikker på hvilke jeg skal kjøpe. Noen forslag? Jeg har sett litt på denne: SB340 - Schottky-diode, 3A, 40V, DO-201, Diotec

https://www.elfadistrelec.no/no/schottky-diode-3a-40v-do-201-diotec-sb340/p/30031482?channel=b2c&price_gs=4.59&source=googleps&ext_cid=shgooaqnono-blcss&kw={keyword}&ext_cid=shgooaqnono-P-CSS-Shopping-NGRAM&gclid=Cj0KCQiAqo3-BRDoARIsAE5vnaKc0RFCLmMAE8-n3cmdM1zugdAFFfyr9VVKqg8eSV62_9tcXw4c-pIaAl1uEALw_wcB

Ikke like verdier som 4007 i det hele tatt, men 40V / 3 A burde vel holde i massevis?

 

Kan legge til at det også er flere filter kondensatorer i disse kretsene.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du loddet på plass R82 ? 
 

—-

 

Den R82 er en spesiell motstand. Den er stor, hvit og firkanta porseleen. Og har betegnelsen: 0.68  5W  10%  WW AXLH  SL. 

Det står 5W R68J på den. Jeg måler den til 0.8 ohm. Det er jo veldig lite....

Den har litt tørkna brun guffe på ene siden, og det ser ut som om det kommer fra denne motstanden.

—-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, du følger med🙂 Jada, R82 er på plass, men det er ikke nok. Men nå har jeg bare 233V i veggen her, så da kan de hende allt blir bra. På "kontoret" har jeg bare 223V, så da blir det vel prerfekt å bruke Peaveyen der.

Med Carvinen er der verre, med bare 233V i veggen er nå gødespenninga nede i ca. 5.2V på hele kretsen (V1-V9). Napper jeg ut to slutt trinn rør, er jeg oppe i ca. 5.5V, og uten last fra trafo har jeg 5.7V. kanskje jeg bare får ringe "e-verket" å få de til å skru opp spenninga igjen...men da begynner vel led pærene i huset å ryke igjen🤪

Irriterende at det ikke er en 220-240V innput velger på disse.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå er jeg temmelig seint ute her og vet ikke om du har fikset det, men på Peaveyen kan du sette en litt feit (2-3A) diode i serie på glødespenningen for å droppe rundt en volt. 1N5408 burde funke bra, den kan du sette etter likerettingen et sted.

På Carvinen høres det ut som en god ide med Schottky-dioder. En 4007 dropper rett over 1V, de du linker til dropper 0.5V så da er du en del nærmere målet. 40V/3A holder i massevis :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Jeg hadde lagt disse prosjektene på is, og tenkte at jeg kan bruke MTS'n når veggstrømmen er høy, og 6505 når den er som nå, lav.
Men dette skal jeg notere og prøve ut.

En annen ting. 

I vinter har jeg bygget et P18 plexi sett fra ampmaker. Jeg kobla nett kabelen til 240V koblinga på trafoen.n Og har litt lav glødespenning. Nå tenker jeg å koble strømmen til 230V trafokoblinga istede, for å øke glødespenninga. Det skulle vel ikke være noe problem selv om nettspenninga av og til kan være ca 240V ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PP18 Plexi byggesettet:

Det hjalp å koble om til 230V på trafoen. Det er 231V i huset her nå så...(i sommer var det riktig nok 247V her, men det var jo feil innstillt)
Og de andre verdiene jeg måler i ampen ble også temmelig nærme fasiten.

Jeg har hatt litt problemer med at normal/clean innputten på denne vrenger litt tidlig. Jeg har skifta anode motstandere fra 220KΩ til 100KΩ på V1a og til 56KΩ på V1b, uten at det hjalp stort. Nå fikk jeg rør i posten i dag. Så jeg bytta V2 (fasesplitter røret) til Ecc81. Det var stor forskjell fra Ecc83,såpass at det går litt ut over hot innputten (gain "kanalen") Så jeg ender vel kanskje opp med et Ecc82 rør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg trodde ECC 82 var en mellomting av 83 og 81. Disse tallene burde være logiske, men de indikerer vel egentlig noe annet en gain da...
Barry fra Ampmaker som lager disse settene, foreslår at jeg kan øke verdien på katode motstander. Så jeg vil prøve å skifte motstanden til fasesplitter røret fra 820 til 1200Ω.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Nå har jeg omsider fått skifta ut diodene i likerettern til glødespenninga for de to inngangsrøra, på min På Carvin MTS. De nye shottky diodene (SB 340, 3A 40V). De var store og hadde tjukke bein. Men etter å ha rensa godt i hullene på pcb'n fikk jeg de på plass.

Nå har spenninga økt fra 5.7V, til ca 6.3V på de to inngangsrøra, det hjalp så det er bra. Men, på de tre andre røra, som har vekslelstrøm gløding. Falt spenninga, fra 6.2V (før diodeskifte) til ca 5.2V.

Dette hadde jeg ikke regna med. Men er vel helt naturlig at spenninga faller litt her, når de to første røra får mindre motstand, og vil trekke mer strøm?

Det er 230V i huset her nå.

Men den låter veldig bra nå så, fortsetter det sånn, er jeg fornøyd.

Om jeg skulle få problemer med for lite varme nå i de tre andre rørene, kunne det være en ide å montere slike støyskjermer? De er jo konstruert til å skjerme for støy, men de vil også hindre kjøling.I allefall litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.